Krajina: Australia / USA
 $23,000,000
Žánre: Action, Thriller, Adventure, Horror, Sci-Fi
David Twohy
Jim Wheat, Ken Wheat
Vin Diesel, Radha Mitchell, Cole Hauser, Keith David, Lewis Fitz-Gerald   [...viac]
V hlbokom vesmíre putuje kozmická loď a stretne sa s útvarom, ktorý prelieta v tesnej blízkosti. Loď je zničená a podivná posádka, skladajúca sa z mladej pilotky Carolyne, pohľadného policajta Johnsa, ktorý má na starosti vraha Riddicka so zvláštnou schopnosťou vidieť v tme, a z niekoľko Muslimov, teraz bojuje o prežitie. Na neznámej planéte, ktorá vypovedá o predchodcoch stroskotancov a z ktorých zostali len ohlodané kosti, na mieste kde žijú krvilačné príšery, bojace sa svetla. Raz za 22 rokov postihne planétu totálne zatmenie všetkých troch jej sĺnk. Akonáhle obrovské zatmenie zahalí planétu do čiernočiernej tmy, strhne sa nerovný boj o život ... oficiálny text distribútora.

PITCHOVSKY ZÁBAVNÝ FILM
Tak také zrýchlenie z nula na sto ako tento film nemá žiadne fáro na svete.
Divákovi ešte na sietnici nezhaslo úvodné logo spoločnosti Universal, a už mu cez mozog prehrmí poškodená kozmická loď, v iskrení špičkových efektov a dychberúceho napätia núdzovo pristávajúca na planéte s krycím názvom Riť vesmíru 1. Ako sa na poriadny nárez patrí, postavy sú stručne a pritom výstižne charakterizované akciou. Východisková situácia je jasná skôr, než sa otravní oneskorenci v kine pousádzajú a zavrú huby: zopár preživších vesmírnych cestovateľov vyliezlo z vraku hviezdoletu uprostred nekonečnej púšte, rozhliadlo sa a zistilo, že tu chytia veľa bronzu, pretože na planétu pečú tri slnká. Avšak ťažkosti sa zďaleka nekončia tým, že zostali trčať na kuse skaly, kde jedinými stopami života (zatiaľ) sú iba gigantické kostry neznámych oblúd (asi ich niečo zožralo) a prázdne, zjavne narýchlo opustené ubikácie kozmo-geológov (viď predchádzajúca zátvorka). Rozšrotovaná loď totiž prevážala extrémne nebezpečného zločinca Riddicka. Tomu sa pravdaže podarilo utiecť a teraz sa potuluje naokolo a bývalí spolucestujúci sú preňho asi to, čo pre decko so vzduchovkou kŕdeľ vrabcov. Ale jeho vlastnými slovami, on nie je to najhoršie, čo na planéte striehne. V podzemných chodbách pod púšťou sa totiž skrýva čosi neznáme, rýchle a (ako sa naša skupinka čoskoro presvedčí) poriadne hladné. Čosi, čo sa bojí aj najmenšieho záblesku svetla, avšak v tme sa z toho stáva krvilačný predátor. Ešte šťastie, že tri slnká sa tu snaživo starajú o večný deň. Tma obostrie planétu iba pri zatmení, ktoré nastáva raz za 22 rokov. Lenže prieser - hádajte, koľko času uplynulo od dátumu na poslednej vzorke, ktorú geológovia urobili tesne predtým, než z nich niečo narobilo hŕbu ohlodaných kostí? Správne. Prichádza tma a státisíce hladných papulí cvakajú v temnote nad púšťou. Tí diváci, čo si mýlia kino so stravovacím zariadením, už dávno stuhli s dlaňou plnou popcornu na polceste k ústam, scifisti a hororisti sa oboma rukami snažia zdvihnúť svoje až na pupok spadnuté čeľuste...
Akčný sci-fi horor ČIERNOČIERNA TMA je béčko natočené na superáčkovej úrovni, "zlý film", do ktorého niekto vrazil toľko nadšenia a remeselnej zručnosti, že ho povýšil na špičkovú zábavu. V podstate ide o ďalšiu variáciu na Votrelcov, ale až na základnú zápletku (boj skupinky ľudí so záľahou mimozemských monštier) je to navýsosť originálna záležitosť. Príjemným osviežením je už samotný fakt, že onen boj sa neodohráva v uzavretom priestore, lež v "blairwitchovsky" otvorenej krajine, kde sa v nekonečnej tme nielenže môže skrývať čokoľvek, ale navyše toho môže byť koľkokoľvek. Brrr! Scenárista a režisér v jednej osobe David Twohy sa takmer perverzne pohral so všetkými možnými schémami a klišé. Nechal pokapať detské postavy, zo zdanlivých klaďasov postupne spravil cynické svine, z nesympatických postáv hrdinov. Divák, ktorý si na základe skúseností z iných filmov už na začiatku rozvrhol, ako to všetko skončí, postupne stráca istotu, aby nakoniec načisto zmätený bez dychu čakal, kto to vlastne prežije a kto nie.
Avšak príjemne netradičný vývoj príbehu a absolútne zotretie čierno-bielosti postáv nie je nič proti vizuálnej stránke filmu. Tá je prosto bombastická a zase tu máme jednu pecku, z ktorej hociktorý záber si môžete zavesiť na stenu ako nádherný plagát. Nápaditá kamera Davida Eggbyho (točil aj Mad Maxa) a strih spolu so špeciálnym nasvietením bezchybne pretvárajú exteriéry austrálskej púšte na úplne cudzí svet. Akčné scény to do vás šijú frekvenciou rotačného guľometu, krvou a mäsom sa nešetrí. Triky sú výborné, či už ide o kozmický priestor a plavidlá, alebo o "hviezdnopechotovsky" masové scény útoku lietajúcich monštier.
Ale najostrejším zubom na tomto svištiacom cirkulárkovom kotúči je Vin Diesel v úlohe antihrdinu Riddicka. Z vyvrheľa a štvanca sa vďaka predátorovskej schopnosti vidieť v tme stáva vodca a hlavný geroj. Možno je to nemorálne, ale vďaka jeho drsňáckemu šarmu sa dokážete zasmiať aj na tom, keď v záujme prežitia ostatných zabije relatívne kladnú postavu a podhodí ju príšerám. Nečudo, že druhý diel, na ktorom sa už pracuje, s ním počíta ako so suverénnym hlavným hrdinom. Teším sa ako malý.
ČIERNOČIERNA TMA už od júna "ide" v slovenských kinách a bolo by chybou nechať si ju ujsť a čakať až na video, kde určite stratí veľa zo svojej vizuálnej i zvukovej pôsobivosti. Nie je to žiadne prevratné dielo (inťoši, ktorí aj Matrix považujú za nezaujímavú americkú komerciu, sa pri TME budú vešať na kravaty), ale keď sa nakoniec v kine opäť rozsvieti, nahlas si vydýchnete. Lebo ak ste sa už po Záhade Blair Witch stihli zbaviť strachu z tmy, tento film ho vo vás opäť nemilosrdne prebudí.

David Twohy
The Chronicles of Riddick, The Arrival, Below
Jim Wheat