Produkcia: Dimension Films Miramax Neo Motion Pictures Raven House

Kino premiéra(USA): 23.01.1998
Minutáž: 1 hodina, 31 minút
Joe Chappelle
Dean R. Koontz
Ben Affleck, Peter O'Toole, Rose McGowan, Joanna Going, Liev Schreiber   [...viac]
V mestečku Snowfield v Colorade je nezvestných 700 ľudí. Jediní, kto v meste ostali, sú dve sestry, šerif, jeho zástupca a profesor špecializujúci sa na starodávne epidémie. A práve on zistí, že planéta je ohrozená dávnym zlom ukrytým vo vnútri Zeme.

FANTÓM-ASS
Dátum: 04.03.2003
Tento film má rovnako výbušný štart ako svojho času raketoplán Challenger. Kým skončia úvodné titulky, poznáte dvojicu hlavných hrdiniek a vyznáte sa v základnej situácii. Konkrétne: Do malého mestečka niekde v horách si prichádzajú odpočinúť od losangeleského stresu sestry Lisa a Jenny. Obe sú sympatické. Veľmi. Lenže mestečko je mŕtve. Doslova. Väčšina obyvateľov zmizla, z ostatných je žrádlo pre potkany. Zhruba v siedmej minúte filmu sestry vykonávajú prehliadku miestnej pekárne. Po pekárovi zostali len odleptané ruky, ešte stále kŕčovito zvierajúce váľok na cesto. Namiesto chutného pečiva vypadnú z pece dve ešte chutnejšie ľudské hlavy. Ako hovorím, začína sa to dobre.
Bohužiaľ, bezprostredne po sľubnom začiatku sa dej roztečie do nudného potácania sa hore-dolu po mestečku, prezerania prázdnych izieb a zdĺhavých úvah o príčine tej prázdnoty. Čakanie na ďalšiu odtrhnutú hlavu (prezradím, že márne) vám navyše znepríjemňujú nechutné hollywoodske klišé. Mladý šerif, ktorý do mestečka prifrčí aj s dvomi pomocníkmi, má traumu a dlhé minúty fňuká nad tým, že kedysi nešťastnou náhodou zastrelil akési milučké, blonďavé chlapča (ktoré navyše vypadá ako Kevin zo Sám doma, takže nie je jasné, prečo šerifa smrť toho fagana vlastne trápi). Samozrejme, tajomné Zlo sa hrdinu snaží dostať prostredníctvom realistických halucinácií, v ktorých hlavnú úlohu hrá práve onen poškrabok. Statočnému šerifovi sa pravdaže nič nestane, pretože sa aj so sestrami (pomocníci podľa zákonov žánru zakapú v priebehu prvej polhodiny a potom chodia otravovať ako duo duch + zombie) ukryl v baráku s oknami zabezpečenými priklincovanými doskami. Na druhej strane, keď do mestečka prídu špičkovo vybavení vojenskí vedci s opancierovanom pojazdnom laboratóriu, Zlo ich zlikviduje skôr, než stihnete povedať: "Bacha na toho psa, chlapci, mohol by z neho vyliezť nejaký hnus ako vo Veci alebo v treťom Votrelcovi!" Keď už máte toho dosť a s plačom prosíte o trochu napätia alebo aspoň litrík krvi, tvorcovia vám dajú ranu z milosti: do mestečka dorazí MSCh - teda Múdry Starý Chlapík, ktorý sa už od čias Van Helsinga vyskytuje v každom správnom horrore, a ktorý vždy vie, čo je to tajomné Zlo vlastne zač, i ako mu zatrhnúť jeho záškodnícku činnosť. Absolútne nepravdepodobné a krkolomne vyšpekulované vysvetlenie je doplnené o záverečný boj, pri ktorom máte chuť kričať: "Bože, tento mizerný počítavý efekt by nevyhladil ani Horný Výplach, nieto ešte nejaké americké mesto!" A po celej tej smršti otrepaných dejových prvkov už vás ani neprekvapí, keď v posledných sekundách filmu Zlo opäť ožije a urobí záverečné: "Cha-cha-cha, som tu zase a v druhom pokračovaní zabijem ešte viac ľudí!".
Film FANTÓM vznikol podľa románu DEANA KOONTZA "The Phantoms". V češtine ho vydal Mustang (nech mu je zem ľahká) v roku 1996 pod názvom "Přízraky". Knihu som nečítal, ale spoľahnem sa na názor skúseného horroristu Pavla Beneša, ktorý jej dal štyri hviezdičky. Nuž, pán Koontz je možno dobrý spisovateľ, ale ako scenárista za veľa nestojí. Pocit napätého očakávania, taký dôležitý pre každý dobrý horror, sa vytratí už asi po pätnástich minútach. Nenápaditá réžia JOEA CHAPPELLEHO (tvorca šiesteho Halloweenu s podtitulom Kliatba Michaela Myersa) zrazila film na úroveň televíznej produkcie, takže máte pocit, že sledujete pilot nejakého ďalšieho mysteriózneho seriálu. Neoslní ani herecké obsadenie, hoci sú v ňom pomerne zvučné mená: BENA AFFLECKA poznáme z Armageddonu, z vynikajúceho Dobrého Willa Huntinga i z čerstvo oscarového Zamilovaného Shakespeara, ROSE McGOWANOVÚ zlámali garážové dvere v prvom Vreskote a LIEV SCHREIBER hral údajného vraha Cottona Wearyho v oboch Vreskotoch. Samostatnou kapitolou je MSCh PETER O`TOOLE, kedysi prvotriedny herec (svoju životnú rolu odohral v geniálnej historickej komédii Lev v zime), dnes už len vysušená paródia človeka, ktorej sa utrpenie z niekoľkonásobne absolvovaného protialkoholického liečenia ešte stále odráža vo vypúlených očiach.
Objektívne uznávam, že som už videl aj horšie horrory. Ak patríte k ľuďom, ktorí za vrchol nechutnosti a strašidelnosti považujú Akty X, Fantóm by pre vás mohol byť silným zážitkom. Pokiaľ však túžite po naozaj tvrdom náreze plnom krvi, napätia a originálnych nápadov, tento film pre vás bude trpkým sklamaním.

Joe Chappelle
Halloween: The Curse of Michael Myers, Takedown, Dark Prince: The True Story of Dracula
Dean R. Koontz