Krajina: USA / Germany / Czech Republic / UK
 $78,000,000
Žánre: Action, Fantasy, Sci-Fi
Stephen Norrington
Alan Moore, Kevin O'Neill
Sean Connery, Naseeruddin Shah, Peta Wilson, Tony Curran, Stuart Townsend   [...viac]
Svetu hrozí zánik. Smrtiaci nepriateľ je už v akcii. Kto ho zachráni? Jediný, kto to môže urobiť je dobrodruh Allan Quartermain a jeho záchranná liga, liga výnimočných. Kto do nej patrí? Je to kapitán Nemo, upírka Mina Harker, neviditeľný Rodeny Skinner, agent tajnej služby Tom Sawyer, Doryan Gray a úžasná dvojica Dr. Jekyll/Mr. Hyde. Členovia ligy sú spoločenskí odpadlíci, ale majú mimoriadne schopnosti. Medzitým, než sa liga sformuje, naplánuje Fantom zničenie Benátok. Na záchranu zostáva len 96 hodín! oficiálny text distribútora. Voľná adaptácia populárnej série komiksov od Alana Moora.

Dátum: 02.11.2004
Autor: T.L.Sambora
Osobne som bola veľmi prekvapená, že Sean Connery prijal rolu v tomto filme. Jeho vzťah s režisérom nie je práve priateľský a tiež scenár ako vystrihnutý z komiksu sa k jeho štýlu vôbec nehodí.
Nápad na natočenie takéhoto filmu, bol síce pekný. Vážim si, že sa autori pokúsili vytvoriť čosi nové a netypické, bohužiaľ, nepodarilo sa.
Od režiséra tejto snímky (Stephen Norrington) som mala možnosť vidieť film Blade a ani ma neprekvapilo, že ide o toho istého človeka. Blade ma sklamal, lebo filmy o upíroch by mali byť prepracované do posledných detailov, čo mi v Bladovi chýbalo. Pri Lige neobyčajných gentlemanov som sa však sklamať ani nestihla. Akékoľvek očakávania zmizli už pri prvých záberoch. Skôr som bola dojatá a urazená, že som toto „dielo“ videla. Režisér sa teda ani tentokrát neblysol.
Stručne by sa dal film charakterizovať takto: Réžia slabá, scenár zmätený, herecké obsadenie nič moc, námet nedomyslený! Treba však uznať jedno, už dlho sa nepodarilo vytvoriť tak výnimočné dielo tohto druhu!

