Minutáž: 2 hodiny, 4 minúty
 $100,000,000
Žánre: Sci-Fi
Roland Emmerich
Roland Emmerich, Jeffrey Nachmanoff
Dennis Quaid, Jake Gyllenhaal, Emmy Rossum, Dash Mihok, Jay O. Sanders   [...viac]
Výskumy klimatológa Jacka Halla naznačujú, že by globálne otepľovanie mohlo spustiť prudkú a katastrofálnu zmenu zemskej klímy. Všetko sa začalo, keď sa Hall stal svedkom odlomenia ľadovej kryhy veľkosti Rhode Islandu z antarktického ľadového poľa. Na celej zemeguli nasledovali prudké zmeny počasia: v Tokiu padali krúpy vo veľkosti grapefruitu, na Hawai zúril hurikán, v Dillí napadol sneh a cez L.A. sa prehnala séria ničivých tornád. Profesor Rapsona potvrdil Jackove najhoršie obavy: tieto prudké zmeny počasia sú príznakom veľkej globálnej zmeny. Množstvo vody z topiacich sa ľadovcov narušilo morské prúdy, stabilizujúce náš klimatický systém. Globálne otepľovanie posunulo planétu na pokraj novej doby ľadovej, ktorá nastane behom jednej globálnej superbúrky... Zatiaľ čo Jack varuje Biely dom pred blížiacou sa klimatickou zmenou, jeho 17-ročný syn Sam uviazol v New Yorku. Obyvatelia sú evakuovaní na juh, avšak Jack mieri na sever zachrániť Sama. Ale ani Jack nie je pripravený na to, čo sa stane – jemu, jeho synovi a jeho planéte ... oficiálny text distribútora.

List prezidentovi
Milý pán americký prezident!
Úvodom môjho listu dovoľte, aby som Vás čo najsrdečnejšie pozdravil a zaželal vám veľa úspechov v pracovnom i osobnom živote. Nepíšem Vám však z nášho malého štátu len tak, aby som Vás pozdravil. Chcem Vás veľmi pekne poprosiť, pán americký prezident, aby ste predsa len podpísali ten Kjótsky protokol.
Nikdy som sa veľmi nestaral o budúcnosť našej planéty. Pravdaže, snažím sa nerobiť okolo seba veľký neporiadok a nepoužívam spreje, ktoré škodia ozónovej vrstve, ale to predsa robia všetci ľudia. Aspoň donedávna som si to myslel. Lenže teraz k nám prišiel od vás jeden film, a ten vo mne i v mojich priateľoch vyvolal veľké pochybnosti, pretože sa v ňom hovorí, že vy, pán americký prezident, sa viacej staráte o svoju ekonomiku ako o životné prostredie.
Deň po tom, lebo tak sa ten film volá, vymyslel a režíroval pán Roland Emmerich. On už nakrútil pár katastrofických filmov, kde sa diali veľké veci: v Dni nezávislosti boli mimozemšťania s obrovskými lietajúcimi taniermi, v Godzille zase obrovské jaštery, no a v Dni po tom sú zase veľké ľadové hurikány. Skoro by sa zdalo, ako by asi povedal Shrek, že si tými veľkými vecami pán režisér niečo kompenzuje. Lenže jemu ide v tomto prípade vraj iba o dobro ľudstva.
Vo filme vystupuje Jack Hall, ktorého hrá celkom známy herec Dennis Quaid a ktorý je paleoklimatológ. Jedného dňa z ľadu vyčíta, že kedysi dávno sa stala na zemi kataklizma a spôsobila dobu ľadovú. Podobná katastrofa hrozí kvôli globálnemu otepľovaniu na Zemi aj v neďalekej budúcnosti, a tak Jack odkáže Vám, pán americký prezident, že by ste mali podpísať Kjótsky protokol. Potom sa však nečakane zmení prúdenie morských prúdov, čo spôsobí katastrofu na severnej časti zemegule – pevninské hurikány zmrazia v okamihu všetko, čo im príde do cesty. Aj keby ste ten protokol podpísali, pán americký prezident, asi by sa s tým už nič nedalo robiť, ale to sa už nedozvieme, lebo Jack Hall sa o vás prestane starať a namiesto toho ide z Washingtonu do zaplaveného, zamrznutého a zasneženého New Yorku hľadať svojho syna Sama, ktorý sa spolu s priateľmi zohrieva pálením kníh. Ľudia Jackovi hovoria, aby to nerobil, ale on povie, že musí, lebo chce byť dobrý otec, a tak sa k nemu pridajú ešte dvaja kamaráti, a spolu sa vydajú na cestu. Manželka to Jackovi schvaľuje, lebo sama je veľmi dobrá. Stará sa napríklad o chlapčeka, ktorý má na mozgu nádor. Chlapček je síce v tom filme zbytočný, ale aspoň nám potvrdí, že Jackova žena je naozaj veľmi dobrá, lebo sa oňho v nemocnici stará. Sam sa zase v New Yorku stará o priateľku Lauru, ktorú miluje, ale ešte jej to nepovedal. Aj Sam je vlastne veľmi dobrý, len trochu nesmelý. Potom sa ale všetko zbehne tak rýchlo, že človek v kine nevie, či je film o varovaní pred katastrofou, alebo o Jackovi Hallovi a ostatných, ktorí sú všetci veľmi dobrí a majú sa navzájom veľmi radi.
