$15,000,000
Žánre: Horror, Sci-Fi, Comedy
Robert Rodriguez
David Wechter, Bruce Kimmel
Jordana Brewster, Clea DuVall, Laura Harris, Josh Hartnett, Shawn Hatosy   [...viac]

CESTA DO HLBÍN ŠTUDENTOVÝCH VNÚTORNOSTÍ
Keď sa ku mne zhruba pred dvoma rokmi dostala informácia, že scenárista KEVIN WILLIAMSON (Vreskot I. a II., Viem, čo ste robili minulé leto) a režisér ROBERT RODRIGUEZ (El Mariachi, Desperado, Od súmraku do úsvitu) spojili svoje sily za účelom nakrútenia sci-fi horroru, vypliešťal som oči ako blonďavý chovanec nápravno-výchovného zariadenia, ktorý sa vo väzenskej sprche zohol po spadnuté mydlo a zabudol, že ho už dlhšiu dobu so záujmom pozoruje skupina mäsnatých potetovaných černochov. Film konečne vyšiel na videokazetách a my sa môžeme pozrieť, čo sa zrodilo z tvorivého koitu dvoch menovaných supertalentov.
Scenár Kevina Williamsona sa pokúša skombinovať dva značne odlišné horrorové podžánre: teenagerskú vyvražďovačku á la Vreskot a sci-fi o mimozemskej invázii v štýle Veci či Aktov X. Ak sa vám zdá, že čosi také nemožno spojiť do fungujúceho a aspoň uspokojivo logického celku - máte pravdu! Tým ale nechcem povedať, že je FAKULTA úplne na šabľu. Prvú hodinu to dokonca vyzerá ako superzábavná a pomerne originálna záležitosť, skrátka kvalitný emzácky krvák. Cieľom vesmírnej (či skôr inodimenzionálnej) invázie je tentokrát stredná škola niekde v Ohiu (čo je vtipne vysvetlené hláškou, že keď chcete ovládnuť Zem, urobíte to nenápadne, od chrbta, nevyhodíte hneď do vzduchu Biely dom). Kevin Williamson mal určite "výborné" vzťahy so svojimi učiteľmi, pretože hneď na začiatku nechal mimozemských parazitov odvládnuť miestny pedagogický zbor. Zopár študentov však zistí, že ich profáci sú už vlastne iba chodiace telesné schránky, hostiace cudzí organizmus. "Učitelia" zistia, že študenti to zistili, a súboj môže začať. Ako vravím, hodinu je to paľba: Stupňujúce sa napätie, osviežujúce nápady a priehrštia vtipných narážok na všetky oblasti popkultúry. Čarovný je dialóg, v ktorom hrdinka Stokely, fanatická čitateľka sci-fi, vymenuje všetky knihy, ktoré celá táto situácia s otravnými parazitmi pripomína, od "Invázie zlodejov tiel" Jacka Finneyho až po Heinleinových "Vládcov bábok". Scenárista tak ukázal vstýčený prostredník všetkým kritikom, čo by ho chceli obviniť z plagiátorstva. Jednoducho Williamson vo vrcholnej forme. Lenže po hodine sľubne rozbehnutého deja nastane čas na vyriešenie zdanlivo beznádejnej situácie a dotiahnutie všetkých súvislostí do zmysluplného konca. A tu už začne logika pokrivkávať - čo pokrivkávať, rovno padá na hubu a rozbíja si lebzňu. Až doposiaľ navýsosť spokojný divák sa pri záverečnej tretine filmu začne krútiť ako slimák na rozhorúčenej dvojplatničke a pri pohľade na totááálny happy-end má už iba chuť sa rozplakať. Najlepšie na Williamsonovom hrobe.
A čo seňor Rodriguez? Asi vás neprekvapím, ak poviem, že všetky scény sú natočené a zostrihané veľmi zručne. Príjemným prekvapením pre mňa bolo, ako Robertova akčno-dynamická réžia pomohla horrorovým výjavom. Úvodná naháňačka vrah + obeť + tmavá budova + zamknuté dvere + stratené kľúče je taká nadupaná, že aj Wes Craven pri nej určite zadržiaval dych a naslepo si v kine čmáral poznámky na manžetu. Čo treba režisérovi vytknúť, je nesúdržnosť filmu v záverečnej polhodine. Ťažko ale povedať, či je to chyba režiséra, alebo rozpačitého scenára, ktorý ku koncu zjavne nevedel, "čo s načatým večerom". Osobne by som bral, keby namiesto znásilňovania logiky v záujme dotiahnutia deja k limonádovému koncu Rodriguez jednoducho rozdal sekery a brokovnice a utopil záver filmu v krvi.
Tak či onak, Fakulta je pomerne zábavný film. Triky sú kvalitné a hoci slizovito-chápadlovitý záver pôsobí značne stupídne, tá počítačová potvora aspoň nekole oči. Takisto herecké výkony sú v poriadku (špeciálne som si dával pozor na ELIJAHA WOODA, pretože bude hrať akéhosi Froda v nejakej veľkofilmoidnej fantasy trilógii). Škoda len, že SALMA HAYEK dostala len niekoľko minút, počas ktorých akurát smrká, berie lieky a krváca z deravej hlavy. Trocha nahoty by nezaškodila, ale to by sa film musel premenovať na Fuckulta a mňa by nejaký vylízaný mozog mohol zase obviniť, že v sci-fi časopise propagujem porno.

Robert Rodriguez
Sin City, From Dusk Till Dawn, Desperado
David Wechter