Minutáž: 1 hodina, 46 minút
 $72,000,000
Žánre: Mystery, Thriller, Drama, Sci-Fi
M. Night Shyamalan
M. Night Shyamalan
Mel Gibson, Joaquin Phoenix, Rory Culkin, Abigail Breslin, Cherry Jones   [...viac]
Reverend Graham Hess, ktorého milovaná manželka prišla pred polrokom o život pri autonehode, sa nachádza v hlbokej životnej kríze, vzdal sa kňazského úradu a prerušil všetky styky s Bohom. Živí sa ako farmár na svojom pozemku. Jedného dňa sa v kukuričnom poli objaví záhadné 150 metrové znamenie. Je to zlý vtip? Správa? Varovanie? Zvieratá v okrese sa začínajú správať zvláštne, psy sa stávajú agresívnymi. Televízne stanice hlásia, že obrazce v obilí sa začínajú objavovať po celom svete ... Množstvo a rýchlosť, s akou sa objavili, svedčí o spolupráci stoviek jednotlivcov v mnohých krajinách. Kto sú ich tvorcovia? Čo sa nám pokúšajú oznámiť? Niektorí ľudia veria, že sú dielom mimozemšťanov, podľa iných ide o podfuk. Je len zopár vysvetlení. Je možné, že ide o najväčší podvod, aký kedy kto pripravil. Je tu ale ešte jedna možnosť. Že sú pravé... Hess sa rozhodne pátrať na vlastnú päsť po pôvodcovi úkazu. Jeho pátranie je previerkou jeho viery, pretože sa ukáže, že kruhy v obilí sú len jedným zo znamení, ktoré ho dovedú k prekvapivému a neočakávanému poznaniu ... oficiálny text distribútora.

BLÍZKE STRETNUTIE KUKURIČNÉHO DRUHU
Keď ste 32-ročný indoamerický režisér a vaše ostatné tri autorské filmy zarobili bezmála miliardu dolárov, je to úspech ako vráta od stodoly. Keď je reklamná kampaň na každý váš nový kus postavená na vašom mene, hoci hlavné úlohy hrajú páky ako Bruce Willis či Mel Gibson, to už je jasná správa o mimoriadnom talente. Keď odborná kritika i diváci začínajú používať vaše priezvisko na označenie určitých filmových výrazových prostriedkov, to už zaváňa zlomom vo vývoji kinematografie. A keď to všetko platí napriek tomu, že vaše meno nedokáže normálny smrteľník vysloviť bez toho, aby sa preňho ukájanie partnera orálnym spôsobom stalo na najbližšie dni veľmi bolestivým procesom, tak je to jednoducho zázrak.
Šiesty zmysel, prvý veľký štúdiový film M. Night Shyamalana, bol o normálnom chlapíkovi s rodinou, ktorý sa stane duchom. Vyvolený pre zmenu rozprával o normálnom chlapíkovi s rodinou, ktorý rozbieha kariéru superhrdinu. Znamenia sú o normálnom chlapíkovi s rodinou, ktorý čelí mimozemskej invázii. Áno, spoločným rysom ostrovidom Shyamalanových filmov je práve to, že sú o takých normálnych ľuďoch. Chvalabohu to ale nie sú žiadne klubové zlátaniny o sociálnom dopade globalizácie, etnických konfliktoch, drogách a homosexualite - tých svojich všedných, obyčajných chlapíkov Shyamalan s chuťou stavia do rýdzo hollywoodskych situácií. A Znamenia v tomto idú až na doraz. Ako sa zachová vdovec, žijúci na odľahlej vidieckej farme, keď mu v kukurici pred domom pristane krvilačný mimozemský výsadok? Nie, nespomenie si na svoju vojenčinu vo Vietname, nesadne do stíhačky a neletí zachraňovať New York a prezidentovu riť. Jednoducho zalezie s deckami do pivnice a zatlčie okná a dvere doskami. A buďte si sakramentsky istí, že sa oňho budete báť stokrát viac, než o tú gumu v kokpite, ktorá s nadšeným salutovaním odpaľuje jednu nukleárnu strelu za druhou.
