Krajina: USA / Germany
 $65,000,000
Žánre: Mystery, Horror
Tim Burton
Washington Irving, Kevin Yagher
Johnny Depp, Christina Ricci, Miranda Richardson, Michael Gambon, Casper Van Dien   [...viac]
Na samom konci 18.storočia je newyorkský policajný detektív Ichabod Crane, mladý muž, ktorý pri svojej práci využíva všetky dostupné objavy modernej vedy a techniky, poverený neľahkou úlohou. V zapadlom mestečku Ospalá diera, mieste akoby odrezanom od sveta, má vyšetriť a odhaliť páchateľa série záhadných vrážd. Miestni ľudia ich jednoznačne pripisujú legendárnemu bezhlavému jazdcovi a svoje presvedčenie opierajú o fakt, že telám mŕtvych chýbali hlavy. Crane je k tejto hypotéze skeptický. S pomocou Katriny Van Tasselovej, dcéry miestneho boháča a teda i zvrchovaného vládcu, odhalí celkom nečakané súvislosti ... oficiálny text distribútora.

ŠŤAVNATÁ DIERA
Chce sa mi vykričať do celého sveta: Tim Burton je späť a už dávno nebol v takej dobrej forme! Vo svojom najnovšom výtvore vzdáva hold a zároveň s láskou paroduje obľúbené horory z 50-tych a 60-tych rokov a je vidieť a cítiť, že do toho dal nielen všetku svoju invenciu a režisérsku zručnosť, ale predovšetkým Srdce... Hoci hovoriť v tejto recenzii o srdci nie je veľmi na mieste. V zapadlom novoanglickom mestečku Sleepy Hollow si totiž treba dávať pozor na úplne inú časť tela.
Počas vojny medzi Anglickom a americkými osadníkmi koncom 18. storočia si Angláni najali šialeného nemeckého žoldniera, aby pod ich zástavou stínal vzbúrenecké hlavy. Nebola to zlá investícia. Lovec lebiek so sláineovsky strapatými vlasmi a zubami zabrúsenými do špičiek (v zimomriavkovom vtelení démona Christophera Walkena) za asistencie obojručného meča a masívnej mäsiarskej sekery prechádzal nepriateľskými šíkmi ako žeravá ihla očnou buľvou. Lenže Amíci ho nakoniec vystriehli, obkľúčili a za cenu straty mnohých končatín a hláv zbavili zbytočnej záťaže na krku. Ale nemali žoldniera zahrabať pod hrôzostrašný Strom mŕtvych, pretože ten je bránou medzi týmto a oným svetom. A tak sa teraz bezhlavý jazdec na ozrutnom čiernom tátošovi po nociach vracia do sveta živých a loví "počestných občanov" Sleepy Hollow. Aké trofeje si berie, to už je hádam každému jasné. Preto medzi holandských osadníkov prichádza z New Yorku strážmajster Ichabod Crane (Johnny Depp). Snaží sa k celej veci postaviť racionálne, no čoskoro pochopí, že s prísne vedeckými vyšetrovacími metódami proti kúzlami vyvolanému pekelnému hlavorubačovi veľa nezmôže...
Tim Burton vytvoril OSPALÚ DIERU podobne ako svojho času Lucas a Spielberg Indianu Jonesa - poskladal ju z tradičných prvkov filmov, ktoré miloval ako malý chlapec. Už zo scenára, ktorý podľa novely klasika Washingtona Irvinga napísal ďalší temnofil Andrew Kevin Walker (Sedem, 8MM), priam cítiť vôňu starých hororov - Roger Corman či Terence Fisher by z neho mali radosť. Príbeh je síce až príliš spletitý (všetci v Sleepy Hollow sa volajú "Van Niekto", takže je to dobrý mišmaš), zápletka komplikovaná a záverečné rozuzlenie trochu pritiahnuté za vlasy, ale koniec-koncov, obsah je pre Burtona druhoradý. Hlavný dôraz kladie na atmosféru a vizuálnu stránku filmu. A tie jednoducho nemajú chybu. Vôbec sa nečudujem, že producentom bol Francis Ford Coppola. Podobne ako jeho Dracula, aj OSPALÁ DIERA je plná klasických, až gýčovitých hororových rekvizít a scenérií, ako sú zablatené mestečko so sochami démonov strážiacimi prístupovú cestu, zahmlený cintorín, ponurý les s neprirodzene pokrútenými stromami či hrôzostrašný Strom mŕtvych, z ktorého po záseku strieka krv - Oscar za výpravu a dekorácie skrátka putoval do správnych rúk. Na rozdiel od Draculu však Burton v záplave fascinujúcich obrazov nenechal celkom zaniknúť príbeh a herecké výkony. Zaujímavý je fakt, že napriek dôslednej pochmúrnosti (ku ktorej prispieva už tradične vynikajúca hudba Dannyho Elfmana) a veľmi, naozaj veľmi krvavým scénam OSPALÁ DIERA nie je horor. Skôr by som ju definoval ako temnú fantasy. Burton chce baviť, nie strašiť, a tak namiesto blúdenia po kadejakých temných kútoch a vyčkávania, odkiaľ vybafne bubák, radšej vsadil na str-hu-jú-ce akčné scény a humor v podaní komicky neohrabaného Johnnyho Deppa. Pred kým treba dať klobúk dole, je dizajnér Kevin Yagher. Ním vytvorené odťaté hlavy (jedna dokonca detská) sú ako "živé", takže občas zapochybujete, či Burton nenechal v rámci čo najrealistickejšieho efektu naozaj popraviť hercov.
Tak teda vitajte v zábavnom parku Burtonland! Na púti temnými zákutiami doporučujeme svietiť si vydlabanou tekvicou, chrániť sa pentagramom a pre istotu šepkať ochranné zaklínadlá. Pripravené sú mnohé atrakcie! Naľavo môžete pitvať exhumovanú mŕtvolu tehotnej ženy, napravo strčiť vlastnú manželku do železnej panny. Tamhľa je škrípajúci starý mlyn, tam zas brloh bosorky, kde sa podáva odvar z krkavčích nôh alebo osviežujúca krv z netopiera. A kto nájde lebku mŕtveho žoldniera, získa špeciálnu prémiu - exkurziu do záhrobia! Tak zabudnite na slnko a ponorte sa do tieňov a večnej hmly. Tento svet možno nie je dokonalý, ale miera poskytnutej zábavy je sakramentsky vysoká.

Tim Burton
Charlie and the Chocolate Factory, Batman, Big Fish
Washington Irving