Minutáž: 1 hodina, 39 minút
 $2,000,000
Scott Derrickson
Clive Barker, Paul Harris Boardman
Craig Sheffer, Nicholas Turturro, James Remar, Doug Bradley, Nicholas Sadler   [...viac]

PEKELNÍKOV COMEBACK
Keď som nedávno týral buľvy stupídnym vreskotovským odvarom Temná legenda 2: Posledný rez, z driemot pri jeho sledovaní ma vytrhla len jediná, až podozrivo výborná, skutočne hrôzostrašná scéna - maskovaný vrah v nej zaživa vyrezal mladej kočke obličku a dal ju zožrať psovi, načo obeť ukážkovo dekapitoval rozbitým oknom. Ten výjav akoby pochádzal z celkom iného filmu, skoro akoby sa v ňom ozvali nekompromisne brutálne 80-te roky. Už vtedy som tušil, že keď dajú Scottovi Derricksonovi namiesto blbej teenagerskej vyvražďovačky režírovať poriadny krvák, bude to stáť za to. Došlo na moje slová. Šéfovia Dimension Films, sekcie Miramaxu, tomuto talentovanému chlapíkovi zverili piate pokračovanie kultovej série Hellraiser. A veru - stojí to za to!
Joe je poliš. Poliš, ktorému nerobí problém šlohnúť nejaký koks, aby si zaň potom mohol kúpiť prostitútku, hoci doma ho čaká žena s dcérkou. Poliš, ktorý bez mihnutia oka podstrčí na mieste činu falošné dôkazy, aby mohol vydierať svojho kolegu. Skrátka poliš ako každý druhý. Jedného dňa Joeovi zveria prípad čudesnej vraždy. Jej charakter najlepšie vystihne jeden z policajtov, ktorý hneď vo dverách podá Joeovi identifikačnú kartu obete: "Takto ten chlap vyzeral, keď mal ešte hlavu." Po zemi sa v kalužiach krvi povaľujú kusy mäsa, vnútornosti, strašnou silou odšklbnuté končatiny. A reťaze s ostrými hákmi. A tajomná kocka-hlavolam. A odrezaný detský prst, ktorého majiteľ podľa všetkého ešte stále žije...
Samozrejme, rozfranforcovaná mŕtvola zďaleka nie je posledná. Beštiálnych vrážd pribúda ako hmyzu na zdochnutej mačke. A pri žiadnej nechýba bacuľatý detský prstík. Joe zistí, že za všetkými tými ukrutnosťami stojí záhadná osoba prezývaná Inžinier. A pochopí, že toto monštrum s ním hrá krutú hru, ktorej zmysel mu zatiaľ uniká. Navyše Joea odvtedy, čo so sebou vláči tú čudnú kocku, mátajú veľmi živé vidiny, v ktorých ho prenasledujú odporne zohavené kreatúry. Jedna z nich má hlavu naježenú tuctami do lebky zarazených ihiel. "Vitaj v pekle, Joe!"
Áno, vážení, Pinhead je späť a po otrasnej štvrtej časti to tenotokrát rozbalil v plnej paráde. To znamená veľmi pochmúrne a veľmi krvavo. HELLRAISER: INFERNO mal síce veľmi skromný rozpočet a putoval rovno na video a DVD, ale zato je rukolapným dôkazom faktu, že keď máte kvalitný scenár a schopného režiséra, zaobídete sa aj bez drahých efektov. Tu musím upozorniť starých hellraiserovských fanúšikov, aby nečakali tradičné reťazové orgie, ani zástupy bizarných Cenobitov, ani tony Pinheadových hlášok. V centre pozornosti je spomínaný antihrdina (Joea v celkom slušnom podaní Craiga Sheffera počas 90-tich minút kamera prakticky nespustí z objektívu) a jeho postupne sa rozkladajúca psychika. Motív s kockou a Cenobitmi do jeho príbehu presakuje len pozvoľna a akoby nepriamo, znie v podklade ako nenápadná, predsa však temne duniaca basová linka. A práve v tomto sa Derrickson naozaj predviedol. Vďaka tomu, že vám Pinheada nestrká pred nos v jednom kuse, je "Ihlohlavov" nástup v závere filmu skutočne pompézny a vy máte pocit, že jedna ohákovaná reťaz zasiahla i vás - máte chuť kričať bolesťou a rozkošou zároveň ako správna cenobitská obeť. Rovnako zimomriavkové sú i krátke vstupy dalších klasických hellraiserovských rekvizít, najmä zjavenie sa známeho stĺpu utrpenia. Na prísloví "menej je niekedy viac" asi naozaj niečo bude.
HELLRAISER: INFERNO je horor ako zo starých dobrých čias. Neotravujú v ňom žiadni cukroví dorastenci, brutalita sa neobrusuje v záujme nižšej vekovej prístupnosti, darmo by ste čakali na odľahčenie v podobe popkultúrnych hlášok. Je to dospelý, inteligentný, krvavý, temný a poriadne depresívny horor, ktorý svojou bezútešnou atmosférou akoby prvému Hellraiserovi z prázdnej očnej jamky vypadol. Nikto nechápe, prečo sa od neho Clive Barker dištancoval. Je to totiž dôstojné pokračovanie slávnej hororovej série. Som si istý, že i vás Pinhead opäť nemilosrdne "zahákuje" a strhne do svojej čvachtavo krvavej náruče. Mimochodom, šiesta časť sa už pripravuje. Pamätajte: Doug Bradley sa vráti a peklo príde s ním!

Scott Derrickson
The Exorcism of Emily Rose, Ghosting, Paradise Lost
Clive Barker