Minutáž: 2 hodiny, 10 minút
 $90,000,000
Žánre: Mystery, Thriller, Drama, Horror
Robert Zemeckis
Sarah Kernochan, Clark Gregg
Harrison Ford, Michelle Pfeiffer, Diana Scarwid, Joe Morton, James Remar   [...viac]
Claire sa kedysi vzdala kvôli manželovej kariére svojej vlastnej hudobnej kariéry a stala sa z nej žena v domácnosti. Po odchode dcéry na vysokú školu zrazu zostala sama, manžel je stále v práci a ešte k tomu sa v ich krásnom prepychovom dome začali diať čudné veci. Claire počuje zvláštne hlasy a keď sa nakoniec zjaví duch zavraždenej mladej ženy, začne mať podozrenie, že jej manžel vie toho viac, ako pôvodne predstieral ...

O MOKREJ NOČNEJ KOŠELI
Pôvodne som chcel hneď v úvode tejto recenzie zrekapitulovať tvorbu Roberta Zemeckisa, ale vykladať vám tu niečo o režisérovi Honby za diamantom, všetkých troch Návratov do budúcnosti či Forresta Gumpa, to by bolo nosenie popola do krematória. Poviem len, že spojenie Zemeckis a horor mi znelo celkom sľubne. Jeho vrelý a pritom príjemne nadľahčený vzťah k tomuto žánru sme si overili už vtedy, keď produkoval Prízraky Petra Jacksona, seriálové i celovečerné Poviedky z hrobky, alebo keď nám podráždil bránice príjemne morbídnou komédiou Smrť jej pristane. Lenže teraz musím povedať, že ma Zemeckis prekvapil. POD POVRCHOM totiž nemá so spomenutými srandovnými krvákmi takmer nič spoločné. Vyzerá ako celkom vážny psychologický horor. Prečo vravím "vyzerá"? O chvíľu vysvetlím.
Zápletka je zdanlivo jednoduchá. Po tom, ako dcéra Caitlin odíde bývať na intrák, by sa manželia Spencerovci logicky mali tešiť na druhé medové týždne, počas ktorých si to konečne budú môcť rozdávať v ktorejkoľvek dennej dobe na hociktorom mieste v dome. Lenže namiesto toho nastupuje čosi, čo vyzerá ako klasická manželská kríza. Norman (Harrison Ford) je celé dni v robote, Claire (Michelle Pfeifferová) sa sama potĺka po renovovanom dome po svokrovi a čoraz viac si uvedomuje, ako jej chýba dcéra. Nudu jej zaháňajú iba noví susedia, ktorí sa cez deň do krvi hádajú a v noci sa hlučne udobrujú. Lenže raz v noci zazrie Claire suseda, ako nakladá do kufra auta veľký ťažký balík. Zdá sa, že udobrovanie prestalo fungovať. Krátko nato začnú Claire prenasledovať čudesné zjavenia. Dvere na dome sa bez príčiny otvárajú, hi-fi veža sa sama zapína, na brehu jazera sa jej zdá, že vo vode vidí telo. Susedu v poslednej dobe nevídať... Nečudo, že Claire začne panikáriť. Norman ju upodozrieva, že to naňho iba hrá, aby upútala jeho pozornosť, ale my vieme, že film nesie žánrové označenie duchársky thriller, takže pôjde o niečo viac.
A teraz k tomu, prečo tento seriózne sa tváriaci nervák netreba brať príliš vážne. Je totiž založený na jednom veľkom vtipe, vďaka ktorému sa museli režisér i všetci zúčastnení ukrutne dobre baviť. Ten fór znie: Harrison Ford je záporná postava. No uznajte, nie je to na popukanie? Mimochodom, ak ste film ešte nevideli, nemusíte sa báť, že som vám práve prezradil pointu. Zemeckis sa totiž nesnaží napínať diváka klasickou otázkou "Kto je vrah?", ale dráždi ho neistotou v štýle: "Je ten chlap naozaj sviňa, alebo len obeť blbej náhody? A vôbec - skutočne došlo k vražde, alebo sú to všetko len vízie zanedbávanej ženskej?" Za seba musím povedať, že som do poslednej chvíle netušil, čo z toho všetkého vypáli. To je prvé pozitívum. A bude ich viac.
Najviac poteší, že sa tvorcovia nenechali zlákať na to, aby do historky o duchovi nasilu vtláčali hlbší rozmer a robili z nej psychologickú štúdiu manželskej krízy. Zemeckis sa už na Kontakte poučil, že kombinácia inteligencia + nuda nefunguje tak dobre ako jednoduchosť + zábava a s chuťou natočil film, ktorý je čistá oddychovka. A tak nečakajte nič viac a nič menej ako remeselne dokonale nakrútený thriller, pri ktorom sa naozaj budete báť. Príjemným osviežením je aj fakt, že režisér rezignoval na svoje tradičné orgie špičkových digitálnych efektov a omotáva si diváka okolo prsta hitchcockovským minimalizmom - veď na to, aby vám behali zimomriavky po chrbte, predsa krásne stačí nápis, ktorý za hrdinkiným chrbtom vytvoria kvapky vody na zarosenom zrkadle. Digitálne efekty sa dostali k slovu až v úplnom závere, aj to len na chvíľočku, aby účelne doplnili zápletku a poriadne vystrašili aj nás, skúsených hororistov, ktorých nejaké to búchanie dverami nemôže vyľakať. A tejto sorte ľudí sú určené aj citácie zo slávnych hororov, ktorými Zemeckis vzdáva hold svojmu filmárskemu panteónu - to, že sa hrdina volá Norman, alebo že Claire vypadne z vane tak, že sa zachytí igelitového závesu a klesajúc na kachličky postupne ho strháva, to sú bonbóniky pre fajnšmekrov. Znovu to zdôrazním - Zemeckis týmto filmom dokazuje, že je predovšetkým skvelý bavič.
A ešte jednu vec treba na jeho novom počine pochváliť - a síce záverečnú scénu. Zatiaľčo pri väčšine súčasných filmov záver pokazí dojem z predchádzajúcich minút, POD POVRCHOM by bez scény vo vani odo mňa dostalo minimálne o dva body menej. Lenže "topiaca sa Michelle" má veľkú šancu zaradiť sa k nezabudnuteľným hororovým scénam. Ja som jej držal všetky ochrnuté palce. Nehovoriac o tom, že v mokrej nočnej košeli vyzerá tak božsky, že by som ju asi zobral k hrobom všetkých svojich štyroch starých mám (obaja starkí boli dvakrát ženatí). A na cintorín vodím len ľudí, s ktorými mám vážne úmysly.