Áno, strašenie. Tým sa Shyamalan presadil, a to mu ide stále najlepšie. Ani sa tu nejdem strápňovať opakovaním žvástov o "postupnom budovaní napätia minimalistickými prostriedkami, takmer bez použitia digitálnych efektov a bez videoklipového strihu a samoúčelného šantenia s kamerou". Stačí, keď poviem, že shyamalanizmus (no vidíte, už je to tu) opäť funguje dokonale. Zlovestné tušenie hrozby cítite od prvej minúty a ťažkotonážna atmosféra (podporená citlivo dávkovanou hudbou J. N. Howarda) vás pribije do kresla tak mocne, že v ňom odtlačok svojho zadku nájdete ešte aj vtedy, keď prídete na premiéru Matrixu 2. A slabšie povahy ľahko môžu čalúnenie vyzdobiť aj hnedou vzorkou - napríklad scénu s Gibsonom, ktorý strká pod dvere komory nôž, snažiac sa v odraze na lesklej čepeli zahliadnuť vovnútri zavretého emzáka, môžu kľudne púšťať kardiakom, ktorí sa rozhodli pre eutanáziu. Bezchybnej réžii (s výnimkou tých mikrofónov, ktoré veselo poskakujú minimálne v poltucte záberov) pokorne slúžia i herci. Gibson tu odvádza svoj tradičný herecký nadštandard - zarytému katolíkovi so siedmimi deťmi úloha starostlivého reverenda/vdovca sadla ako kvalitný kondóm. Škoda nevyužitého Joaquina Phoenixa, pán Zjazvená Papuľa rozhodne dokáže predviesť aj viac. Zato je Shyamalan opäť výborný pri práci s detskými predstaviteľmi - Rory z klanu Culkinovcov si svoje doláre pre ocka-manažéra poctivo odrobil a malá Abigail Breslin ako hydrofóbna Bo je vzhľadom na svoj vek hádam ešte lepšia.
Od absolútneho hodnotenia delí Znamenia bohužiaľ scenár, doposiaľ vždy najvycibrenejšia a najsilnejšia zložka Indových filmov. Tentokrát príbeh nemá žiadnu prekvapivú pointu, minimum nečakaných zvratov a celkovo je priamočiary a priehľadný ako pozvánka do bytu za účelom prehliadky zbierky motýľov. A originalita? Zabudnite. To, že masívna mimozemská invázia, o ktorej sa Hessovci dozvedajú zo správ, je vlastne presnou kópiou vesmírneho útoku z Dňa nezávislosti, môžeme ešte brať ako autorovo zábavné pohrávanie sa s témou. Lenže skutočnosť, že základná dejová línia je do posledného klinca v zárubni okopčená z Night of the Living Dead Georgea Romera, to už zaváňa rýdzym béčkom. Aj Romerovi hrdinovia sa zabarikádujú vo vidieckom dome, aj oni sa o globálnej katastrofe dozvedajú z televíznych správ, aj im sa jedného dňa objaví na obrazovke iba zrnenie (resp. monoskop), aj oni sa musia pred postupujúcimi útočníkmi nakoniec stiahnuť do pivnice. Ešte šťastie, že pre Shyamalana je toto všetko iba kulisa, na pozadí ktorej rozohráva úvahu o tom, že nič nie je náhoda a že vlastne vôbec nejde o znamenia na poli, ale o tie, čo nám dáva sám osud. Lenže aj táto rovina filmu je problematická - akokoľvek je výborne dotiahnutá do dôsledkov a súvislostí a akokoľvek skvelými dialógmi je podaná, absolútne nijako nesúvisí s mimozemšťanmi. Škoda, že tu nie je žiadne prepojenie, takto je vlastne úplne jedno, pod akým tlakom hrdinovia menia svoje postoje k viere a osudovej predurčenosti. Kľudne by Gibsonovi mohli na dvere búchať hoci aj tí romerovskí zombíci, ústrednú výpoveď filmu a vývoj charakterov by to nijako neovplyvnilo.
