Minutáž: 1 hodina, 52 minút
 $10,000,000
Žánre: Mystery, Thriller, Drama, Horror
Sam Raimi
Billy Bob Thornton, Tom Epperson
Cate Blanchett, Giovanni Ribisi, Keanu Reeves, Katie Holmes, Greg Kinnear   [...viac]
Nedávno ovdovelá Annie Wilson žije so svojimi tromi deťmi v malom meste v Georgii. Medzi susedmi je známa tým, že zdedila po babičke schopnosť vidieť do budúcnosti a taktiež vie vykladať karty. Kto by nechcel vedieť, čo ho čaká? Plynutie času s občasným výletom do budúcnosti v malom meste pretrhne vražda Jessiky Kingovej, bohatej nymfomanky, ktorú nájdu uškrtenú neďaleko rybníka. Prvým podozrivým je násilnícky rasista Donnie, ktorý tyranizuje svoju ženu. Annie jej už dlho radí, aby od neho odišla. Podozrivých pribúda. Je vrahom Jessikin milenec David? Alebo Buddy, ktorý bol ako dieťa sexuálne zneužívaný? A či snáď Valéria, ktorá vedela o napätom erotickom vzťahu svojho muža k zavraždenej? Napomôžu zvláštne schopnosti k vyjasneniu prípadu? oficiálny text distribútora.

TAKMER DOKONALÝ FILM
Keď sa kultového režiséra Sama Raimiho (trilógia Evil Dead, Darkman) v čase uvedenia jeho westernu Rýchly a mŕtvy spýtali, či definitívne skončil s horormi, razantne pokrútil hlavou. Zároveň však upresnil, že jeho návrat k rodnému žánru už nebude o litroch krvi, ale zato bude veľmi, veľmi strašidelný. Ubehlo pár rokov a máme tu TAKMER DOKONALÝ ZLOČIN (pôvodný názov The Gift, teda Dar, či skôr Schopnosť alebo Nadanie). Je to horor, v ktorom nie sú litre krvi, ale zato je veľmi, veľmi strašidelný.
Byť vdovou s tromi deťmi na krku nie je žiadna sranda. Annie Wilsonová prišla o manžela pri tragickej nehode a teraz sa musí obracať, ako len vie. Zdroj obživy má prakticky jediný - sú ním jej jasnovidecké schopnosti. Niekto jej za prečítanie budúcnosti z kariet spojené s radou hodnou skúseného psychológa prinesie koláč, iný košík plný broskýň, ďalší (ako napríklad psychicky narušený Buddy z neďalekej pumpy) jej zadarmo urobí drobné opravy na starej drgajzni prezývanej auto. Nie je to ľahký život, ale Annie túto situáciu (snáď s výnimkou zlyhávajúcej komunikácie s najstarším synom Mikeom) zvláda pomerne dobre. Jedného dňa sa však vďaka svojej pravidelnej zákazníčke Valérii dostane do konfliktu s jej primitívnym násilníckym manželom Donniem. Ten Annie obviní z čarodejníctva a prisluhovania Satanovi, ba dokonca vnikne do jej domu a robí výhražné ksichty na jej deti. K tomu sa navyše pridá prípad záhadne zmiznutej dcéry miestneho papaláša. Šerif si nevie dať rady, a keďže vyskúšať treba všetko, poprosí Annie, či by dievča nevedela nájsť pomocou svojich nadprirodzených schopností. Annie začína mať hrôzostrašné vízie a zisťuje, že všetko okolo nej je nejakým spôsobom spojené s ohavnou vraždou...
Už je vám asi jasné, že ostatný film Sama Raimiho nepatrí k tým, v ktorých chlap už po troch minútach odreže svojej snúbenici hlavu motorovou pílou. Veru nie. Režisér vás do rybníka hrôzy nehodí hneď, ale bude vás doňho ponárať pekne pomaličky, aby vás nakoniec nechal zúfalo sa zmietať v temných, studených hlbinách, kde sa márne budete pokúšať lapiť dych. TAKMER DOKONALÝ ZLOČIN vyniká precízne kumulovaným napätím, od ľahkých zimomriavok cez nepokojné poposedávanie až po okamihy, kedy skutočne povoľujú zvierače. Raimiho réžia je sústredená, veľmi dospelo z pozadia slúži príbehu a tradičné hororové finty (napr. tušenie prichádzajúceho zla zobrazené nájazdom na tvár hrdinky, závanom vetra vo vlasoch a zhasínajúcimi sviečkami) používa a kombinuje novým, originálnym spôsobom. Nechýbajú pravdaže ani osvedčené raimiovské detaily a nezvyčajné uhly pohľadu, ale sú používané veľmi striedmo, s citom. To všetko má za následok, že sa budete báť ako už dávno nie. A "ľakačky" sú také účinné, že treba celkom vážne varovať divákov so slabším srdcom. Raimi je jednoducho vo vynikajúcej forme a na jeho Spider-mana sa nemožno netešiť.
Samova réžia ako taká by samozrejme nefungovala bez dvoch dôležitých opôr. Tou prvou je scenár, ktorého autorom je scenárista, herec, režisér a manžel Angeliny Jolie Billy Bob Thornton. S Raimim nespolupracovali prvý krát, ich predchádzajúci projekt Jednoduchý plán (cez Vianoce uviedla TVMA) to právom dotiahol až na nomináciu na Oscara za najlepší scenár. TAKMER DOKONALÝ ZLOČIN nie je o nič horší, hlavne v prvej hodine. Skratkovito, a pritom veľmi presne načrtnuté vzťahy a charaktery postáv, úderné dialógy bez jediného zbytočného slova - klobúk dolu, Billy. V závere to bohužiaľ trošku škrípe, keď rozuzlenie uhádnete dobrých 10 minút pred hlavnou hrdinkou a budete prevracať oči, ako môže byť taká hlúpa, že to nechápe - ale to je len drobná vada na kráse, po ktorej vám navyše zlepší chuť prekvapivé "zaklincovanie" v úplnom závere.
Druhou, ešte výraznejšou Raimiho oporou sú herecké výkony. A tie sú bez výnimky vynikajúce. V obsadení, ktoré má oscarovské parametre, skoro nenájdete neznámu tvár a už vôbec nie slabý článok. Cate Blanchett je v úlohe Annie taká presvedčivá, že si ju už po minútke prestanete predstavovať so špicatými ušami a naplno ju vezmete ako obyčajnú, tenisky a tepláky obľubujúcu žienku odkiaľsi z amerického zapadákova (pričom vám ale neunikne očividný fakt, že jej zadok a nohy nemajú konkurenciu v okruhu desiatich svetelných rokov). Giovanni Ribisi ako traumatizovaný Buddy dokazuje, že patrí medzi najtalentovanejších predstaviteľov mladej hereckej generácie. A nemožno nespomenúť Keanu Reevesa v úlohe vrcholne nesympatického "sedláka" Donnieho, Hilary Swank ako jeho permanentne omonoklovanú ženu či Katie Holmes v takmer dvojúlohe vyškerenej miestnej radodajky a neskôr poriadne odpornej mŕtvoly.
TAKMER DOKONALÝ ZLOČIN je nenápadný, skoro nepovšimnutý, ale zato kritikmi a vernými raimiovskými fanúšikmi vysoko vyzdvihovaný horor. Horor, ktorý sa v mnohom (minimálne v kvalite réžie a hereckých výkonov) vyrovná Shyamalanovmu Šiestemu zmyslu či Zemeckisovmu Pod povrchom. Horor, ktorý naznačuje, že maskovaným vrahom a vrieskajúcim teenagerom konečne zvoní do hrobu (R.I.P., pankharti!) a nadchádza čas inteligentne a netradične vyvolávaného filmového strachu. Tento Dar by ste rozhodne nemali nechať nerozbalený.

