Minutáž: 1 hodina, 45 minút
 USD 75,000,000
Žánre: Fantasy, Adventure, Animation, Comedy, Family
Andrew Adamson, Kelly Asbury
William Steig, Andrew Adamson
Mike Myers, Eddie Murphy, Cameron Diaz, Julie Andrews, Antonio Banderas   [...viac]
Po súboji s dračicou a zlým lordom Farquaadom o ruku princeznej Fiony čaká na Shreka ešte ťažšia úloha: návšteva u svokrovcov. Novomanželia sa spolu s Oslíkom vydajú na cestu. Obyvatelia kráľovstva sa chystajú privítať stratenú princeznú. Kráľ a kráľovná netrpezlivo očakávajú príchod svojej dcéry a jej princa. Nikto z nich však netuší, ako nový zať vyzerá a hlavne, ako sa ich malé dievčatko .... tak trošku .... zmenilo. Shrek a Fiona nemajú ani tušenie, ako veľmi ich svadba prekazila otcove veľkolepé plány na rodinné šťastie. Kráľ teraz musí na svoju stranu získať vplyvnú Vílu Kmotričku, pekného princa Krasoňa a známeho zabijáka obrov Kocúra v čižmách, aby jeho víziu o „šťastnej budúcnosti“ napravili ... oficiálny text distribútora.

Komu sa nelení...
Shrek už nie je žiaden zelenáč. Neprišiel síce o charakteristický odtieň svojej pleti, zato sa však zbavil komplexov zo sveta mimo močiara a získal lásku, ehm, ženy, s ktorou majú mnoho spoločného: grgajú, prdia a holia si fúzy. Napriek tomu si sympatický obor zachoval svoje vrstvy a pri prvom náznaku nepriazne je pripravený stiahnuť sa späť do svojej ulity. A napokon predsa len dôjde aj k zmene jeho obľúbenej farby.
Shrek sa skončil tak, ako sa končí každá správna rozprávka – svadbou a vidinou šťastného života až do jeho konca. Lenže diváci si žiadali viac, a tak sa tím Andrewa Adamsona ocitol pred neľahkou úlohou. Shrek 2 musel byť rovnako zábavný, rovnako dojímavý a rovnako polorozprávkový bez toho, aby len bezducho kopíroval schému úspešného predchodcu. Pravdaže, mohli si prácu zjednodušiť a vydať sa v šľapajach iných pokračovaní, ale prečo robiť to, čo ostatní? Ďalší problém predstavoval práve záver prvého filmu. Nie je jednoduché nadviazať na niečo tak neopatrne uzavreté, tvoriace dokonale kompaktný celok, ale tvorcom sa to predsa len podarilo. Navyše tým najprirodzenejším možným spôsobom.
Novomanželia prežili nádherné medové týždne plné romantických výbehov po rozkvitnutej lúke s ovidlenými sedliakmi v pätách. Vracajú sa do svojho močiara, ale dlho sa doma neohrejú, pretože posol z Preďalekého kráľovstva im prináša pozvanie od rodičov princeznej Fiony. Shrekovi sa takýto výlet nepozdáva, pretože k otázke dobrých vzťahov medzi obrami a ľuďmi sa ešte stále stavia skepticky. Fionini rodičia okrem toho ešte nevedia, že z ich dcérky sa stala obryňa na plný úväzok a zať uprednostňuje bahenné kúpele pred štúdiom stolovacej etikety. Ako správny manžel však Shrek na návštevu svokrovcov napokon pristane. No už prvé stretnutie s kráľovským párom potvrdí jeho obavy a každá minúta v ich prítomnosti je trpkejšia ako predchádzajúca. Najväčším tŕňom v oku rodičov je fakt, že Shrek má ďaleko do princa Krasoňa, ktorý bol predurčený zachrániť princeznú z dračieho hradu a po kúzlolomnom bozku sa s ňou oženiť. Fiona si veľmi praje, aby sa Shrek s jej otcom udobrili, namiesto toho však absolvuje ostrú výmenu názorov so svojím manželom a zdá sa, že nad ich vzťahom sa sťahujú mračná. Do toho má čo povedať i Víla Kmotrička a nájomný zabijak Kocúr v čižmách, ktorého oči sú zákernejšie ako jeho kord. Hľadanie skutočného šťastia sa môže začať.
Kým prvý film prevracal rozprávkové klišé naruby a konfrontoval rozprávkovú realitu so súčasným svetom, Shrek 2 ide ešte o kúsok ďalej. Prelínanie reality s rozprávkou je umocnené špecifickou prácou s „kamerou“ (video zo svadobnej cesty, real TV šou z policajnej akcie). Parodických scén na známe filmy (Indiana Jones, Votrelec, Pán prsteňov) je aj tu dostatok, no ani teraz nie sú pre tvorcov primárnym prostriedkom produkcie zábavy. Opäť je to len mimovoľné pomrkávanie na pozorného diváka typu „a tento poznáš?“. Zato pohrávanie sa s prevracaním rozprávok prerastá do o čosi dospelejšieho príbehu o neželanom vzťahu dvoch obrov (scéna pri spoločnej večeri je skvelou ukážkou schopnosti jemnej parodizácie i hlbšej charakterizácie postáv). Zatiaľ čo v jednotke sa Shrek učil nebáť lásky, v dvojke sa učí žiť s ňou a pre ňu. Čoraz viac chápe, že milovať znamená aj prispôsobovať sa a občas dokonca bojovať sám so sebou. To však neznamená, že zmena musí byť nevyhnutne radikálna, veď dôležité je to, čo sa nachádza medzi vrstvami.
Porovnávať Shreka so Shrekom 2 nebudem. Sú to dva samostatné filmy, oba dostatočne originálne. Na oboch si nájdu to svoje deti i odrastenejší diváci. Ak ich už mám charakterizovať, tak Shrek 2 je trochu dospelejší (obrazne i doslovne), čo ho však nestavia na vyšší stupienok. Nezostáva nič iné, iba nového Shreka všetkým inteligentnej zábavy chtivým vrelo odporúčať. V ideálnom prípade vo verzii s titulkami. Výkon Antonia Banderasa (Kocúr v čižmách) a Johna Cleesa (Fionin otec) spolu s už známymi protagonistami by bola škoda prepásť.

Andrew Adamson
Shrek, The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe, Shrek in the Swamp Karaoke Dance Party
Kelly Asbury