Krajina: UK / USA / Luxembourg
 $8,000,000
Žánre: Drama, Horror, Comedy
E. Elias Merhige
Steven Katz
John Malkovich, Willem Dafoe, Udo Kier, Cary Elwes, Catherine McCormack   [...viac]
F.W.Murnau sa horúčkovito usiluje vytvoriť svoj nemý film "Nosferatu", ktorého dej zasadil do východnej Evrópy. Je pritom natoľko posadnutý vytvorením doposiaľ najautentickejšieho filmu o upíroch, že kvôli tomu zamestná skutočného upíra Maxa Schrecka. Ten se objavuje iba vo svojich scénach a iba v noci. Štábu Murnau vysvetlí, že Schreck je jedným z vynímočných hercov s ojedinelým prístupom, hercom, ktorý používa Stanislavského hereckú metódu. Za to, že Schreck predvedie vynikajúci výkon a podarí se mu udržať svoje viac než zjavné upírske chute pod kontrolou, sľubuje mu Murnau rozkošný krk filmovej hviezdy, Gréty. Čoskoro však začína byť zrejmé, že Schreck nechce a nie je ani schopný kontrolovať svoju túžbu po krvi. Už behom prvej nočnej scény kameraman Wolfgang Müller záhadne ochorie a skolabuje. Murnau ho musí odviesť do Berlína do nemocnice a hľadať za neho náhradu. Počas tejto pauzy, keď co-producent Albin Grau a scenárista Henrick Galeen popíjajú šnaps, prisadá si k nim na slovíčko záhadný Schreck a odpovedá im na ich otázky v naprostej zhode s rolou. Rozpráva im o svojej žene, ktorá zomrela pri pôrode, ale stále sa k nemu v noci vracia a dozvedajú sa, že to ona z neho urobila to, čím je teraz. Schreck pokračuje vo svojom tichom napádaní štábu aj potom, čo sa režisér Murnau vracia na plac s novým kameramanom, Fritzom Wagnerom. Keď si scenárista Galeen uvedomí pravdu skrytú za Schreckovou hereckou metódou, je už príliš neskoro. Aj Murnau začíná chápať, že v mene autenticity zašiel až príliš ďaleko. Keď potom priznáva štábu pravdu, všetci sa zhodujú na tom, že ich jediná nádej na prežitie je dokončiť film a nechať Schrecka, aby si Gretu vzal. V TIENI UPÍRA je film podľa pôvodného scénára Stevena Katza a produkovali ho Nicolas Cage a Jeff Levine. Réžie se ujal E.Elias Merhige (Begotten). Hlavnú rolu Murnaua, režiséra, ktorého nezastaví ani smrť, aby svoju víziu premenil na film, hrá John Malkovich. Maxa Schrecka, herca, ktorý je obsadený Murnauom do kľúčovej úlohy grófa Orlocka, hrá Willem Dafoe. (O skutočnom Maxovi Schreckovi je známe iba trochu viac, než že bol raz opísaný ako "herec bez úrovne"). Pri pohľade na herecké obsadenie je možné Catherine McCormackovú charakterizovať ako božsky dekadentný objekt Schreckovej túžby, Udo Kier je filmom poháňaný producent, Cary Elwes je uštvaný kameraman a Eddie Izzard hrá nešťastnú hlavnú rolu, ktorá je konfrontovaná s najhrôzostrašnejším hercom všetkých dôb ... oficiálny text distribútora.

Na pľac!
Pamätáte sa na čierno biely nemý film Upír Nosferatu? Pamätáte na postavu upíra, tak brilantne stelesnenú nemeckým hercom Maxom Schreckom? A posledná otázka – ste skutočným MILOVNÍKOM FILMU? Ak ste na všetky tri otázky odpovedali kladne, potom si určite nenechajte ujsť film V tieni upíra, práve vstupujúci na plátna našich kín!
Svetlá!
Režisér E. Elias Merhige a scenárista Steven Katz, dvaja filmoví nadšenci a fanúšikovia klasického diela F.W. Murnaua z roku 1922 sa rozhodli, že vzdajú legendárnej postave Nosferatusa úctyhodný filmový hold a svoju snímku pojali ako pohľad do zákulisia jej nakrúcania. Aby to však nebolo príliš banálne, zo Schreckovej postavy spravili skutočného upíra Nosferatu, ktorého "akože" vyhľadal režisér Murnau priamo v Karpatoch a dohodol sa s ním, že za účinkovanie v jeho filme bude po skončení filmovania odmenený krvou hlavnej predstaviteľky. Záver nakrúcania je však ďaleko a Nosferatu neoplýva veľkou trpezlivosťou. A tak začne mať osadenstvo filmového štábu, nakrúcajúceho priamo v areáli jeho zámku nemalé problémy...
Zaostriť!

