Minutáž: 1 hodina, 24 minút
Krajina: USA / Germany
 $10,000,000
Rob Schmidt
Alan B. McElroy
Desmond Harrington, Eliza Dushku, Emmanuelle Chriqui, Jeremy Sisto, Kevin Zegers   [...viac]
Chris sa vybral kvôli pracovnej ponuke autom cez Apalačské pohorie v Západnej Virgínii, na jednej odbočke však narazí do zhavarovaného auta a zostane v pasci nepriechodného údolia. Stretáva skupinku , ktorá je na výlete. Dvaja z nich ostanú v aute, ďalší sa vyberú hľadať pomoc. Narazia na chatrč, ktorá je obývaná trojicou zdegenerovaných vyhladnutých ľudských kreatúr. Sú to kanibali a tak sa začína uprostred tajomných hôr desivý krvavý lov ... oficiálny text distribútora.

Dátum: 07.04.2005
Autor: Nefertiti
Vykašlite sa na letné lovestory. Toto leto bude kinám vládnuť debutujúci film Roba Schmidta o tom, že do lesa môžu len nebojácni, alebo úplní úchyláci. Už počas úvodných titulkov, na pozadí röntgenových snímok niečoho strašného, vám bude tuhnúť krv v žilách. Nervydrásajúca hudba od začiatku dáva tušiť, že film nebude žiadnou nedeľnou prechádzkou, ale poriadnym masakrom. Pripravte sa na „live and let die.“
Chris Finn (Jeremy Sisto) cestou na pracovný pohovor uviazne v zápche na diaľnici v Greenbrier Backcountry. Po krátkom, no netrpezlivom čakaní obráti auto smerom na benzínku, odkiaľ by si rád zavolal. Dementný dedo ako jediný personál mu však nie je ochotný ničím pomôcť. Chris teda zíde na lesnú cestu, vedúcu cez Apalačské pohorie Západnej Virgínie, za vidinou možnej skratky. Jeho pozornosť odpútavajú mŕtve zvieratá, váľajúce sa pri ceste. Navyše vrazí do odstaveného auta mladých výletníkov. Bez komunikačných a dopravných prostriedkov sa so skupinou mládežníkov vydáva vyhľadať mesto, či prípadnú pomoc. Cestou natrafia na lesný dom. Po jeho krátkej, ale hrôzostrašnej exkurzii je každému jasné, že lesné víly v ňom zrovna nebývajú. Na vygradovaní napätia si dal Stan Winston (umelecký grafik a špeciálny maskér postáv ako Terminátor, Predátor či Votrelec...) priam oscarovo záležať. Nie jeden úchylák, ale rovno traja zdegenerovaní kanibali si z perníkového domčeka urobili špajzu na mäsko z chutných turistov. Ich tváre nie sú o nič menej strašidelné ako masky prsteňových škratov a hrbaté, zavalité telá by mohli kľudne konkurovať Quasimodovi.
Vyľakaná skupinka na čele s ľadovo rozvážnym Chrisom hľadá úkryt v priľahlých lesoch. Trojica zabijakov však tieto končiny pozná ako vlastné zakrvavené dlane. Brutálna naháňačka lovcov a lovených sa práve začína. Zatiaľ čo obludy sebaisto bojujú so sekerami, nožmi, reťazami a plným tulcom vlastnoručne zhotovených šípov, mládežníci sa riadia únikovou stratégiou koristi. Lenže dokedy? Pach krvi je pre dravcov čoraz lákavejší a hodená slučka okolo lesa sa pomaly začína sťahovať.
Film je klasickým, nadpriemerne natočeným hororom. Reálne prostredie, vierohodné efekty a šikovní hrdinovia vytvárajú dokopy strhujúci akčný maratón, kde prvou cenou je vlastný život. V celom filme sa skôr veci dejú, ako by sa o nich rozprávalo. Dialógy sú často ufňukané, ale krátke a hlavne prichádzajú vtedy, kedy majú. Záporáci nie sú psychologicky prepracovaní, ale aspoň pôsobia spontánne. Celkový dojem je výborný. Ak by si filmári odpustili potitulkový odkaz na ďalšie pokračovanie, vytvorili by pravdepodobne netradične zaujímavý koniec. Takto dodržali pravidlá hororu do posledného bodu.
Nuž, bodaj by mal klasický film aj klasický úspech.

