Krajina: USA / Germany / Hungary / UK
 $23,000,000
Žánre: Action, Fantasy, Thriller, Romance, Horror
Len Wiseman
Kevin Grevioux, Len Wiseman
Kate Beckinsale, Scott Speedman, Michael Sheen, Shane Brolly, Bill Nighy   [...viac]
Moderné akčné sci-fi Underworld rozpráva o boji medzi dvoma znepriatelenými klanmi upírov a vlkolakov a o nešťastnej láske, ktorá je vďaka tejto vojne predurčená k zániku. Selena je mladá upíria bojovníčka, ktorá pochádza z mocného aristokratického rodu. Naopak Michael reprezentuje klan vlkolakov, ktorý je považovaný za nižšiu spoločenskú triedu. Za svoju lásku musia obaja bojovať a tak prekonať nemožné ... oficiálny text distribútora.

Rómeo a Júlia na hororovo-akčný spôsob
Príbeh o tragickej láske príslušníkov znepriatelených klanov sme čítali a videli v toľkých verziách, že nás už táto historka (zdanlivo) nemôže ničím prekvapiť. Ak je však ona upírka a on vlkodlak, tak sa všetko zrazu posúva do celkom inej, omnoho pochmúrnejšej, krvavejšej a (súdiac podľa prvých ukážok) aj akčnejšej dimenzie... V Maďarsku, Rumunsku a aj v Českej republike nakrútený akčný horor UNDERWORLD má svetovú premiéru 19. septembra 2003.
Film debutujúceho režiséra Lena Wisemana (predtým robil poskoka Rolandovi Emmerichovi pri nakrúcaní Hviezdnej brány a Dňa nezávislosti) nás privádza do pochmúrneho, goticky vyzerajúceho veľkomesta v bližšie neurčenom čase a priestore. O nadvládu nad mestom súperia dva tajné klany - na jednej strane moderní, aristokratickí a sofistikovaní upíri, na strane druhej dravý, násilnícky a mocibažný pouličný gang Lycanov - vlkodlakov. Rovnováha medzi oboma skupinami je však náhle narušená, keď sa krásna mladá upírka Selena zaľúbi do svojho stáročného rivala, vlkodlaka Michaela. Príbeh zakázanej lásky, zákerných intríg a smrtiacej akcie začína...
Ústrednou predstaviteľkou filmu je Kate Beckinsaleová, ktorá sa prvýkrát na plátnach kín výraznejšie presavila v shakespearovskej komédii Veľa kriku pre nič po boku Emmy Thompson a Kennetha Brannagha. Jej sympatický ksichtík sa však zapísal do mozgov divákov hlavne vďaka síce nepodarenému, ale zato hollywoodsky bombastickému Pearl Harboru. Okrem UNDERWORLDU ju v blízkej dobe čaká ešte jeden film, v ktorom upíri ceria zuby a strieborné guľky trhajú chumáče skrvavených vlčích chlpov - nedávno spomínaný Van Helsing. Vďaka UNDERWORLDU musela niekoľko týždňov variť svoju štíhlu postavičku v kostýme z lesklej, priliehavej čiernej kože a naučiť sa strieľať, šermovať mečom a bojovať na závesných lanách. Vlkodlaka Michaela si zahral Kanaďan Scott Speedman.
Ako napovedajú už obrázky a štýlový trailer, viac než o lásku či strašenie pôjde v tomto filme o akciu. Všetko je zahalené v modrastom šerosvite, všetci majú krajčíra zaťaženého na čiernu farbu, guľky zásadne lietajú spomalene a súboje sú plné šialených skokov a premetov. A všetko sa samozrejme deje za dunivého zvuku elektroniky a new-metalu. UNDERWORLD očividne kráča v šľapajách Vrany, Matrixu a Bladea. Či pôjde len o napodobeninu, alebo sa dočkáme skutočne kvalitnej zábavy, to uvidíme už na jeseň.

