Žánre: Thriller, Horror, Sci-Fi
Paul Verhoeven
Gary Scott Thompson, Andrew W. Marlowe
Elisabeth Shue, Kevin Bacon, Josh Brolin, Kim Dickens, Greg Grunberg   [...viac]
Tím vedený geniálnym vedcom Sebastianom Cainom tajne vyvinul pre Pentagon látku, ktorá spôsobuje neviditeľnosť. Po úspešných testoch na zvieratách sa Caine rozhodne vyskúšať preparát na sebe ...

VERHOEVENOV TIEŇ
Ó nie, nesnažte sa mi nahovoriť, že ste si nikdy nepredstavovali, aké by bolo úžasné stať sa aspoň na pár dní neviditeľným. Sadnúť do lietadla, odfrčať do Kalifornie a tam šmírovať v sprche Lucy Liu či Angelinu Jolie (alebo Russella Crowea, záleží na pohlaví a orientácii). Podobné predstavy určite dlho mučili aj mozgy tvorcov MUŽA BEZ TIEŇA. S tým rozdielom, že málokto z nás by chcel svoj objekt brutálne znásilniť alebo mu zlámať väzy. Lenže nikto z nás samozrejme nie je Paul Verhoeven.
Zabudnite na Neviditeľného na úteku a podobné srandičky. MUŽ BEZ TIEŇA je čistokrvný sci-fi thriller, ochutený veľmi drsným humorom a niekoľkými slušnými "drasťákmi". Hoci spočiatku to tak nevyzerá. Tím vedcov pracuje v podzemnom laboratóriu na tajnom projekte pre Pentagon a všetko sa zdá byť v pohode. Práca im ide pekne od ruky, súdiac podľa štekotu a vrčania znejúceho zo zdanlivo prázdnych klietok. Partii vedcov šéfuje geniálny (a vzhľadom na to, že to o sebe vie a ustavične na to ostatných upozorňuje, aj riadne nesympatický) doktor Sebastian Caine. Tomu sa práve konečne podarilo objaviť metódu, ako zneviditeľnený objekt vrátiť do pôvodného stavu. Úspešne tento postup aplikuje na gorile, ktorá tak prestane byť fantómom, čo odhryzáva potkanom hlavy. Projekt speje k úspešnému zavŕšeniu. Zostáva posledná fáza - odskúšať experiment na človeku. A keďže Caine chce byť vo všetkom prvý, čoskoro už leží na laboratórnom lôžku a divák dostáva lekciu anatómie, keď jeho telo vrstvu po vrstve mizne. Všetko klape až do chvíle, keď treba Cainea opäť zviditeľniť. Človek totiž nie je gorila a reverzia sa nepodarí. Sebastian musí zostať neviditeľný a to je zlom, po ktorom jeho psychika pôjde veľmi rýchlo do čerta. A keď mu rupne v bedni úplne, nepriepustne uzavrie celé laboratórium a usporiada na kolegov neľútostnú poľovačku. Z kľudne sa rozbiehajúcej sci-fi zrazu máme variáciu na tému "skupinka hrdinov v uzavretom priestore proti krvilačnej beštii".
Pokiaľ podobne ako ja patríte k fanúšikom Paula Verhoevena, rovno vám poviem, že MUŽ BEZ TIEŇA kvality jeho vrcholných diel nedosiahol. Dlho som uvažoval, prečo to tak je, a nakoniec som na to prišiel: ten film je skrátka málo verhoevenovský. Človeku sa žiada čohosi šťavnatého na spôsob Sharon Stoneovej prekladajúcej nohu cez nohu či mimozemských chrobákov, ktoré pripomínajú ohanbie a vycucávajú mozgy. Tlak producentov prinútil úchylného Holanďana vystrihnúť najbrutálnejšie scény, čím sa film stal stráviteľnejší pre širšie publikum, no stratil na "šmrncovnosti". Najviac to vidno na zbytočnom motíve s krásnou (ale fakt krásnou!) susedkou, ktorú Caine znásilní a zavraždí. Z filmu sa to však nedozviete, podstatná časť scény musela ísť do koša a v deji tak zostala nepríjemná diera. Takisto MUŽOVI BEZ TIEŇA neprospelo, že tu vlastne niet solídneho hereckého výkonu. Elizabeth Shueová sa snaží, ale aj tak zostáva ďaleko za svojimi možnosťami (viď jej excelentný výstup v Leaving Las Vegas). Hodnoverný je snáď iba Kevin Bacon v úlohe Cainea, lenže ten vám čoskoro zmizne z očí a jeho herectvo je zredukované na prácu s hlasom. Možno aj kvôli tomu nie je prerod Cainea na šialeného vraha ktovieako presvedčivý a divák napokon vôbec nechápe, prečo sa vlastne Sebastian rozhodol zabiť svojich kolegov.
Ale aby ste si nemysleli, že MUŽ BEZ TIEŇA je zlý film - na to je Verhoeven príliš veľký profík. Predovšetkým je jeho nový počin (tak ako aj všetky predchádzajúce) natočený na najvyššej možnej súčasnej technickej úrovni. Iste, triky sú väčšinou úplne samoúčelné a slúžia ako záplaty na deravý scenár (čo by ste chceli, keď ho napísal Andrew Marlowe, autor Konca dní), ale sú také dokonalé, že budete celý čas civieť s ovisnutou bradou a ani vás nenapadne, akú to má celé chabú zápletku. Víťaz v kategórii najlepšie vizuálne efekty na marcovom odovzdávaní Oscarov je už teraz viac než istý. Tvorcovia na sto percent vyťažili základný nápad s neviditeľnosťou a nahustili film množstvom nami vysnívaných, ale i celkom originálnych, prekvapivých prvkov (súboj v bazéne, Caineove stopy v miestnosti vyoblievanej krvou z transfúznych sáčkov, neviditeľné zvratky čľapotajúce do záchoda a pod.). Záverečná vyvražďovačka je taká nadupaná, že jej odpustíte aj príšerné prehrešky proti logike (výjav s výťahom je absurdný). Skrátka, je to brilantne natočené, má to tempo a neustále sa je na čo dívať. Možno je to niekomu málo, ale koľko súčasných filmov nemá ani to?
Ťažko povedať, či sa práve vám bude MUŽ BEZ TIEŇA páčiť. Patrí k filmom, ktoré ohromia dokonale zvládnutým filmárskym remeslom, ale nesmiete sa nad nimi príliš zamýšľať. Ak vám teda vyhovujú béčka typu Chobotnica, Zradná hlbočina alebo trebárs Čiernočierna tma, zhmotnenie ďalšieho Verhoevenovho zvrhlého sna si nepochybne vychutnáte.

Paul Verhoeven
Starship Troopers, Total Recall, Basic Instinct
Gary Scott Thompson