Autor: studna.net

O krvavej chalúpke
Kto povedal, že prechádzky po lese sú zdravé? Buď to bol šialený mäsiar, posadnutý ľudským utrpením, alebo človek, ktorý v skutočnom lese nikdy nebol, o lesoch Západnej Virgínie ani nehovoriac. Len nech to skúsi vysvetliť tým šiestim úbožiakom – podľa možnosti skôr, ako sa pominú!
Keď sa povie tínedžerská vyvražďovačka, už aj stredne pokročilému filmovému konzumentovi sa postavia vlasy dupkom a v mysli sa mu vybaví obraz americkej high school, pár cukríkovo sladkých dievčat v obtiahnutých džínsach, zhruba rovnaký počet fešných chlapcov v rozpuku mladosti a hromada infantilného humoru, prekladaná systematickou likvidáciou všetkých zúčastnených podľa šablónky, ktorej okraje sú kvôli neustálemu obkresľovaniu už poriadne zubaté. Nuž a keď vám teraz poviem, že vo filme Pach krvi je boju o holý život vystavená šestica mladých ľudí, pravdepodobne ani nebudete čítať ďalej. Lenže práve takejto schéme sa režisér Rob Schmidt a jeho štáb chceli vyhnúť a namiesto toho sa pokúsili nadviazať na tradíciu hororových filmov spred tridsiatich rokov. Poviete si, že umiestniť partiu dorastencov do lesa, namiesto do napohľad pokojného amerického mestečka, vyškrtať všetky „vtipné hlášky“, nôž nahradiť hrdzavou pílkou a pištoľ primitívnym lukom nestačí. Ale nebudete mať celkom pravdu.
Príbeh filmu je jednoduchý: Vyštudovaný lekár Chris cestuje na pracovný pohovor, kvôli dopravnej zápche na diaľnici je však nútený odbočiť na nepoužívanú cestu, vedúcu cez les. Tam sa dostane do kolízie s autom skupinky piatich mladých ľudí, s ktorými sa potom vydáva hľadať pomoc, aby bol napokon nútený bojovať o prežitie na úteku pred trojicou miestnych zdegenerovaných kanibalov. Od začiatku je jasné, že všetko sa to aspoň pre niektorých musí skončiť šťastne. Dej aj poradie úmrtí sú predvídateľné a na diváka nečakajú nijaké šokujúce zvraty. Fakt, že mimoriadne aktívna záľuba mutantov v nezvyčajnom kulinárskom umení už roky uniká pozornosti neďalekého civilizovaného sveta, trochu pokazí náladu, ale dá sa prežuť. O čosi prekvapivejšia je úplná absencia akéhokoľvek tajomstva (už v prvej polhodine filmu je jasné, kto a prečo vraždí). Spontánne sa vynára otázka, čo vlastne robí tento horor hororom? Odpoveď je – atmosféra. Nech som sa premáhal, koľko som chcel, neubránil som sa samovoľným sťahom svalstva na celom tele aj napriek tomu, že tvorcovia ma zbytočne neotravovali lacnými, lež spoľahlivými ľakačkami (pravdaže, ani tie celkom nechýbajú). Pri pohľade na zlovestne pôsobiacu chatrč uprostred hôr vám ani nenapadne, že v skutočnosti ju postavili v nejakom parku a scéna úteku vrcholkami ihličnanov ani zďaleka nevyzerá ako bezstarostná prechádzka po kovovej konštrukcii obalenej umelou kôrou niekde v štúdiu. Škoda len tej zbytočnej scény pred titulkami (film by sa zaobišiel aj bez nej) a pomaly chorobného návyku prilepiť k filmu alibistickú scénu kvôli prípadnému pokračovaniu.
Podčiarknuté, sčítané: Pach krvi sa dá prežiť aj bez toho, aby vás svedomie po celý čas zasypávalo výčitkami, že ste peniaze vyhodené za film mohli investovať radšej do vlastnej budúcnosti. Režisér odviedol v rámci žánru prácu, za ktorú sa nemusí hanbiť, Stan Winston so svojimi špeciálnymi efektmi opäť nesklamal (mutanti sa na plátne objavujú s múdrou striedmosťou a kaličené údy nepríjemne čvachcú) a herci odkričali svoje úlohy uspokojivo. Navyše to stihli v rekordne krátkom čase necelých deväťdesiatich minút, takže im na rozdiel od záľahy iných filmov nezostal čas na nudenie diváka.

Rob Schmidt
Crime and Punishment in Suburbia, The Alphabet Killer, Eliza Dushku: Babe in the Woods
Alan B. McElroy