Dátum: 30.01.2003
Autor: Saš
Dr. Norman Spencer je workoholik, svetová kapacita a ešte stále použiteľný chlap. Bohužiaľ, stále je to málo, aby sa priblížil k žiarivej hviezde svojho geniálneho otca, zásluhou ktorého sa meno Spencer natrvalo zapísalo do loga každej univerzitnej skriptárne. V kariére i v živote ho všemožne podporuje manželka Claire, ktorá sa kvôli nemu vzdala kariéry vynikajúcej violončelistky a stala sa unudenou domácou paňou. Žijú si v nádhernom dome obklopenom ružami, s jazerom i vlastnou jachtou.
Rodinná idylka začne podhnívať, keď Clairina dcéra z prvého manželstva odchádza do internátu. Zmeny sa najprv objavujú v ohľaduplných náznakoch – čudný manželský pár v susedstve, padajúca fotografia, silueta tváre pod hladinou jazierka, šepoty, drobné zranenia a samootváracie sa dvere v momente, ako pán tvorstva vytiahne päty z domu. Claire je vystrašená. Spočiatku videnia pripisuje svojej precitlivenosti spôsobenej odlúčením od milovanej dcéry a zverí sa svojmu psychoanalytikovi. S postupom času sa však vidiny stávajú príliš sýtymi, podozrenie rastie a Claire prichádza k presvedčeniu, že sused sa zbavil nepohodlnej manželky aj bez právnika. Do pátrania sa vrhne s nadšením cvičeného kopova, ktorého pol roka nepustili z voliéry. Lenže ešte netuší, že hľadaná pravda bude oveľa horšia, a oveľa hlbšie... až v bahnitom dne.
Zemeckis (Forrest Gump) natočil poctivý komorný horor. Na malej ploche a s takmer minimálnym počtom aktérov dokáže vzduch v kine schladiť lepšie ako ľadová cola, ktorú vám priateľka reflexným pohybom pri jednej „hu“ scéne vyliala do lona. Harrison Ford ak Spencer je profesionál. Od čias Utečenca dokáže prepnúť svoju Jonesovskú tvár na masku cynického inteligenta jediným cvaknutím relé, a šok z jeho dobre viditeľnej obnosenosti zaručene rýchlo pominie. Pfeifferová je stále „miau“. Nielen preto, že pol filmu behá v mokrej nočnej košeli, si mnoho mužských divákov zaželalo zobrať ju do teamu a zasúťažiť si s Feurovcami od susedov v obľúbenej disciplíne. Dúfam, že aj mystická modelka Amber Valetta sa časom prepracuje k niečomu stálofarebnejšiemu, lebo aby si na ňu ľudia ukazovali so slovami „to je tá, čo hrala mŕtvolu“, si nezaslúži.
Teší ma, že vo filme má funkčnú úlohu každý detail, každá veta a odkaz, aj keď niektoré veci sú značne predimezované – liezť po dlážke iba za pomoci jednej ruky možno dokáže Bruce Campbell, no Claire/Pfeifferová určite nie – skúšala som to. Ale ak sa chcete pekne pobáť, strojček na zuby nechajte doma, zoberte si niečo sladké, čo nezvykne zabehnúť, počkajte si, až bude vonku príjemne pršať, a hupky do kina.

Robert Zemeckis
Forrest Gump, Back to the Future, Cast Away
Clark Gregg