Dátum: 02.12.2003
HODNOTENIE:10%

Výnimoční gentlemani
Dátum: 07.04.2005
Autor: Nefertiti
Aké nedôveryhodné: spojenie knižných superhrdinov v boji proti smrtiacemu nepriateľovi. Avšak predsa! Režisér prvého Bladea Stephen Norrington usporiadal dobový piknik kultových postáv za 80 miliónov dolárov. Ako hlavný chod sa podávala trocha krvi, železa a kubánskeho tabaku, kultúrnu vložku zaobstarala bondovská zápletka v štýle Zemanovho Vynálezu skazy.
Á, máme tu hlavnú hviezdu, záruku vážnosti a dôstojnosti, ale i kvalitného humoru. V úvode filmu nám Sir Connery ukáže, že roky na dôchodku sa dajú celkom príjemne tráviť aj vyhrievaním kostí v zastrčenej barabizni niekde v Keni. Viktoriánske Anglicko (je rok 1899) si však bez neho nevie predstaviť bezpečný turizmus, a tak je Allan Quatermain požiadaný, aby robil záchrannú brzdu na britskom rýchliku do stanice „svetová vojna“. Vzápätí už predvádza beh medzi svištiacimi guľkami tempom „korytnačka hľadá pancier“. Toto úvodné vzrúšo chtiac-nechtiac vyprovokuje Quatermaina, aby nám urobil láskavosť a ešte raz zachránil svet. Vydáva sa tak na posledné dobrodružstvo svojho, ehm... nie posledného života.
Jules Verne, Arthur C. Doyle, Bram Stoker, Henry R. Haggarth, Robert L. Stephenson či Mark Twain dodali svojich výnimočných, ktorí si urobili prázdniny vo svojich knižných osudoch, aby tímovo podnikli okružnú plavbu svetom konca 19. storočia. Zoznam účastníkov obsahoval mená ako: kapitán Nemo, upírka Mina Harkerová, neviditeľný Skinner, nestarnúci Dorian Gray, nerozlučné duo Dr. Jekyll a Mr. Hyde a lovec a vynikajúci strelec Allan Quatermain.
Dejom sa prepletajú predovšetkým dva motívy: odhalenie Fantóma alias Dr. Moriartyho a Quatermainove sebatrýznivé citové výlevy nad stratou dvoch manželiek, mileniek, priateľov, priateliek a jediného syna. V období, ktoré dej filmu zachytáva, sa koleso dejín a pokroku začalo točiť podstatne rýchlejšie, čo sa nemalou mierou podpísalo na počte dej oživujúcich vynálezov (dozvieme sa napríklad, že Nemo vynašiel i prvý automobil!). Dobovú atmosféru dotvorili i také fragmenty ako pán Dodger a drobní zlodejíčkovia Wats a Mitchell z Dickensovho románu Oliver Twist, robiaci si svoju prácu v scénach všeobecnej paniky, alebo kúsok ďalej zomierajúca Zolova Nana. Skôr ako sa stihneme došušťať do polovice balíčka s popcornom, ostrá čepeľ Nemovho Nautila nás prepraví z Londýna do Benátok. Popri záchrane mesta sa postupne odkrývajú jednotlivé charaktery a schopnosti postáv. Stephen Norrington nezabudol na nič, čím by ulahodil ľudskému oku. Postavám z comicsov Allana Moora vdýchol život a zvyšok osadenstva aspoň obliekol do nádherných kostýmov. Akciou nabité scény už od zhasnutia v kinosále neľútostne nechajú váš pulz minimálne driblovať.
Okrem Benátok ešte čaká na diváka prehliadka Paríža, obdivovanie zasneženého Mongolska, zopár zvratov a humorných rozuzlení, hoci často bez väčšieho zmyslu. Nechýbajú ľúbostné techtle-mechtle medzi upírkou Minou a Dorianom Grayom, Dr. Jekyll alias Mr. Hyde v maske Hulka zachráni Nemov Nautilus a zbaví sa chemickej schizofrénie a Wellsov Hawley Griffin, na ktorého filmári nedostali práva, si predsa len zahrá v postave Rodneyho Skinnera, chlapíka čo Hawleyovi potiahol preparát neviditeľnosti.
Svet, vďakabohu, zachránia do 96 hodín, aby ho mohol v inom filme štafetne zachraňovať niekto iný, všetci si vzájomne pomôžu, vyriešia svoje osobné krízy a opäť sa vrátia oddýchnuť si do svojich ošúchaných svetov.
Film je skutočnou zábavou pre tých, ktorí majú radi expresívne obrazy, fantazijné comicsy, výnimočné gentlemanstvo a nesmrteľnosť v smrteľnom podaní. A čo sa týka pracovitého Quatermaina, ani on, ani Nemov Nautilus ešte zďaleka nepatria do starého železa, či najvyšších políc v knižnici. Veď ako sám Connery hovorí: „Tiger cíti, keď sa blíži jeho koniec, vtedy je najzúrivejší!“

