Krajina: USA / France / UK
 USD 60,000,000
Žánre: Action, Crime, Thriller, Adventure
F. Gary Gray
Troy Kennedy-Martin, Donna Powers
Mark Wahlberg, Charlize Theron, Donald Sutherland, Jason Statham, Seth Green   [...viac]
Ich geniálny plán bol premyslený do najmenších detailov a uskutočnený úplne bezchybne. Nakoniec, každý z nich bol špičkový profesionál vo svojom odbore a Charlie by za svoj tím dal ruku do ohňa. Podaril sa aj únik, napriek tomu, že to bol jeden z najstráženejších palácov v Benátkach. Ale jeden z nich zradil a práve Steveovi spadol do náručia priam rozprávkový poklad. Jeho podraz zaplatil životom kasár John, veterán, ktorý dcére i sebe sľúbil, že potom už zavesí remeslo na klinec. Stella zdedila po otcovi zlaté kasárske ručičky, len s tým rozdielom, že ona stojí na strane zákona. Pre Charlieho teda nie je ľahké získať ju na svoju stranu a presvedčiť ju, že cieľom nie sú len zlaté blyšťavé tehličky, ale predovšetkým pomsta za smrť kamaráta, jej otca. Potom je treba zvážiť každý krok, pretože aj Steve je profík a naviac neskutočne bohatý, takže čo nevie alebo nedokáže, môže si kúpiť, zaplatiť alebo uplatiť. Lenže koho by napadlo, že práve v ten deň úplne skolabuje dopravný systém v centre L.A ... oficiálny text distribútora.

Dátum: 02.12.2003

Ďalší filmový kúsok s prehajdkánaným hereckým obsadením. Čo už, zabijeme sa?
Dátum: 28.09.2005
Autor: Ivan Kucera
HODNOTENIE:40%
Sympatický mladík Charlie Croker (Mark Wahlberg) je talentovaný zlodej, spoliehajúci na svoj tím a ten spolieha na inteligenciu, nie na zbrane a zastrašovanie. Jeden z jeho nových parťákov, istý Steve (Edward Norton), sa však pri akcii v Benátkach zmení na krutého zradcu, zastrelí Charlieho jeho „nadriadeného“ Johna Bridgera (Donald Sutherland) a pokúsi sa zabiť aj Charlieho a jeho bandu. Tí v skutočnosti o vlások prežijú a po nejakom čase sa rozhodnú - priberúc do partie Bridgerovu atraktívnu,  šikovnú a pomstychtivú dcéru Stellu (Charlize Theronová) - , splatiť už nechutne bohatému a voči všetkému podozrievavému Steveovi dlh.
LÚPEŽ PO TALIANSKY je voľným remakeom filmu zo šesťdesiatich rokov, v ktorom hral Michael Caine. Dnešný remake mal veľa predpokladov stať sa dobrým heist movie, t.j. „zlodejským“ filmom. Po skvelom OCEAN´S ELEVEN s Clooneym a veľmi solídnej PASCI so Zeta-Jonesovou & Seanom Connerym, sa tak zaradila v mojom rebríčku hneď vedľa KTO Z KOHO s De Nirom, Marlonom Brandom a, čo je zaujímavé, aj Edwardom Nortonom. Ten totiž hrá aj v dnešnom recenzovanom filme. Problém je, že v ňom účinkuje pre akési nedorozumenie v pracovnej zmluve, resp. zmluvu na film podpísal tak dávno, že na to aj zabudol a tak keď sa roztočilo nakrúcanie, nemohol si dovoliť súdne ťahanice a tak vo filme hral takpovediac nasilu. Alebo také niečo. To sa bohužiaľ odzrkadlilo na jeho výkone. Tento skvelý mladý herec (KLUB BITKÁROV, 25. HODINA) sa podľa môjho názoru narodil na úlohy šikovných chlapíkov, ktorí sú vždy o krok napred. Jeho dnešná rola je však bezcharakterný grázlik, akých stretnete na každom kroku.

Ako som napísal, film mal šancu byť kvalitným. Šikovný zlodejský film v sebe obsahuje chvíle napätia, humoru, nečakaných zvratov a šokujúcej záverečnej finty. LÚPEŽ je však taká aj onaká - a vlastne nijaká. A pritom snaživý F. Gary Gray tak dobre natočil tak nudne napísaného VYJEDNÁVAČA. A aj  teraz mal k dispozícii skvelý casting. Žiadne vyložené hviezdy, ale pomerne známi pracanti „zo zadných lavíc“. Mdlý Mark Wahlberg (PLANÉTA OPÍC) ma však touto nie veľmi podarenou krádežou usvedčil v tom, že keď som ho po BIG HIT a TROCH KRÁĽOCH pasoval do pozície nádejného mladého herca s niekdajším problematickým životom, tak dnes prestáva byť lákadlom na film. Blondína Charlize Theronová je krásna, ale tento krát (resp. ani tento krát) nič viac. Jej filmový otec, bielovlasý a vznešeným dojmom pôsobiaci Donald Sutherland (SMRTIACA EPIDÉMIA) si zahrá len na začiatku a vzhľadom k nudným typom úloh, aké v poslednom čase (resp. v poslednom minimálne už desaťročí) prijíma, je to dobre. Edward Norton... toho som už spomínal, na nakrúcanie nebude spomínať v dobrom, už len preto, že s partiou ostatných nemal veľa spoločných scén a je na opačnej strane barikády. Seth Green, hrajúci hackera Napstera, ustavične nadávajúceho na akéhosi spolužiaka, ktorý mu kedysi niečo ukradol, je mladý   pošuk, ktorého si môžete pamätať z bláznivých Myersových komédií AUSTIN POWERS, kde hral ukecaného syna Dr. Evila (ale hral napríklad aj „Kecala“ Toziera v kingovčine TO). Green sa zatiaľ skrátka ešte ako herec, resp. „excentrická figúrka“, dostatočne nevyfarbil a tak je tu len občasným korením; nedá mi nespomenúť jeho zápasenie s  tri razy tak ťažkou motorkou. Jason Statham je za britského tvrďáka, ktorý toho veľa nenarozpráva, ale ani on tu dnes neváľa sudy. Detto nahluchlý Mos Def.

Filmu sa dá vyčítať aj absencia výraznejšej akcie (a pritom je v hre aj pasáž „tri maličké Mini Cooper verzus podzemná dráha“). Napriek bohatému castingu zarážajúco chýba chémia medzi hercami (resp. postavami). Réžia je nudná, výprava vzhľadom na to, že sa kukneme do Benátok aj na zasnežené kopce, nezaujímavá, dialógy prídu a odídu... Čo na záver? Ak porovnávame LÚPEŽ so spomínaným rande Stevena Soderbergha, Georgea Clooneyho a spol., treba na rovinu povedať, že tento film nemá šancu. Ale naopak, ak sa zatvárime, že Dannyho jedenásta neexistuje, mali by sme sa solídne priemerne, povedzme že adekvátne pobaviť.

F. Gary Gray
The Negotiator, Be Cool, Friday
Troy Kennedy-Martin