$35,000,000
BoxOffice: $34.1M
Žánre: Sci-Fi
Michel Gondry
Charlie Kaufman, Michel Gondry, Jim Carrey, Kate Winslet
Jim Carrey, Kate Winslet, Gerry Robert Byrne, Elijah Wood, Thomas Jay Ryan   [...viac]
Život osamelého a nesmelého Joela sa od základov zmení, keď stretne excentrickú a temperamentnú Clementine. Zažíva s ňou bláznivé chvíle, o ktorých nikdy pred tým nesníval. Clementine je však aj značne nevyrovnaná a jej nepredvídateľné chovanie jedného jedného dňa vyústi až v rozhodnutie zbaviť sa Joela a začať odznova. K tomu jej účinne pomôžu na experimentálnej klinike, kde jej starostlivo vymažú pamäť. Joel celú situáciu rieši rovnako rázne, spomienka na ňu ho stále trápi a tak sa rozhodne podstúpiť rovnaký zákrok. V jeho prípade však sa však experiment lekárovi vymkne z rúk a na radu príde jeho asistent, ktorý namiesto monitorovania Joelovej mozgovej činnosti sa začne zabávať divokými erotickými dobrodružstvami ... oficiálny text distribútora.

Osidius emfatický
Predstavte si, že jedného dňa objavíte v pošte lístoček, oznamujúci, že si vás niekto nechal vymazať z pamäti a viac by ste sa s ním nemali stýkať. Tak nejako sformuloval Pierre Bismuth svoj nápad a jeho priateľ, režisér Michel Gondry, ho v podobe námetu predložil scenáristovi Charliemu Kaufmanovi, s ktorým už pred pár rokmi spolupracoval na filme Human Nature. Kaufmanovi trvalo tri roky, kým bol scenár hotový, ale po jeho sfilmovaní vzniklo dielo, ktoré vám len tak niečo z pamäti nevymaže.
Charlie Kaufman si vo svete filmu už stihol vybudovať renomé jedného z najoriginálnejších scenáristov. Prvý výrazný úspech slávil s mystifikačnou komédiou V koži Johna Malkovicha a po Adaptácii sa definitívne usadil medzi top tvorcami. V najnovšom filme Večný svit nepoškvrnenej mysle (názov je veršom z básne Alexandra Popea) spojil to najlepšie zo svojej imaginácie s inšpiráciou dielami svojho obľúbeného spisovateľa Philipa K. Dicka. Výsledok možno smelo označiť za jeho najintímnejšie a zároveň najľudskejšie dielo, na ktorého konečnej podobe majú nemalý podiel aj herci, režisér Gondry či kameramanka Ellen Kurasová, známa skôr z nezávislejších snímok.
V centre príbehu je nevýrazný muž Joel Barish (Jim Carrey). Trpí plachosťou, nízkym sebavedomím, má akúsi tajomnú priateľku Naomi a jediné súhvezdie, ktoré pozná, je Osidius emfatický, tvorený šmuhou a krížom. Jedného dňa sa zamiluje do náhodnej známej – impulzívnej Clementine Kruczynskej (Kate Winsletová), ktorá strieda farbu účesu častejšie ako náladu, má neomylný nos na všetko nevkusné a je otvorená aj v tých najintímnejších otázkach. Clementine drží opraty vzťahu od začiatku pevne vo svojich rukách a Joelovi to vyhovuje. Lenže potom sa dozvie, že Clementine si ho nechala v spontánnom popude vymazať z hlavy. Joel je spočiatku zúfalý, potom sa však rozhodne pre odvetný krok. Skontaktuje sa s doktorom Mierzwiakom zo spoločnosti Lacuna, ktorá mazanie spomienok vykonáva, a požiada ho o zákrok. Mierzwiak súhlasí a nezvratný proces odstraňovania Clementine z Joelovho mozgu sa začína.
Väčšina filmu sa neodohráva v realite, ale v hlave hlavného hrdinu. Divák sleduje, ako si Joel v opačnom poradí (od najnovších po najstaršie) vybavuje spomienky na vzťah s Clementine. V jednej chvíli si uvedomí, že to, do čoho sa pustil v okamihu bezmocnej zlosti, bola hrozná hlúposť. Zabudne síce na nepríjemné chvíle hádok s Clementine, súčasne však príde i o všetky spomienky na to krásne, čo spolu prežili. Rozhodne sa proces vymazávania za každú cenu zastaviť, lenže nevie ako. Vezme Clementine za ruku a spolu utekajú z jednej spomienky do druhej v márnej snahe uchmatnúť si aspoň jednu jedinú. Čas sa kráti a spomienky sa menia na šmuhy – už im len vykopať hrob a postaviť kríž.
Večný svit nepoškvrnenej mysle nie je iba romantickou sci-fi komédiou o vzťahu dvoch rozdielnych ľudí. Paralelne sledujeme aj osudy zamestnancov firmy Lacuna. Počas scény, v ktorej si nad nehybným telom Joela Barisha, napojeným na mazaciu aparatúru, usporiadajú bujarý večierok, pochopíme, že napriek svojmu poslaniu sú to tiež len ľudia z mäsa a kostí. Joel je pre nich iba ďalší pacient a jeho osud im je ľahostajný. Každý žije svojimi vlastnými problémami, ktoré sú preňho tými najväčšími na svete.
Samotný proces vymazávania spomienok je napriek zrejmej fantastickej podstate vysvetlený napodiv dosť vierohodne. No i keby tomu bolo inak, príbehu by to neuškodilo, pretože fantastické ozvláštnenie je iba metaforou na fungovanie medziľudských vzťahov. Ruku na srdce: nepovedali ste si aspoň raz v živote, že bez niektorých spomienok by ste sa zaobišli? Lenže práve spomienky – nech sú akokoľvek bolestivé – sú tým, čo z nás robí ľudí, ktorými sme. Okrem toho úprava pamäti ešte nezaručí, že nabudúce sa zachováme inak. To si uvedomí aj Joel a jeho boj o záchranu spomienok sa tak zároveň stáva bojom o záchranu časti svojej podstaty.
Film je po vizuálnej stránke nenáročný. Spolieha sa najmä na herecké výkony, tvorivú prácu s kamerou a svetlom a tých pár špeciálnych efektov je začlenených tak citlivo, že si ich prakticky neuvedomíte. Dej neplynie hladko, ale je rozsekaný na množstvo kratších scén, čím kopíruje spôsob, akým si vybavujeme spomienky, avšak bez toho, aby narušenie chronológie sťažovalo chápanie príbehu. Z filmu cítiť značnú spontánnosť pri jeho natáčaní a príjemná hudba vhodne dopĺňa jemne humorný a jemne dojímavý príbeh. Hereckým výkonom niet čo vyčítať. Kate Winsletová pôsobí, akoby úlohu chaotickej Clementine ani nehrala, ale prežívala, a Jim Carrey by si zaslúžil oscarovskú nomináciu nielen za dokonalé ovládnutie nutkania strúhať aceventurovské grimasy, ale najmä za to, akou plastickou postavou sa vďaka nemu Joel Barish stal.
Z úcty k objektívnosti som sa pokúsil nájsť vo filme aspoň niečo, čo by mi vadilo. Našťastie však musím konštatovať, že Večný svit nepoškvrnenej mysle by mohol mať na plagátoch pokojne veľkými tlačenými písmenami nápis BEZCHYBNÝ. Dá sa pozerať znovu a znovu a v prípade naštrbených partnerských vzťahov by ho mali predpisovať ako dokonalú terapiu.

Michel Gondry
Human Nature, The Science of Sleep, Block Party
Jim Carrey