Minutáž: 2 hodiny
 $45,000,000
Žánre: Action, Thriller, Horror
Stephen Norrington
David S. Goyer
Wesley Snipes, Stephen Dorff, Kris Kristofferson, N'Bushe Wright, Donal Logue   [...viac]
Svet začínajú ovládať upíri a len Blade sa im dokáže postaviť. Napoly človek, napoly upír, potácajúci sa medzi neustálym smädom po krvi a túžbou pomstiť smrť matky a svoje utrpenie. Teraz však niekto zatúžil aj po jeho krvi ...

SAKRAMENTSKY OSTRÁ ČEPEĽ
Dátum: 04.03.2003
Povedzte úprimne: Kto z vás by sa nechcel stať upírom? Najmä ak by to znamenalo, že budete patriť k supermodernému spoločenstvu inteligentných nočných tvorov, ktorí už dávno prenikli do finančných, bezpečnostných aj politických kruhov a manipulujú nimi v záujme bezproblémového prísunu potravy - teda ľudskej krvi. Žiadne truhly a plesnivé hrobky, ale obrovské vily s futuristickou architektúrou a vybavené špičkovou technikou, alebo štýlové nočné kluby, kde pred kamennými tvárami ázijských upíro-mafiánov na pódiu rapujú zhruba dvanásťročné šikmoočky v školských uniformách. A keď dostanete chuť na poriadny "vodvaz", zájdete si na upírsku techno-party. Tá sa koná v priestoroch bitúnku, hneď za obrovským mraziakom plným rozporcovaného mäsa, ktoré zďaleka nepochádza iba z kráv a ošípaných. Vchádzate do vykachličkovanej miestnosti, kde vám nad hlavami visia háky na mäso a v igelitom oddelených boxoch sa praktizuje skupinový sex. Nechávate sa strhnúť davom polonahých postáv, zmietajúcich sa v dunení tvrdej elektronickej hudby. A keď vás divoký rytmus privedie do extázy, prichádza zlatý klinec večera. Bodový reflektor odhalí nad dídžejom obrovský nápis BLOODBATH a sprchy pod stropom začínajú chŕliť prívaly krvi. Dav besnie, kúpajúc sa v karmínovom daždi, techno duní, krvavé kaluže sa rozstrekujú pod nohami tanečníkov. Z úst vybiehajú ostré tesáky, dravčie inštinkty sa prebúdzajú... Kto by odolal?
Má to však jeden háčik. Môže sa totiž stať, že v najlepšom hudba odrazu stíchne, červené prívaly ustanú a dav krvou zaliatych postáv sa vystrašene rozostúpi. A vo vchode bude stáť chlap v koženom čiernom plášti, oči skryté za tmavými okuliarmi, zuby vycerené v zlovestnom úškľabku. A ten skurvysyn má na chrbte zavesený dobre nabrúsený samurajský meč, pri boku mu visí obrovská búchačka naládovaná strelivom so striebornými projektilmi naplnenými výťažkom z cesnaku, a pod plášťom ukrýva čosi, čo je kombinácia starej dobrej brokovnice a kuše metajúcej ostré strieborné kliny. Navyše je to polovičný upír, takže je rovnako rýchly a silný ako vy, ale nevadí mu striebro, cesnak, ani ultrafialové žiarenie obsiahnuté v slnečnom svetle.
A potom to vypukne...
BLADE patrí k najlepším akčným filmom 90-tych rokov a zároveň je veľmi originálnym príspevkom k upírskej tematike, na plátnach kín už toľkokrát do sucha vycucanej. Scenárista DAVID S. GOYER (svoju genialitu dokázal už scenárom k Smrtihlavovi) nám ponúka síce neveľmi prevratný, ale na akčný film nezvyčajne inteligentný a logicky dobre vystavaný príbeh, plný celkom invenčných nápadov, rozkošne krvavých detailov a nečakane vyriešených situácií. O fajnovo ponurú atmosféru a veľmi slušnú dynamiku bojových scén sa postaral STEPHEN NORRINGTON, ktorý je síce režisérskym nováčikom, ale z jeho filmu (podobne ako voľakedy z Proyasovej Vrany) cítiť, že tento chlapík nám ešte predvedie, čo v ňom drieme. WESLEY SNIPES sa vďaka úlohe neľútostného lovca upírov stal v mojich očiach najlepších akčným hrdinom konca desaťročia. Jeho úškľabky sú nezabudnuteľné, fyzická kondícia obdivuhodná a cynické hlášky drsnejšie ako smreková šuška zastrčená vo vlhkom telesnom otvore. STEPHEN DORFF ako krvilačný Frost je zasa stelesnením moderného upírskeho zla a hoci muskulatúrou sa Snipesovi zďaleka nevyrovná, aj tak dokáže dať jasne najavo, že mu je viac než rovnocenným protivníkom. A KRIS KRISTOFFERSON s dlhými vlasmi a striebro chŕliacim samopalom v ruke patrí k najlepším postavám z druhu "hrdinov učiteľ a mentor, ktorého polhodinu pred koncom zabijú, aby potom mohol byť krvavo pomstený".
Ak vám vadí pohľad na krv, tak vám Bladea nedoporučujem, pretože tento film sa v nej našťastie úplne topí. Pokiaľ však máte podobne dekadentný vkus ako ja a na ukojenie vám stačí pohľad na chlapíkov v čiernych kabátoch a s čiernymi okuliarmi, ako si za zvukov tvrdej muziky a v hongkongsky bleskurýchlom štýle sekajú hlavy a vystreľujú mozgy, potom neváhajte. Tento film sa na nič nehrá, je výlučne o zabíjaní ako Kulhánkove knihy, ale po zážitku z infantilnej Epizódy I. vám tá trocha úprimnej, zábavne podanej brutality pohladí dušu. Kritiku si zaslúžia iba nie veľmi kvalitné triky, ale našťastie sú použité s mierou a k vyloženej trapnosti, akou bol Malebolgia v Spawnovi, tu nedošlo.
Blade sa slovenskými kinami prehnal rýchlejšie než katana upírskym hrdlom a mnohí z nás ho trestuhodne prepásli. Teraz už ho však nájdete v každej poriadnej videopožičovni, takže podložte televízor igelitom a lovu upírov zdar! Čo sa mňa týka, správu o pripravovanom Bladeovi II. opäť so Snipesom v hlavnej úlohe som po tomto zážitku prijal s nadšením.

Stephen Norrington
The League of Extraordinary Gentlemen, Death Machine, The Last Minute
David S. Goyer