Adaptácia ďalšieho slávneho comicsu má za sebou svetovú premiéru
Prechod neohrozených hrdinov z políčok comicsových zošitov do okienok celuloidových pásov má už riadne dlhú a úspešnú tradíciu. Až donedávna sa však filmy inšpirovali len príbehmi sólových superhrdinov. Ak nerátame Záhadu hlavolamu podľa kreslených seriálov o Rýchlych šípoch, tak prvou comicsovou tímovkou prevedenou na strieborné plátna boli až X-Meni. Ich úspech nepochybne odštartuje adaptácie ďalších kreslených "grupákov". Prvým z nich je LIGA VÝNIMOČNÝCH GENTLEMANOV.
Ako napovedá už názov, hrdinskú skupinu v tomto prípade netvoria prihriati svalnáči v priliehavých pestrofarebných trikotoch. LIGA sa totiž odohráva na konci 19. storočia, kedy veru ešte svet nechyroval o rádioaktívnych pavúkoch, mutácii či toxickom odpade. Hrdinovia sa rodili celkom iným spôsobom - najčastejšie v hlavách vtedajších autorov dobrodružnej, detektívnej či hororovej literatúry. Bola to doba Julesa Vernea, Roberta L. Stevensona, Arthura C. Doylea, Henryho R. Haggarda či Brama Stokera. A ich verný fanúšik, v súčasnosti zrejme najuznávanejší comicsový scenárista Alan Moore, vyťažil esenciu z ich diel a vytvoril jednu z najoriginálnejších tímoviek, aká kedy uzrela svet stránok rozdelených na kreslené políčka. Hrdinskú skupinu v jeho podaní vytvorili dobrodruh a lovec Allan Quatermain (známy z Haggardových dobrodružných románov, hlavne Baní kráľa Šalamúna), kapitán Nemo (aj so svojím neodmysliteľným "ponorným člnom" Nautilom), upírka Mina Murrayová (ktorá má za sebou "škandalózny a tragický" rozvod s Jonathanom Harkerom), neviditeľný muž Skinner a nakoniec i plachý, nenápadný Dr. Jekyll, ktorý sa v stresových situáciách mení na neuveriteľne vulgárnu a krvilačnú obludu známu ako pán Hyde. Vo filmovej adaptácii partiu dopĺňajú nesmrteľný Dorian Gray a prišelec z Ameriky, výborný strelec z koltu i winchestrovky menom Tom Sawyer. Títo všetci sa vyberú na tajnú misiu, ktorej cieľom je nájsť tajomného zločinca menom Fantóm. Ten nemá na práci nič lepšieho, len robiť rozbroje medzi rôznymi európskymi krajinami, hlavne medzi Nemeckom a Britániou, ktoré čoskoro povedú k prvej svetovej vojne...
LIGA sa nakrúcala v lete 2002 v pražských filmových ateliéroch, kde práce nepríjemným spôsobom prerušili ničivé povodne. Vodný živel poškodil viacero kulís a rekvizít, najmä Nautilus. Okrem tejto katastrofy poznačili nakrúcanie i spory medzi Quatermainovým predstaviteľom Seanom Connerym a režisérom filmu. Tým nie je nik iný ako Stephen Norrighton, ktorý sa svetu predstavil úspešným akčným hororom Blade. Uvidíme, nakoľko sa tieto nepriaznivé vplyvy podpísali na kvalite samotného filmu. A keď už sme začali z menoslovom, spomeňme i Stuarta Townsenda (predstaviteľ Lestata z Kráľovnej prekliatych) v úlohe Doriana Graya, hviezdu seriálu Brutálna Nikita Petu Wilson ako Minu Harkerovú či Jasona Flemynga (známeho z gangsteriek Guya Ritchieho) v úlohe Dr. Jekylla.
Trailer a ukážky naznačujú, že film je nabitý akciou, bojovými umeniami a kvalitnými trikmi (najmä pokiaľ ide o stvárnenie neviditeľného muža). Na druhej strane však evidentne trpí prístupnosťou PG-13, takže z neho museli byť dosť necitlivo vystrihané krvavé scény. To Stephena Norringtona, ktorý v Bladeovi rozpútal hotový krvavý kúpeľ, ani autorov nekompromisne brutálneho comicsu určite nepotešilo. Tržby za prvý víkend sa vyšplhali iba na 23 miliónov dolárov. Slovenskí diváci budú mať tú česť zoznámiť sa s výnimočnými gentlemanmi od 18. septembra 2003.

Naozaj sedem statočných?
Autor: sme.sk
sme.sk