Minutáž: 1 hodina, 42 minút
 $85,000,000
Žánre: Action, Fantasy, Adventure
Michael Crichton, John McTiernan
Michael Crichton, William Wisher Jr.
Antonio Banderas, Vladimir Kulich, Daniel Southern, Neil Maffin   [...viac]
Mladý Ahmed Ibn Fahldal užíva vďaka svojmu prominentnému postaveniu v spoločnosti- dokiaľ sa nezapletie do politicky nebezpečného priateľstva s mladým krásnym dievčaťom. Ako arabský vyslanec preto odcháza do vzdialenej zeme. Stretáva sa so skupinou bojovníkov, ktorí sú na dobyvačnej výprave do severnej zeme Wendol. Je ohromený vikingskými zvykmi, ich barbarskou sexualitou, ignorovaním hygieny a chladnokrvnými ľudskými obeťami bohom... Skepticky sa tvári i na ich popis mystického nepriateľa, ktorý prichádza nečakane z nočnej hmly a odchádza bez stopy. Démon je pre Vikingov tak hrozivý, že sa boja i vysloviť jeho meno. Ahmed zišťuje strašnú pravdu- práve on bol vybraný, aby sa pripojil k dvanástim mužom, ktorí budú bojovať s týmto prízračným nepriateľom ... oficiálny text distribútora.

POŽIERAČI MŔTVYCH
Bol raz jeden Ahmed Ibn Fadlán (ANTONIO BANDERAS), básnik a vzdelanec, ktorý tak dlho hobľoval mladučkú ženu istého bagdadského šľachtica, až ho ten obstarožný humusák s pórovitým nosom nabonzoval kalifovi. Ten Ahmeda okamžite vymenoval za vyslanca v krajinách na severe, čo v praxi znamenalo, že ho poslal do vyhnanstva. Ahmed sa trmácal krajinami Chazarov, Oguzov a Bulharov, až jedného dňa dorazil do tábora Vikingov na brehu rieky Volgy. Zúčastnil sa pohrebu ich náčelníka Wyglifa, bol svedkom voľby nového šéfa - ktorá prebehla tak, že jeden z kandidátov menom Buliwyf (VLADIMIR KULICH) počas pohrebnej hostiny rozsekol svojho soka mečom a potom sa s nimi ožral. Ráno, keď si Vikingovia odbavili rannú hygienu (t.j. všetci sa umyli v jednej a tej istej miske s vodou, pričom nezabudli ani na kloktanie a dôkladné vysmrkanie), dorazila do tábora loď z ďalekého severu. Z nej vystúpil Wulfgar, syn kráľa Rothgara, a v mene svojho otca požiadal Buliwyfa, aby šiel a bránil ich kráľovstvo pred útočníkmi, ktorí "prichádzajú z hmly a nesmú byť pomenovaní". Buliwyf bol kus chlapa, ale do boja s tajomným nebezpečenstvom sa nechcel pustiť len tak. Poprosil o radu starú plesnivú čarodejnicu, ktorá rozhodila veštecké haraburdie a vyhlásila, že zvíťaziť nad tou hrôzou môže iba trinásť vyvolených bojovníkov. Vikingovia sa hlásia ako poslanci do rozpravy, ale je tu jeden problém - trinásty makač nesmie byť Severan. Aj keď - ono to vlastne problém nie je. Je tu predsa učenec Ahmed. Ten síce aj najmenšiemu z Buliwyfových chlapov siaha zhruba po plece, jazdí na štíhlom arabskom plnokrvníkovi, ktorého Vikingovia dobrosrdečne nazývajú "pes", a ťažký meč zo škandinávskej ocele nevládze ani len zdvihnúť, ale veštba je veštba. Hurá na sever!
Na premiéru VIKINGOV sa čakalo dlho, predlho (film bol hotový už v dobe, keď o ňom informovala Fantázia č.4 z mája 1998). Neustále posúvaný dátum uvedenia do kín dával tušiť, že s týmto dielkom nebude všetko celkom v poriadku. A skutočne. Počas nakrúcania došlo k vážnym nezhodám medzi režisérom JOHNOM McTIERNANOM a autorom predlohy MICHAELOM CRICHTONOM. Kvôli tomuto konfliktu McTiernan odišiel z pľacu ešte pred dokončením prác. Crichton potom musel dokrútiť zopár scén (napr. záverečnú bitku) a urobiť konečný zostrih. A na filme to sakramentsky vidno. Niektoré scény sú okýptené ako Rothgarovi poddaní po útoku ľudožrútskych Wendelov, chýba im atmosféra a gradácia, zjavne boli vo filme ponechané len v záujme zachovania elementárnej logiky. Napriek snahe udržať príbeh pokope sú však viaceré motívy iba výkrikmi do tmy a niektoré dôležité postavy (trebárs intrigánsky Rothgarov syn) sa odrazu kamsi stratia a už sa neobjavia. Vďaka Crichtonovmu krutému (a amatérskemu) strihu sa ani nedozvieme nič bližšie o žiadnom z hlavných hrdinov, takže všetci protagonisti sú psychologicky plytkí a bezvýrazní.
Napriek uvedeným výhradám sú Vikingovia obstojný film, ktorý stojí za pozretie. Najmä milovníci drsných historických dobrodružstiev typu Excalibur či Statočné srdce si vychutnajú presvedčivo navodenú dobovú atmosféru. Bitky sú brutálne a odohrávajú sa väčšinou v hmle, daždi a fakľami presvetlenej tme. McTiernan dbal na prirodzené osvetlenie a zámerne zvolil divoko rozpohybovanú kameru a rýchly, zdanlivo chaotický strih. Boje sa tak menia na neprehľadnú zmes krvi, kriku, cvendžania ocele a strachu, čo im výrazne dodáva na autenticite. Ak zvolíte kino s dostatočne veľkým plátnom a dobrým zvukom, budete sa naozaj cítiť ako uprostred nejakej šialenej rúbanice. Výrazné hudobné motívy tieto pocity iba umocňujú.
Ak ste podobne ako ja zaťažení na mýtické príbehy z barbarského ranného stredoveku (tu sa jedná o zaujímavú variáciu eposu o Beowulfovi), Vikingov budete možno chcieť vidieť aj viackrát. Mne je akurát do plaču, keď si pomyslím, aký geniálny film to mohol byť, keby ho nepoškodili pravdepodobne úplne zbytočné spory medzi dvomi tvrdohlavými baranmi.

Michael Crichton
Westworld, Coma, The First Great Train Robbery
John McTiernan