Minutáž: 1 hodina, 53 minút
 $80,000,000
Žánre: Mystery, Thriller, Horror
Jan de Bont
Shirley Jackson, David Self
Lili Taylor, Liam Neeson, Catherine Zeta-Jones, Owen Wilson, Bruce Dern   [...viac]
Ten dom postavil pred stotridsiatimi rokmi šialený milionár pre svoju rodinu, ale mnoho tragických udalostí z neho urobilo neobývateľné miesto. Trpiace duše zomretých detí uväznených v dome, ktorý je sám zosobnením krutého zla, urobili z Haunting Hillu obávaný zámok hrôzy. Desivé tajomstvá domu sa zjavujú návštevníkom v závislosti od ich špecifickej citlivosti. Najsilnejšie reaguje na noc strávenú v dome krehká Nell, zatiaľ čo svetáčka Theo a cynik Luke majú pocit, že sa okolo nich nič tak zvláštne nedeje. Dr. David Marrow môže byť spokojný. Jeho utajený výskum mechanizmov ľudského strachu, ktorý nesúrodá trojica dočasných nájomníkov Haunting Hillu podstupuje, je pritom rafinovane maskovaný ako sledovanie porúch spánku. Napokon doktor Marrov je vedec a v strašidlá pochopiteľne neverí. Zlo prítomné v každom kúte domu sa pomaly prebúdza k životu. Teraz už nejde len o strach a panickú hrôzu, ale o život ... oficiálny text distribútora.

KDE JE, SAKRA, TÁ HRÔZA?!
HODNOTENIE:50%
Tak sa nám Catherine Zeta-Jonesová vydala za chrena Douglasa. Ach-jaj. Našťastie si ale môžeme zaspomínať na časy, keď bola ešte slobodná a štíhla, a to pri ZÁMKU HRÔZY, ktorý koncom novembra dorazil do videopožičovní. Priznám sa, že som tento film v kine nevidel - nechal som sa odradiť príliš negatívnymi recenziami a ohlasmi. Počkal som si až na video, a dobre som spravil. Rozhodne je príjemnejšie pomyslenie, že som za zhliadnutie tohto filmu zaplatil iba 25,-Sk, než keby to malo byť kinových 70 či viac.
Asi už tušíte, čo chcem povedať. Kuvici mali pravdu - ZÁMOK HRÔZY skutočne nie je nič extra. S Janom De Bontom, ktorého vynikajúca Nebezpečná rýchlosť voľakedy vystrelila do pozície režisérskej superhviezdy, to očividne ide dolu vodou. Twister bol ešte celkom zábavný, ale Nebezpečná rýchlosť 2 už naznačila zostupný trend. A obávam sa, že jeho najnovší počin, historka o štyroch ľuďoch v starom baráku plnom duchov a čudesných zjavení, definitívne odsunie De Bonta do béčkovej kategórie. To, aký je tento film priemerný, je totiž jednoznačne len a len jeho vina. Prečo to tvrdím s takou istotou? Pretože okrem odfláknutej réžie má ZÁMOK HRÔZY všetky predpoklady byť špičkou vo svojom žánri.
Najvýraznejším pozitívnym prvkom sú solídne herecké výkony. Predovšetkým hlavná hrdinka Eleanor v podaní Lili Taylorovej nie je chvalabohu žiadna uvrešťaná hysterka, ale vnímavá žena, ktorá sa nebojí tajomné nočné šepoty v zákutiach zámku pozorne počúvať a zistiť, čo jej chcú vlastne povedať. Netradičné, osviežujúce. Takisto Catherine Zeta-Jonesová, hoci ju ani trochu neupodozrievam z toho, že by bola dobrá herečka, tu predvádza zjavne najodviazanejší výkon vo svojej kariére. Jej temperament spoľahlivo odháňa nudu niektorých scén. I Liam Neeson sa chvalabohu zaobišiel bez topornosti a otrávených grimás, ktorými tak výrazne prispel k nášmu znechuteniu z Epizódy I. Ďalší, kto odviedol kus dobrej práce, sú chlapíci z výpravy. Dekorácie sú veľkolepé, pôsobivé, ako stvorené do pompézneho hororu v starom cormanovskom štýle. Ešte viac nadšenia a profíckej zručnosti vložili do veci tvorcovia zvukových efektov. Len vďaka nim dokáže film občas vyvolať aké-také zimomriavky. A napokon ani tým počítačovým efektom niet čo vytknúť - o ich účelnosti ešte bude reč, ale technické prevedenie je bezchybné.
Však to zatiaľ znie, ako keby bol ZÁMOK HRÔZY mimoriadne vydarený film? Prečo je teda výsledok, mierne povedané, rozporuplný? Jednoducho preto, že počas tej hodiny a trištvrte sa nedočkáte jedinej scény, pri ktorej by ste sa naozaj báli, obávali sa o osud inak sympatických hrdinov, či aspoň boli zvedaví, ako to všetko dopadne. Jan De Bont skrátka nevie strašiť, ba ani hororovo zabávať (ako nám to naposledy predviedol trebárs Tim Burton s Ospalou dierou). ZÁMOK HRÔZY je napoly adaptáciou bestselleru Shirley Jacksonovej The Haunting On Hill House a napoly remakom jeho prvého filmového spracovania z roku 1963 v réžii Roberta Wisea. Každý hororový znalec vie, že tento čiernobiely kus je absolútna klasika, ktorá spoľahlivo vystraší i dnešného diváka odchovaného všetkými tými Halloweenmi a Vreskotmi. Do dejín filmu sa zapísal predovšetkým nervydrásajúcou scénou s dvoma hrdinkami zamknutými v spálni, do ktorej sa s príšerným hučaním, rachotom a revom snaží dostať neznáma sila. Tento legendárny výjav, postavený na hrôzostrašných zvukových efektoch a fakte, že hrdinky ani divák netušia, čo to vlastne búši na dvere, neskôr citoval (a zdokonalil) Sam Raimi v Evil Dead 2. Prečo vás s tým otravujem? Stačí si totiž pozrieť totožnú scénu v ZÁMKU HRÔZY a zaplačete nad nedostatkom invencie jeho tvorcov a ich absolútnej neschopnosti vyvolať čo i len minimálne napätie. Jan De Bont trestuhodne zavrhol Hitchcockovu zásadu, že najstrašidelnejšie je to, čo divák nevidí, a napchal svoj film počítačovými efektami, vďaka ktorým máte pocit, že sa dívate na ďalšie pokračovanie Caspera. Navyše je všetko neustále veselo nasvietené a plné farieb, poriadne temné zákutie plné pavučín a prachu aby jeden pohľadal. Nie je tu ani štipka tej správnej pochmúrnej atmosféry, ktorú sa Shyamalanovi v Šiestom zmysle či Zemeckisovi v Pod povrchom podarilo spoľahlivo vyvolať s omnoho skromnejšími prostriedkami.
Pri ZÁMKU HRÔZY skrátka žiadnu hrôzu neokúsite. Zaručujem vám, že keď si namiesto pozerania tohto filmu otvoríte svoje ohmatané Tajomstvo strašidelného zámku zo série Traja pátrači, zažijete stokrát viac zábavy i príjemného mrazenia.

Jan de Bont
Speed, Twister, Speed 2: Cruise Control
Shirley Jackson