UPÍR NA VÝSLNÍ
Nemé filmy to mali ťažké. Len si predstavte, že by sa v tej dobe George Lucas pokúšal nakrútiť Hviezdne vojny. Na jednej strane by sme síce boli ušetrení Jar Jarovho jamajského kvakotania, ale zato bez bzučania svetelných mečov, Darthovho fučania a ÁrTú-ovho pípania by to celé nestálo ani za fajku tabaku. Lenže aj napriek všemožným handicapom už v mlčanlivých prvopočiatkoch filmu vzniklo niekoľko diel, ktoré sú dodnes pôsobivejšie než supermoderné digitálne pecky...
Píše sa rok 1921. Do Československa, konkrétne hen na Oravu, prichádza aj so svojím štábom Friedrich Wilhelm Murnau. V tejto chvíli ešte nič nenasvedčuje tomu, že sa z tohto pána stane jeden z najvýznamnejších režisérov svojej doby. Zatiaľ je to len exot posadnutý filmom, pološialený narkoman navštevujúci homosexuálne sadomasochistické kluby. Ale už čoskoro Murnau vstúpi do histórie. V týchto odľahlých končinách sa totiž chystá nakrútiť exteriéry pre svoj nový film Upír Nosferatu. Jeho scenár je inšpirovaný slávnym románom Brama Stokera Dracula (akurát, že kvôli Stokerovej vdove, kvočiacej na autorských právach, musel byť nemŕtvy gróf premenovaný na Orloka). Murnau samozrejme nemôže tušiť, že stvorí jedno zo základných diel nemeckého expresionizmu a zároveň najklasickejšiu hororovú klasiku, ktorú potom celé storočie budú iní tvorcovia napodobňovať a s úctou citovať. No ale na druhej strane - nenatočte najlepší upírsky film všetkých čias, keď vám hlavnú úlohu hrá skutočný upír! Keď mátoha s veľkými zubami, špicatými ušami a dlhočiznými nechtami vylezie zo zrúcanín, Murnau ju predstaví šokovanému štábu ako Maxa Schrecka, herca pracujúceho Stanislavského metódou. To znamená, že je dokonale zžitý so svojou úlohou. Nikdy neskladá masku, spáva v krypte v zrúcaninách a pracuje zásadne v noci. Jedine Murnau vie, že Schreckovým honorárom za stvárnenie grófa Orloka nebudú šušťavé marky, ale labutia šija krásnej herečky Grety Schroderovej...
Prísť dnes s originálnym nápadom na upírsky film, to je ako vymyslieť novú sexuálnu polohu - nech akokoľvek pustíte fantáziu na špacír, vždy vás dakto vysmeje, že čosi také videl včera na nete. Scenárista Steven Katz má však zlatú hlavu. Jeho V TIENI UPÍRA je niečo také výnimočné, že to vlastne nemožno porovnať s ničím, čo bolo kedy v tomto žánri vymyslené. Aj keď to vlastne vôbec nie je horor, ale "len" film o upírovi, zábavná mystifikácia o vzniku jednej filmovej legendy. Prihrávku v podobe vynikajúceho scenára využil Nicolas Cage (tentokrát na poste producenta) a posunul ju istému E. Eliasovi Merhigemu. To bol veľmi šťastný ťah, pretože Merhige je očividne veľkým fanúšikom Murnauovho Upíra Nosferatu (napokon, kto ten film nemiluje?) a tak sa mu podarilo túto loptu vsietiť až medzi oscarové nominácie. Merhigeho réžia dodáva tejto očividne nezávislej, nízkorozpočtovej produkcii na vizuálnej atraktivite, a to hlavne v okamihoch, keď imituje zábery z pôvodného filmu. Merhige to robí s takou láskou a citom, že sú tieto scény, samozrejme čiernobiele, rozochvené a poškriabané, takmer na nerozoznanie od originálu. Pre tých, ktorí Upíra Nosferatu videli, sú tieto sekvencie (spolu s prechodmi do farebnej a obrazovo čistej reality) skutočnými lahôdkami. Ale aj v ostatných scénach je film potešením pre oko, pretože vďaka precíznej práci s kamerou a svetlom má štýl, atmosféru a vyznenie nie nepodobné práve starým klasikám.
Skutočným triumfom tohto filmu sú však herecké výkony. Ťažko si v úlohe Murnaua, ktorý kvôli tej jedinej pravej realite, zachytenej na kuse celuloidu, ide doslova cez mŕtvoly, predstaviť niekoho lepšieho ako je John Malkovich. Takisto slizáci Udo Kier v úlohe producenta Albina Graua či Cary Elwes ako kameraman Fritz Wagner už dávno nedostali také dobré úlohy. Pre koho je však V TIENI UPÍRA životným úspechom, to je famózny, neuveriteľný a na Oscara nominovaný Willem Dafoe v úlohe Schrecka. Upír v jeho podaní je starý, senilný ("Max, kedy ste sa stali upírom?" "Kto si to má pamätať? Je to hrozne dávno!"), ale zato stále túžiaci. Predmetom jeho dychtivosti však nie je ani tak belostné hrdlo pôvabnej herečky, ako skôr možnosť ešte raz zazrieť východ slnka. Scéna, v ktorej si Schreck premieta film so záznamom svitania a šťastne pri tom vyciera tie svoje smiešno-strašné hlodáky, je najpôsobivejšia z celého filmu. Veru, v súboji o najsympatickejšiu tohtoročnú filmovú obludu si to Schreck a Shrek tvrdo rozdajú.
V TIENI UPÍRA nie je film, ktorý by vás ohromil úžasnými špeciálnymi efektami, spektakulárnymi davovými scénami či strhujúcim dejom. Je to však milé, nevšedné a veľmi vtipné dielko, ktoré príjemne vonia láskou k filmu. A na scény, ako je tá, v ktorej Dafoe-Schreck vysáva krv z lapeného netopiera, zatiaľčo producent a scenárista to komentujú slovami: "Vy ste skvost nemeckého herectva, Max!" sa jednoducho nezabúda.

E. Elias Merhige
Suspect Zero, Begotten, Anti-Christ Superstar
Steven Katz