Unnderworld – krvaví démoni a jeden odseknutý vrchlík
Dátum: 07.04.2005
Autor: Nefertiti
Kto sa teší na krucifixy, cesnak, alebo svätenú vodu, môže si ísť urobiť hrianky a hupky-hupky do kostola, veď Vianoce sú už za dverami. Tu nič z nástrojov domáceho majstra vybíjača nemŕtvych nečakajte. Všetko je tentokrát inak. Kým sa starí tesáci vybrali niekam na pár storočí prespať, mladí pijú syntetickú krv a jazdia si na mercedesoch. Dokonca aj povestné strieborné guľky sa dožili svojho upgreadu a vymenili tuhé skupenstvo za tekuté, no a potemnelé, nočné, filozofické rozpravy nahradila práca s notebookom. Filmári, na čele s Lenom Wisemanom (spolupracoval na filmoch ako Sonnenfedoví MIB, Emerichovej Godzille, Hviezdnej bráne alebo Spillbergovom Dni nezávislosti), jednoznačne vsadili na divácku znalosť vyobzeraných filmov s upírskou tematikou a rozhodli sa vytvoriť celkom originálny boj dobra a dobra alebo zla a zla.
A tak, kto ešte nie je presýtený baletom medzi svišťiacimi guľkami, priliehavým latexom alebo predimenzovanými počítačovými efektmi, môže sa vydať najneskôr od 4. februára modro-bielou cestou Underworldu.
Dve rasy. Ich život je poznačený vzájomnou nenávisťou a stáročiami trvajúcou vojnou. Aristokratickí upíri, žijúci v palácoch zašlej slávi bojujú proti vzbúreným kanálovým vlkolakom. K tomu, aby sa lykantropom podarilo prevziať moc nad nocou, potrebujú krv istého mladého doktora Michaela (Scott Speedman), ktorý je údajne priamym potomkom prvého nesmrteľného, ktorý mal dvoch synov. Jeden bol upír a druhý vlkolak, rodinka ako vyšitá. Rafinovaný únos vyvoleného nečakane prekazí upírka Selena (Kate Beckinsale, jej peknú tváričku sme mohli naposledy obdivovať v Pearl Harbore), ktorá sa hrá na Death Dealerku. Jej zmysel života by sa dal vyjadriť ako 2 in 1: zlikvidovať čo najviac Lykantov a zároveň pomstiť smrť svojich príbuzných, z čoho vyplýva - zlikvidovať čo najviac Lykantov. Medzi Michaelom a Selenou dochádza k veľmi jemne zobrazenej náklonnosti a preto akékoľvek porovnávanie suity príbehu s Rómeom a Júliou považujem za irelevantné. Michael nemal moc dobrý deň a tak, keď obloha potemnela a z oblakov sa spustili prúdy dažďa, na ľavej strane krku mal kúsanec od Luciana, vládcu vlkolakov a na pravej, menej bolestivý cucflek od Seleny. Napätie medzi oboma rodmi sa stupňuje a hnilobná nenávisť preniká až do vnútra samotných skupín. Do splnu mesiaca zostáva ešte pár dní…
Externé časti filmu sa natáčali na Maďaroch, priamo v Budapešti, ktorá bola ideálna vďaka historickým budovám zaradených do pokladu spoločnosti Unesco a zvyšok v ateliéroch amerických štúdií Lakeshore. Nick Allder (Blade II, Hellboy) a Kevin Plipps (Planéta opíc, Batman) zapracovali na tvorbe špeciálnych efektov a mrazivom výtvarnom spracovaní. O skvostný soundtrack (v USA vyšiel oficiálne 2. septembra) sa postaral Danny Lohner z Nine Inch Nails a jeho 19 skladieb dotvára „noir atmosphere“ do akéhosi archetypu Temnoty.

Film je plný pomsty a nenávisti, prázdnych rozhovorov, predvídateľných zvratov a neprekvapujúcich odhalení. Divákovi zjavne nestačí jedna pusa za dve hodiny s tak peknou herečkou akou je Kate Backinsale a pri zakliatí nejakého :“ fuck off“, tiež už nepadáme s otvorenou pusou na zadok. Nikto v príbehu nemá výhradné postavenie ani na strane dobra, ani zla. Filmu chýba odľahčenie napätia v podobe humoru a po poriadnych bojových scénach s chlpatými vlkolakmi tiež prahneme do poslednej minúty 118 m. snímku. Všetko čakanie nám má vynahradiť odseknutie vrchlíku v záverečnom súboji, avšak na moje sklamanie akurát v posledných troch filmoch, ktoré som po sebe videla (Ghost ship, Kill Bill, som zabudla), sekali všetci vrchlíky, čo im sily stačili.
Slušný rozpočet 23 miliónov dolárov sa filmárom pomaly vracia a tak sa aj my vrátime so zvedavosťou do kín, na jeho druhé pokračovanie, ktoré je momentálne v štádiu produkcie. Možno nás Len Wiseman predsa len prekvapí a na budúce dá useknúť niečo menej komerčné ako je vrchlík.

Dátum: 26.11.2003

Len Wiseman
Underworld: Evolution, Die Hard 4, Underworld 2