Dátum: 08.05.2003
Annie Wilsonová (Cate Blanchettová) je citlivá ovdovelá žena s tromi deťmi. Žije v malom južanskom mestečku a pre svoje okolie je známa predovšetkým schopnosťou veštiť z kariet. Susedke Valerie (Hilary Swanková) pomáha riešiť neľahkú situáciu s jej násilníckym manželom Donniem (Keanu Reeves), pre mladého a z detstva straumatizovaného Buddyho (Giovanni Ribisi) je neoficiálnou terapeutkou a jedinou skutočnou kamarátkou a pre sympatického Wayna (Greg Kinnear) je... jediným človekom, ktorý môže „nájsť“ jeho štyri dni nezvestnú snúbenicu Jessicu (Katie Holmesová). Keď ju však jej schopnosti privedú na miesto, kde leží telo zavraždenej, nielenže sa každý v jej okruhu stáva podozrivým, dostáva sa aj ona sama do obrovského nebezpečenstva.
Sam Raimi, tvorca kultového krváku Smrteľné zlo (u nás tiež známy pod názvom Lesný duch, prípadne v originále The Evil Dead) pred pár rokmi prehlásil, že by chcel nakrútiť film, v ktorom by nepretiekla ani kvapka krvi, no pri ktorom by diváci strachom nedýchali. Chcel nakrútiť hororový thriller v hitchcockovskom duchu, postavený výhradne na tajuplnej atmosfére a strachu z nevideného. A keď mu Billy Bob Thornton (Oscar za scenár k Smrtiacemu bumerangu) a Tom Epperson dohodili scenár Takmer dokonalého zločinu, uvedomil si, že má dosiahnutie svojho sna na dosah ruky. Za smiešny rozpočet 10 miliónov dolárov (!) naň zlákal prvotriedne herecké obsadenie a so slovami „moc na tom nezarobíte, ale nakoniec budete na seba hrdí“ ich nahnal do sychravej atmosféry súčasného amerického južanského vidieka.

Sam Raimi
Spider-Man, Spider-Man 2, Army of Darkness
Billy Bob Thornton