Zo záhrobia sa vráti zavraždený gangster, ktorý zomrel rukou svojich priateľov. Boli k k tomu donútení, no neboli lojálni a tým sa dopustili chyby. Trestu a hnevu neuniknú ani nevinní.

Autor: studna.net
HODNOTENIE:40%

VRAŽDIACI MOTHERFUCKER
Dátum: 27.02.2003
HODNOTENIE:50%
Černošský fenomén v horore nie je nič nového. Teraz však nemám na mysli nevďačnú úlohu Afroameričanov, ktorí dlhé roky slúžili v krvavom žánri len ako bežná zákaľačková surovina (nedá mi nespomenúť ironickú úvodnú scénu z Vreskotu 2, kde čierny pár ide do kina na horor a dievča sa rozčuľuje, že zase uvidí blbosť o bielom vrahovi, ktorý určite zamorduje nejakého chudáka černocha - načo ich oboch v kine brutálne zlikviduje zabijak v známej ghost-maske). Hovorím o dlhoročnej hollywoodskej traume, ktorá najprv nedopustila, aby čierny herec hral niečo viac než len "áno, massa" trkvasa v livreji, a keď už nová doba dovolila aj hlavnému hrdinovi filmu mať tmavú pleť, nedajbože aby bol záporák. Toto tabu rozkopol vlastne až Clive Barker so svojím Candymanom. Ale ani on nemal gule na to, aby predstavil černocha ako obyčajného vymletého šialenca typu Jason či Freddy, ktorý vraždí čisto pre radosť z premeny bielej kočky na vrieskajúcu krvavú fontánku. Nie, Candyman svojím hrdzavým hákom trhá črevá preto, že mu strašne ublížili rasistické biele ksichty. Magor, ale politicky korektný. Z podobného súdka je i BONES. Duch-zombie-vlkodlak Jimy Bones tiež svojím vreckovým nožíkom nepára a nevyvrháva len tak z plezíru, aj jemu ide o pomstu. Lenže, čuduj sa svete, aj jeho vrahovia boli černosi. Tomu hovorím pokrok.
Úvod filmu s dvojicou drogových dílerov v starom slumovom baráku celkom príjemne zvlhčí vaše telesné otvory, aby do nich mohol vraziť poriadnu porciu strachu. Stretnutie s počítačovým efektom aka Bonesovým duchom má atmošku a spád. Hnusné tiene sa plazia po plesnivých stenách, krv čliape do tváre a nechty vyrývajú do podlahy trieskami lemované stopy, keď čosi s červeno žiariacimi očami ťahá vrieskajúceho feťáka do tmavého kúta. Nič objavné, ale fajn. Lenže potom, moji drahí, vás čaká dobrých 45 minút štandardnej teenagerovky, občas premixnutej nepodareným retro-gangsterským filmom. A, kristeježiši, všetci tu vedú pseudo-drsné dialógy, v ktorých je každé druhé slovo "motherfucker" (s českým dabingom je to prirodzene samé "vole" a "kreténe", ale poznáte to - keď černoch povie "motherfucker", tak urobí také to afektované raperské gesto rukou a celý sa mykne - a tu to všetci robia v jednom kuse). Ale pozor - keď už začínate zívať, náhle je tu party v starom dome. Démonický vlk s chuťou šklbe svoju prvú obeť a smrtku Jimyho Bonesa v pivnici po vzore Freddyho zo štvrtej Nočnej mory oblepí mäso. A odrazu to frčí na plné pecky - nožík a vlčie tesáky nevedia, či skôr skočiť po čreve alebo krčnej tepne, odseknuté hlavy vrieskajú, úlomky zrkadiel prerážajú lebky a z podzemia domu sa derie na povrch peklo plné čierneho slizu a vyjúcich hriešnikov. Skrátka vás na okamih opanuje pocit, že sa vrátili staré dobré 80-te roky. Lenže to je zároveň aj najväčší problém filmu. Prečo?
Čierny hororista Ernest Dickerson už svojím šťavnatým Rytierom démonom dokázal lásku ku klasickým kusom zo zlatého obdobia spred takých 15 - 20 rokov. Bohužiaľ, tentokrát má k dispozícii podstatne horší scenár - BONES je vlastne akýsi zombík, hrubou niťou pozošívaný z odrezkov všetkého možného a navlečený do tmavej kože už spomínaného Candymana. A réžia s ním ide ruka v ruke. Skoro to vyzerá, akoby sa Dickerson plánovane rozhodol, že film poskladá z citácií všetkých tých Halloweenov, Môr, Piatkov a Hellraiserov. Originálny nápad je tu vzácnejší než farár na blackmetalovom koncerte. Zo všetkého najmenej Dickerson zvláda zapojenie sebaironických prvkov - napríklad rozprávajúce, neustále sa sťažujúce hlavy vôbec nie sú vtipné. Vďaka aspoň za tú brutalitu, ktorú však kazí odporne kečupovitá krv (neviem, možno to bol zámer, Tarantino teraz túto gebuzinu náročky používa pri nakrúcaní Kill Bill, aby tým vzdal poctu samurajským krvákom zo 70-tych rokov). Takisto rapový soundtrack (akokoľvek je nabúchaný peckami typu Eminem či Cyphress Hill) sa k navodeniu hororovej atmosféry hodí rozhodne menej, než hustý metal v Rytierovi démonovi. Najväčším problémom je však hlavný predstaviteľ. Bonesa hrá totiž raper Snoop Dogg. Dokáže sa síce dívať do kamery celkom démonicky, ale ťažko uveríte známemu feťákovi a pornoproducentovi, keď v úlohe šéfa ulice z konca 70-tych rokov odmietne ponuku dravších kolegov, aby konečne začal dílovať crack. Takisto s jeho postavou čerstvého absolventa Dachau, ktorého zlomí aj silnejší pľuvanec, neveľmi vierohodne vyznieva to jednošmahové faklenie hláv a trhanie vnútorností.
BONES napĺňa diváka veľmi rozporuplnými pocitmi. Na jednej strane tu máme absolútny nedostatok originality a napätia, na strane druhej príjemne nostalgické pripomenutie si dôb, keď na plátnach kín strašili charizmatickí démoni a na nejaký ten kýbel krvi sa nehľadelo. Tento čierny horor nie je bohviečo, ale určite poteší staromódneho strachofila viac než bezkrvné vreskotovské odvary typu Rozparovač, Valentín, Temná legenda či Záhada Blair Witch 2. Ťažko radiť, skúste okoštovať sami.

Ernest R. Dickerson
Bulletproof, Demon Knight, Never Die Alone
Adam Simon