Tak alebo onak je však Shyamalanov komorný (či skôr pivničný) sci-fi horor zdatným súperom pre Minority Report a Epizódu II v súboji o najlepší scifáč roka. Talentovaný Philadelphčan opäť dokazuje, že preňho neexistuje žiadna "výpravná" téma, ktorú by nedokázal rozohrať medzi štyrmi ľuďmi v jednom baráku. Predstavujem si, že keby mu Lucas zveril réžiu Epizódy III, Shyamalan by jednoducho nakrútil Yodu a Mace Windua, ako dve hodiny sedia v jednej miestnosti pred televízorom a filozofujú o Sile pri čerstvých správach z vojny Jediov proti Palpatinovcom. A stavím sa, že by to bol bohovský nervák.

HODNOTENIE:100%
Po ničnehovoriacich traileroch zo Znamení som sa filmu tak trochu obával. Natočil ho síce M. Night Shyamalan, tvorca vynikajúcich thrillerov Šiesty zmysel a Vyvolený, ale ako sa začali po premiére snímky objavovať ohlasy, avizujúce, že ide o jeho najslabší film, ktorý sa navyše zaoberá "len nejakou vierou", trošku som zneistel. Hlavnou premisou Znamení totiž mali byť tajuplné kruhy v obilí. Preto som sa vyplašil, či ich Shyamalan náhodou nevyužil len na vyjadrenie nejakej existenciálnej myšlienky, ktorá by sa priamemu kontaktu s mimozemšťanmi (ktorých som vo filme CHCEL mať) načisto vyhla. Skrátka, nie že by bol Zemeckisov Kontakt zlý, ale v Znameniach som chcel nájsť aj nejakého toho E.T.-ho a zažiť v jeho prítomnosti trochu nepohodlia. A našťastie som nakoniec nebol ani trošičku sklamaný. I keď Znamenia skutočne sú v prvom rade filmom o viere a mimozemšťanov len využívajú na sprostredkovanie svojej hlavnej myšlienky, súčasne sú aj najdôveryhodnejším, najpôsobivejším a možno i najdesivejším vykreslením blízkeho stretnutia tretieho druhu, aké som kedy videl vo filme.
Film je situovaný na pennsylvánsky vidiek, do domu, v ktorom žije otec Graham (Mel Gibson) so svojimi dvoma deťmi a mladším bratom Merrillom (Joaquin Phoenix), bývalým šampiónom v baseballe. Graham bol kedysi reverendom, no absurdne nezmyselná smrť manželky, matky jeho detí, mu všetku vieru vzala. Celá súčasná Grahamova rodinka vrátane brata teraz žije usporiadaným, pokojným životom a uznáva tie najčistejšie životné hodnoty. Nepozerajú veľa na telku, namiesto s počítačmi sa deti hrajú so svojimi psami a na raňajky jedávajú čerstvé ovocie. Je preto prirodzené, že podivné kruhy v obilí, nad ktorými si láme hlavu i miestna šerifka, považujú len za vandalizmus a nad teóriami o mimozemšťanoch sa len pousmejú.
Lenže práve telka, ktorú si sem-tam zapnú, im odrazu dodá pocit neistoty a strachu. Dozvedia sa z nej, že podobné kruhy v obilí sa objavujú po celom svete, nad Washingtonom a niektorými ďalšími mestami manévrujú lietajúce taniere a systém sa ocitá na pokraji kolapsu. Blízke stretnutie tretieho druhu, pri ktorom ináč vždy silný otec Graham prestane veriť v budúcnosť planéty i svojej rodiny, je neodvrátiteľné.

M. Night Shyamalan
The Sixth Sense, Unbreakable, The Village
M. Night Shyamalan