Minutáž: 1 hodina, 48 minút
 USD 60,000,000
Žánre: Mystery, Thriller, Drama
M. Night Shyamalan
M. Night Shyamalan
Bryce Dallas Howard, Joaquin Phoenix, Adrien Brody, William Hurt, Sigourney Weaver   [...viac]
Rok 1897. Na prvý pohľad príjemná osada v Pennsylvánskych lesoch. Jej obyvatelia žijú zdanlivo harmonicky v idylickom prostredí. V skutočnosti však uzavretá komunita žije s hrozivým vedomím, že okolité lesy obývajú tajomné bytosti, o ktorých sa osadníci zmieňujú ako o “Tých, o ktorých nehovoríme”. Obyvatelia osady s bytosťami udržiavali krehké prímerie. Osadníci sa netúlali po lesoch, “Oni” nevkročili do osady. Jedného dňa je však nevinnosť osady ohrozená. Osadou sa šíri strach a predtucha zla a sily, číhajúcej vonku. Nikto sa neodváži opustiť osadu a vstúpiť do lesov. Navzdory radám starším, jeden odhodlaný a zvedavý mladý muž menom Lucius Hunt túži prekročiť hranicu osady. Starosta osadníkov ho upozorňuje na nebezpečenstvo tam vonku a Luciova matka mu radí, aby zostal a nenechal sa zlákať nenásytnosťou vonkajšieho sveta. Luciovi dodáva silu len Ivy Walkerová, očarujúca, ale slepá mladá žena, obdarená múdrosťou nečakanou na jej vek. Lucius má však konkurenta v zlomyseľnom Noahovi Percym, v jej srdci je však miesto len pre jedného z nich. Jej oddanosť ju nakoniec zvedie na zakázanú cestu, ktorá odhalí desivú pravdu. Zlovestná prítomnosť čohosi neznámeho uvedie osadu v chaos a pomoc možno čakať len od jedného človeka. Prímerie medzi osadou a bytosťami sa končí ... oficiálny text distribútora.

Utekajte, už ide!
Hlboko v lesoch si ľudia založili osadu. Podľa správania a dobového odevu žijú niekde na prelome devätnásteho a dvadsiateho storočia. Na izoláciu od vonkajšieho sveta nemajú čas myslieť, pretože v lesoch sa skrývajú krvilačné netvory, ktoré bez milosti trestajú každé narušenie prímeria. Na pozadí života v neustálom strachu sa odohráva ľúbostný príbeh, ktorý naberá nečakaný dramatický obrat: hlavná hrdinka je rozhodnutá kvôli zomierajúcemu milému prejsť obávaným lesom, aby sa dostala k liekom. A vtedy sa dozvie... ale to naozaj nesmiem prezradiť.
Shyamalan je zručný režisér a scenárista, ale, žiaľ, trpí nutkaním všetko vysvetliť. V Osade som napočítal tri (!) záverečné pointy. Prvá obráti celý predošlý dej naruby a premení ho na lacnú moralitku, druhá je trápnym pokusom popliesť diváka, a pri tretej som si nevdojak spomenul na vydarený fór z filmu Monty Python a svätý grál, kde televízneho historika skolí stredoveký rytier.
Obyvatelia osady, stmelení strachom, sa správajú ako jeden človek. Tomu sú podriadené i herecké výkony, takže žiaden z protagonistov výrazne nevyčnieva. Veľkou devízou je sugestívna hudba Jamesa Newtona Howarda. Minimalistická, takmer statická kamera, je výborná, lenže režisér ju namiesto postupného odhaľovania skutočnosti zneužíva na jej zakrývanie. Film je spočiatku naozaj silný a chvíľami človeku behajú po chrbte zimomriavky. Poznanie, že Shyamalan po celý čas zavádzal, tvrdiac, že divákovi ponúka horor, sklame o to viac. Záver, hoci dokonale jasný, tak prináša množstvo nezodpovedaných otázok – tie sa však týkajú výhradne logických lapsusov v zápletke, ktorá je deravejšia ako kvalitný ementál. Samotná existencia a fungovanie komunity v osade nedáva zmysel, apatia obyvateľov v snahe spoznať okolitý svet je nevierohodná.
Kým pri Znameniach bolo lepšie uniknúť z kina asi desať minút pred koncom filmu, pri Osade je to už dobrá polhodina. Ak to takto pôjde ďalej, čoskoro bude lepšie odchádzať zo Shyamalanových filmov hneď po úvodných titulkoch. Pokiaľ chcete mať z Osady naozaj dobrý pocit, dám vám priateľskú radu: vo chvíli, keď sa Ivy Walkerová rozhodne odísť do mesta, vyskočte na nohy a bežte o život. Utekajte von z kina, von z mesta, ukryte sa hlboko v lese a založte si vlastnú osadu, do ktorej nevpustíte nikoho, kto by vám chcel prerozprávať záver filmu.

M. Night Shyamalan
The Sixth Sense, Unbreakable, Wide Awake
M. Night Shyamalan