Možno si hovoríte, pán americký prezident, že toto sa musí skončiť dobre, ale to nie je dôležité. Dôležité je, čo si ten pán Emmerich dovolil voči Vám a voči USA. Vo filme sú síce pôsobivé triky, na ktoré sa dobre pozerá, no na druhej strane sú v ňom i veci, ktoré by sa stávať nemali. Ľudia by sa nemali nechať naháňať rýchlou námrazou a v poslednej chvíli jej zatvárať pred nosom dvere. Socha slobody by nemala trčať s cencúľmi na nose z ľadu. Tvorcovia by nás nemali klamať, že ľudia, ktorí stratili domov a hrozí im, že budú musieť rodiť už len mrazuvzdorné deti, si len tak odídu do priateľsky naladených krajín tretieho sveta. Ale hlavne, pán americký prezident, by ste nemali dopustiť, aby vlajka USA cez celé plátno pokojne zamrzla na vzduchu. Je to predsa len trochu nedôstojné.
Ešte raz Vás preto prosím, pán americký prezident – podpíšte ten Kjótsky protokol, zastavte vojny na celom svete a pomôžte všetkým chudobným ľuďom i krajinám z biedy, aby sme už nemuseli pozerať ďalšie filmy od pána Emmericha. My Vám tu všetci budeme držať palce, veď sme s vami už aj v NATO. Vy síce možno ani neviete, na ktorej strane Ameriky sa Slovensko nachádza, ale my veríme, že keď k nám trafia od vás filmy, raz k nám trafíte aj Vy sám a prinesiete so sebou dobré správy.
Srdečne Vás zdraví Váš oddaný fanúšik
Mischo Jedinák

Emmerich znova ničí!
Dátum: 11.09.2005
Autor: Leeloo
Pred mexickou hranicou stojí dav vydesených ľudí. Väčšina z nich máva americkým pasom a dožaduje sa vstupu do štátu. Štát Mexiko odmieta vpustiť ďalších Američanov na svoje územie. Ó, aká to irónia.. A za všetko môže muž menom Emmerich.
Režisér nemeckého pôvodu Roland Emmerich s obľubou ničí planétu Zem. Aj tentoraz vsadil na katastrófu, pri ktorej sa ľudstvo trasie od strachu a v ktorej nechýba potrebná dávka pátosu a vlastenectva. Príbeh sa začína tým, čo by raz mohlo prísť - odlomením ľadovej kryhy z arktického ľadového poľa, veľkej ako Rhode Island. V tom čase klimatológ Jack Hall (Dennis Quaid) na konferencii prednáša svoje výskumy, podľa ktorých by globálne otepľovanie mohlo spustiť prudkú a katastrofálnu zmenu zemskej klímy. Stane sa ako hovorí, akurát že nie za sto rokov, ale v podstate za jednu noc. Skutočne dochádza k extrémnym zmenám na celej zemeguli: v Tokiu padajú krúpy o veľkosti grapefruitu, na Havaji zúri hurikán, v Dillí napadá sneh a v L.A. si dali rande hneď štyri tornáda. Profesor Rapson (Ian Holm) potvrdzuje najhoršie obavy. Tieto prudké zmeny počasia sú príznakom veľkej globálnej zmeny. Množstvo vody z topiacich sa ľadovcov narušilo morské prúdy. Globálne otepľovanie posunulo planétu na pokraj novej doby ľadovej. Zatiaľ čo Jack sa snaží varovať Biely dom, jeho 17-ročný syn Sam (Jake Gyllenhaal) uviazol v New Yorskej knižnici. Kým všetkých evakuujú na juh, Jack mieri na server zachrániť syna.
Najprv sa teplomer v Grónku zblázni a ukazuje o 13 °C menej, než obvykle. Vzápätí sa ukáže, že to asi nebude chyba prístroja. Zdvíhajú sa obrovské vlny, padajú obrovské krúpy, tvoria sa hurikány.. Tornádo zdemoluje slávny nápis Hollywood, N.Y. je pod vodou a do jeho ulíc vpláva obrovská loď, Socha slobody je až po pás vo vode.. Všetko zamŕza, prichádza večný ľad. Je ti zima diváčik? Tak sa teplo obleč a priprav sa. Tu sa bude ničiť.
