Minutáž: 1 hodina, 55 minút
 USD 105,000,000
Žánre: Action, Thriller, Sci-Fi
Alex Proyas
Isaac Asimov, Jeff Vintar
Will Smith, Bridget Moynahan, Alan Tudyk, James Cromwell, Bruce Greenwood   [...viac]
V roku 2035, sú roboty súčasťou každej domácnosti a ľudia im dôverujú, okrem jedného trochu paranoidného detektíva Del Spoonera, ktorý je presvedčený, že zločin, ktorý práve vyšetruje spáchal robot. Vyšetrovanie ho privedie, k objaveniu desivej hrozby pre ľudskú rasu... Spoločne s psychologičkou Susan Calven vyšetrujú smrť doktora Milesa Hogenmillera vedca, ktorý pracoval s robotmi pre U. S. Robotics. Dôvod smrti bola samovražda, no Spooner je presvedčený, že vedca zavraždil robot. Ale 3 zákony robotiky určujú, že takáto udalosť je nemožná ... oficiálny text distribútora.

Príbeh jedného robofobika
Keď Isaac Asimov vydal zbierku poviedok Ja, robot, sotva tušil, že viac ako dekádu po jeho smrti uzrie svetlo filmového sveta rovnomenný film. Hneď na začiatku je však nutné poznamenať, že film nie je ani tak adaptáciou knihy, ako produktom, ktorý sa ňou nechal inšpirovať. Ambiciózny projekt sa ale pokúša nastoľovať rovnaké otázky: Kde sú hranice ľudskosti? Kde sú hranice logiky? a Kde je ten bod zvratu, v ktorom sa dobrý sluha mení na zlého pána?
Svet v blízkej budúcnosti prežíva robotický boom. Roboti sa stávajú úplne bežnou súčasťou života a ich pomer voči ľudskej rase je jeden ku piatim. V úvode filmu spoznávame detektíva Dela Spoonera, ktorý nezdieľa technonadšenie spoločnosti. On totiž robotov, práve naopak, nenávidí, čo súvisí s jeho traumou z minulosti. O to väčšie je jeho nasadenie, keď mu pridelia prípad údajnej samovraždy zakladateľa US Robotics (najväčšieho výrobcu robotov) Dr. Alfreda Lanninga a Spooner zistí, že jemné nitky podozrenia v skutočnosti vedú k umelo vyrobenému služobníkovi človeka. Vražda rukou robota je niečo nové a nevídané, pretože vzťahy medzi človekom a strojom sú nekompromisne definované troma zákonmi robotiky, ktorých podstatou je nedotknuteľnosť človeka. Del sa spojí s robopsychologičkou Susan Calvinovou a spoločne sa pokúsia preniknúť za chladnú fasádu podozrivého robota Sonnyho, ktorý tvrdí, že dokáže precítiť emócie a dokonca máva sny. Ukazuje sa, že hľadaná pravda je možno dosť odlišná od predstáv všetkých zainteresovaných.
Filmom sa dosť výrazne ťahá motív vzbury frankensteinovského monštra proti vlastnému stvoriteľovi, v tomto prípade však pozmenený a smerujúci k úvahe, či zdanlivé zlo nie je paradoxne iba logicky pôsobiacim pokusom o optimalizáciu systému. Silnou i slabou stránkou filmu Ja, robot je príbeh, ktorý rozsahom zodpovedá približne žánru poviedky. Tvorcovia na jednej strane získali možnosť pohrať sa s príbehom a jeho kulisami bez rizika, že sa dej stane príliš neprehľadným, či nekompaktným a pri relatívne malom počte protagonistov im zostal dostatočne veľký priestor na charakterovejšie herectvo. Na strane druhej sa však dostalo k slovu menej výpravných trikových scén a tak má divák chvíľami pocit prílišnej „ukecanosti“. To je však naozaj iba drobnosť a vďaka príbehu, ktorý má dostatočnú ťažnú silu, v skutočnosti vadí iba nepatrne. Will Smith v úlohe detektíva Spoonera je uspokojivo presvedčivý a z každého jeho gesta či mimického pohybu skutočne cítiť nenávisť k robotizácii. Dôstojným spoluhráčom mu však na počudovanie nie je Bridget Moynahová, predstaviteľka robopsychologičky Susan Calvinovej, ktorá je napriek dobrému výkonu predsa len trochu odsunutá na vedľajšiu koľaj, ale robot Sonny. Keď už hovoríme o robotoch, nemožno nepochváliť prácu špecialistov na filmové efekty a počítačovú grafiku. Animácia umelých sluhov človeka je bezchybná, i keď ich pohybové schopnosti občas azda až prehnane pripomínajú mrštnosť Spidermana. Ilúzia trochu sterilne pôsobiaceho sveta budúcnosti je dokonalá a jej jediným nedostatkom je málo uveriteľné tvrdenie tvorcov filmu, že takto má náš svet vyzerať už v roku 2035.
Podčiarknuté, zrátané, Alex Proyas a jeho tím získavajú pochvalu pred nastúpenou jednotkou robotov a špeciálne od fanúšikov sci-fi i jedno „klobúk dolu“ s tajne živenou nádejou, že fantastický žáner na plátnach sa bude uberať minimálne podobným smerom.

Alex Proyas
Dark City, The Crow, Garage Days
Isaac Asimov