Krajina: UK | USA
 $22,000,000
Stanley Kubrick
Stephen King, Stanley Kubrick
Jack Nicholson, Shelley Duvall, Danny Lloyd, Scatman Crothers, Barry Nelson   [...viac]

SNIEŽIK SA NÁM CHUMELÍ, ZIMIČKA UŽ PRIŠLA...
21 rokov! Tak dlho sme museli čakať, kým sa k nám oficiálne dostalo jedno z najlepších diel legendárneho Stanleyho Kubricka, absolútna klasika hororového žánru a podľa mnohých jediná adaptácia knihy Stephena Kinga, ktorá sa vyrovná predlohe, ba dokonca je ešte lepšia (pozdravujem, Andrzej!). Už nemusíte zháňať staručké dochrchmané videokazety s blikajúcou farbou a fufňavým zvukom, ani ho hľadať v ponuke satelitných staníc, kde vám jeho atmosféru beztak rozbije na kúsky hŕba nekonečných reklamných blokov. Chýrne ŽIARENIE konečne vychádza na videu a DVD, a to v rámci parádnej kolekcie Kubrickových najlepších filmov (v ktorej samozrejme nechýbajú ani sci-fi klasiky 2001: Vesmírna odysea a Mechanický pomaranč).
Potrebujete vôbec príbeh? Ale aspoň stručne: Spisovateľ Jack Torrance prichádza so svojou ženou Wendy a malým synom Dannym do vysokohorského hotela Overlook. Má byť jeho správcom na zimné obdobie, keď v hoteli niet ani nohy. Džob sa to zdá byť výborný a Jack sa teší, ako v kľude dopíše svoju knihu. Čo na tom, že predchádzajúci správca hotela jedného dňa zobral sekeru a namiesto polienok do pece naštiepal svoju ženu a deti? Ako vraví Jack, jeho manželka duchárske historky miluje a trocha izolácie je presne to, čo on a jeho rodina potrebujú.
Ako inak, čoskoro sa začnú diať čudesné veci. Dannymu sa zjavujú zavraždené dievčatká a hotelové chodby zaliate krvou, v zakázanej izbe č. 237 ho na smrť vystraší plesnivá mŕtvola. Jack vidí prízraky dávnych hotelových návštevníkov a dokonca nadviaže kontakt s duchom svojho predchodcu-deckorubača. Napokon Wendy zistí, že jej manžel už pekných pár týždňov píše na stroji jednu a tú istú vetu. Jack poslúchne doporučenia prízrakov a chopí sa sekery...
S odstupom času sa zdá byť absolútne nepochopiteľné, že tento film bol svojho času nominovaný na Zlatú malinu za najhoršiu réžiu. Veď to, čo z neho robí skvost svetovej kinematografie, je práve Kubrickovo majstrovstvo. Jeho narábanie s farbami, priestorom a zvukmi je prosto úchvatné, hotel sa v jeho podaní stáva živou bytosťou, jedným z hrdinov príbehu, ústredným zdrojom zla. Toto mimochodom bol hlavný dôvod, prečo bol s filmom hrubo nespokojný Stephen King - jeho kniha je o rozpade rodinných vzťahov, zatiaľčo Kubrick démonizoval samotný hotel. Neskôr sa pokúsil o novú adaptáciu, no trojdielny televízny film podľa jeho vlastného scenára (nie tak dávno ho vysielala TVMA) vyzerá vedľa Kubrickovej klasiky ako chudobný a hlúpučký príbuzný a ak ho Stanley niekedy videl, určite sa spokojne usmieval popod fúzy.
Nechcem pravdaže tvrdiť, že ŽIARENIE je dokonalý film. S prihliadnutím na známy fakt, ako puntičkársky Kubrick strihal nakrútený materiál a ako starostlivo vyberal najlepšie varianty scén, prekvapia chyby ako napríklad do očí bijúci tieň vrtuľníka pri leteckých záberoch. Takisto herecký výkon Jacka Nicholsona je často vyslovene afektovaný a väčšinou pozostáva iba z typických nicholsonovských úškľabkov (čo však nič nemení na fakte, že v ústredných scénach je dokonale démonický). Rušivý je aj príliš rýchly prechod z rodinnej pohody do šialenstva, to je však zrejme spôsobené skutočnosťou, že film k nám prichádza v skrátenej 115-minútovej podobe (vravím zrejme, pretože 146-minútovú verziu som nevidel). Napriek akýmkoľvek výhradám sa však jedná o majstrovský kúsok, ktorý vyniká predovšetkým precíznym budovaním napätia, vrcholiacim strhujúcou scénou prenasledovania v zasneženom labyrinte. Kubrickom nainscenovaná atmosféra (podporená až nepríjemne depresívnou hudbou) je taká mrazivá, že si z nej môžete odsekávať kusy ľadu do svojho drinku. Okrem jeho réžie sú najväčšou ozdobou filmu bravúrne herecké výkony Shelley Duvallovej a malého Dannyho Lloyda - keď Danny začne zmeneným hlasom hovoriť v mene svojho fiktívneho priateľa Tonyho ("Redrum, redrum..." - treba čítať odzadu), tak z toho skutočne vstávajú vlasy dupkom.
Pokiaľ vás zaujíma kvalita samotného DVD, obraz a zvuk sú na 20-ročný film viac než slušné a českým titulkom niet čo podstatné vytknúť. Bonusové materiály síce obsahujú iba trailer a dokument o natáčaní filmu, lenže ten dokument je skutočná bomba. Niet v ňom ani štipky najhoršieho nešváru zo súčasných filmov o filme, akým je ono otravné vzájomné vychvaľovanie sa hercov a tvorcov. Práve naopak - okrem iných zaujímavých vecí tu uvidíte trebárs i hádku Duvallovej a Kubricka, v dôsledku ktorej sa vyčerpaná herečka psychicky zrúti. Skrátka je tu výborne a bez prikrášľovania zachytená tá špecifická tvorivo-napätá nálada, ktorá spevádzala nakrúcanie Kubrickových filmov, a divák si môže urobiť dobrú predstavu o tom, ako Majster pracoval a ako ho všetci nenávideli a zároveň milovali a obdivovali. Skutočnosť, že dokument nakrútila vtedy 17-ročná Kubrickova dcéra Vivian, je evidentným dôkazom tvrdenia, že genialita je dedičná.
Tak, to je všetko.
(...)
No čo je, zdvihnite zadky a upaľujte do videopožičovne!