Deň potom je lepší ako Emmerichove posledné filmy, úspech zatiaľ jeho najúspešnejšieho filmu (Deň nezávislosti) nedosahuje. Deň potom je iba priemerný film. Neobsahuje žiaden prekvapivý zvrat, ktorý by dokázal diváka nadvihnúť z pohodlného kresla (možno lietajúci reportér). Už v úvode je jasné aký bude koniec. Ale kým k nemu divák dôjde, musí si prejsť celým peklom, ktoré mu Emmerich naservíruje. Predovšetkým musí pretrpieť tie šialene nudné a usmoklené dialógy plné klišé.
Čo je teda na tomto filme také zaujímavé, že by ste zaň mali utratiť svoje peniaze? To, čo stojí za pohľad sú nesporne vynikajúce vizuálne efekty, na ktorých sa nešetrilo. Vývoj digitálnej technológie smeruje neustále dopredu, a tak nečudo, že všetky tie twistery, búrky, víchrice, krúpy a ničiaci mráz sú skutočne na vysokej úrovni. Je naozaj ťažké nájsť na efektoch nejakú chybičku. Emmerich sa snaží diváka ohromiť, a to sa mu darí aj skrz minidrámy z ulice. Ľudia mu tak slúžia ako prostriedok na vyvolanie ešte väčších emócii. Po zdĺhavom začiatku sa dej prevažne zameriava na vybúrenie živlov. V druhej časti nastáva útlm. Kocky sú hodené. Prišiel rad aj na hercov.
Herecké obsadenie môžete spočítať na prstov jednej ruky. Otec a syn. Otec sa vydáva na nebezpečnú cestu v ústrety smrti, aby zachránil svojho syna. A keby táto hlavná línia nezabrala, je tu ešte dieťa s rakovinou, matka - lekárka, ktorej zodpovednosť nedovolí opustiť svojho pacienta a samozrejme pes, priateľ človeka. To vždy zaberie. Charaktery postav sú plytké, ich konanie sa dá predpokladať a svojim spôsobom príbeh brzdia. Prišli sme sa dívať na katastrófu a zrazu nám servírujú nezaujímavé dialógy a prázdne frázy. V hlavných úlohach sa nám predstavia Dennis Quaid (Vnútorný vesmír) ako otec- Jack a novovychádzajúca hviezdička Jake Gyllenhaal (Polnočná míľa) ako syn Sam. Ich vzťah na plátne vyznieva sterilne, čo zapríčinilo nedostatok priestoru, v ktorom by sa herci mohli realizovať. Aby to nevyzeralo tak okato, že sa príbeh zameriava znova len na americký kontinet, dosadil Emmerich britského herca Iana Holma (Pán prsteňov: Společensto Prsteňa), ako Jackovho kolegu Terryho Rapsona z Veľkej Británie. Emmerich ani tentoraz neporušil svoju záľubu v obsadzovaní známych hercov do vedľajších úloh a oživovaní zašlej slávy zabudnutých hollywoodskych hviezd, ako v prípade Dennisa Quaida.
Pokiaľ čakáte, že sa vo filme objavia kde-tu správne namierené bonmottá a lá Deň nezávislosti, ktoré tam púšťal Will Smith, zabudnite. Toto je vážne, priatelia. Zopár perličiek sa tu však nájde. Viď spomínaný presun Američanov, alebo napríklad pálenie kníh v knihovne, aby sa hlavní aktéri aspoň trošku zahriali. Najlepšou scénou filmu je (aspoň pre mňa) stretnutie s digitálnymi vlkmi, ktorí ušli zo ZOO. Na chvíľu mi stúpol adrenalín, čo nedokázali všetky tie katastrófy (aj keď sú vážne hrozné). Koniec sa nezaobišiel bez typického patriotizmu. Otec sa šťastne stretáva so synom a aha ho! Zrazu prichádzajú helikoptéry, aby ich oboch zachránili. Tak načo to celé bolo dobré? Divák má pocit, že ho podviedli.
Spočítané a podčiarknuté je to efektné, ale je to o ničom. Mohlo ísť o svedectvo o tom, čo by bolo keby.. ale nakoniec ide len o sci-fi zábavu, ktorú pokazili akýmsi nepodareným posolstvom na americký spôsob. Našťastie, od Emmerichových ďalších pokusov zničiť svet si na chvíľu môžeme oddýchnúť. Pán Emmerich sa v ďalšej tvorbe rozhodol pre historickú drámu o Tutanchamónovi.

Roland Emmerich
Independence Day, The Patriot, 10,000 BC
Roland Emmerich