Autá (2006)

Recenzia k filmu Autá (2006) od užívateľa st-paul

Ako si McQueen prevezme Oscara?

Recenzia čitateľa st-paul - iné recenzie tohoto čitateľa

Pamätáte sa ešte na prvé divácke, ale predovšetkým detské ohlasy na počítačom animovanú rozprávku štúdia Pixar s názvom Toy Story – Boj hračiek? Ak nie, tak Vám musím pripomenúť, že boli fenomenálne. Tvorcovia preto nelenili a skúšali šťastie v jej pokračovaní. Divácki záujem neutíchol, naopak. Na svet preto prišla mimo iné napr. rybička Nemo, alebo bláznivá Rodinka Úžasných. Nie len ich úspech, ale aj rozpútaný boj o diváka v tomto segmente a vstup takých hráčov ako DreamWorks Animation, alebo 20th Century Fox sú jasným dôkazom, že počítačom animovaný film dnes už nie je len žánrovým výstrelkom, ale samotnou kategóriou, ktorú treba rešpektovať. Nový počin z dielne štúdia Pixar s jednoduchým názvov „Autá“ je toho jasným dôkazom.
Hrdinom príbehu je závodné auto menom Bleskový McQueen (Owen Wilson), ktoré sa zo všetkých síl usiluje o víťazstvo v slávnom šampionáte Piston Cup. Tento talentovaný nováčik je honbou za víťazstvom tak zaslepený, že nemá čas ani na priateľov, voľný čas či odpočinok. Jeho osobný šofér, alebo ak chcete kamión Mack (John Ratzenberger) od únavy pri presune po ceste Route 66 zaspáva a nášho McQueena stráca. Ten sa vystrašený pod rúškom noci a v neznámom prostredí stratí. Bláznivé a neúspešné unikanie pred miestnym Sheriffom (Michael Wallis) ho privádza do Bohom zabudnutého mestečka „Chladičové kúpele“. Nedávna dramatická naháňačka pod McQueenovým vedením vážne poškodila príjazdovú cestu a tak po zasadnutí miestneho „najvyššieho súdu“ stojí pred jasným rozsudkom. Pred tým, ako toto mestečko opustí, musí mladý a arogantný McQueen zničenú cestu opraviť, čo samozrejme trvá nejaký čas. Ten, aj keď nedobrovoľne náš „závodník“ využíva na zoznámenie s miestnym obyvateľstvom. Mater (Lary The Cable Guy), staré, už hrdzavé odťahovacie auto s milým úsmevov a čistou dušou, Fillmor (George Carlin), automobilová spomienka na kvetinovú mládež, Sally Carrera (Bonnie Hunt), mladá atraktívna slečna v podobe športového Porsche 911, Luigi (Tony Shalhoub) a Guido (Guido Quaroni), taliansky kolegovia s vlastným servisom, alebo Doc Hudson (Paul Newman), rešpekt budiaci miestny sudca. Všetci títo a veľa ďalších ukážu McQueenovi skutočné životné hodnoty, silu priateľstva a zároveň ho pripravia na obrovské finále Piston Cupu.
Režisér John Lasseter priviedol na plátna kín autá v podobe, ktorá rozhodne nepôsobí umelo. Samotné štúdio Pixar sa nechalo počuť, že pri animovaní bola použitá sieť skoro troch tisíc prepojených počítačov s výkonom štyrikrát väčším ako pri Rodinke Úžasných. Skutočne. Bez ohľadu na laikovi nič nehovoriace čísla sme svedkami prekrásnych prírodných scenérií, realistických svetelných odrazov a konečne dokonalého splynutia pneumatík s vozovkou. Aj toto málo spomenuté stačí na oku lahodiacu šou. Sláva a dobré meno štúdia Pixar však stojí na niečom inom. Prevtelenie ľudských duší do plechových hrdinov je v tomto prípade fantastické, nebojím sa povedať geniálne. Či už ide o Bleskového McQueena, Matera alebo Doca Hudsona, autá skutočne dýchajú vlastnými pľúcami, vidia vlastnými očami, premýšľajú vlastnou hlavou. Týmto mixom sa tvorcom podarilo vytvoriť nezabudnuteľný charakter každého hrdinu. V takejto forme sa to nepodarilo ešte nikomu. Čarovne citlivému a deťom ľahko zrozumiteľnému príbehu asistuje trefný hudobný výber tvorený hviezdami ako Sheryl Crow, Jimi Hendrix, Chuck Berry, alebo Kenny G. Nezabudlo sa samozrejme ani na klasickú filmovú hudbu, za ktorú je v tomto prípade zodpovedný Randy Newman Pri hviezdach tvorcovia zostali aj v dabingu, ktorého kvalita už beztak dokonale rozcítené autíčka posúva v oživení ešte ďalej. Na tomto mieste musím vyzdvihnúť nahovorenie Matera, ktoré v tomto smere vyniká. Či už si obľúbite hlavného hrdinu, alebo niektorého s jeho priateľov, som presvedčený, že si v tomto čarovnom mestečku určite nájdete postavičku, ktorú budete „mať radi“ Film nestojí len na hlavnom príbehu, ale z času na čas nám pripraví aj niekoľko príjemných a hlavne vtipných vsuviek. Nočné budenie traktorov, prítomnosť tuningovaných rebelov, alebo návšteva samotného Ferrari a mnoho iných Vás rozhodne dokáže pobaviť tým najlepším spôsobom. Na tomto mieste musím divákov, ktorý ešte tento skvost nevideli upozorniť, aby pri nastupujúcich titulkoch neodchádzali. Aj tu nám totiž tvorcovia pripravili niekoľko vydarených paródií.
Páčil sa mi Shrek, páčila sa mi Rodinka Úžasných, veľa iných animovaných postavičiek, ktoré rozhodne nepatria iba deťom, ale Autá vo mne zanechali niečo viac. Ľudské vlastnosti už mali vo svete animovaného filmu veľa schránok, automobilová je však prvá. O tom viac rešpektu a uznania majú tvorcovia, ktorým sa podarilo tento originálny nápad zrealizovať tak očarujúcim spôsobom. V tomto prípade hovorím hlasné bravó, patriace tak štúdiu Pixar, ako aj jednému z najlepších animovaných filmov vôbec.
Klady: Forma animácie, ktorá dáva autám vlastný život, dabing, výber hudby

misso83

Prešov
Príspevkov: 1
    pred 8. rokmi (2006-10-10 04:45:25)
...bože

..ludia ja som pri tom zaspal...toto sa mi zdalo fakt len pre detičky :) nič moc

Bilky

Bratislava - Ružinov
Príspevkov: 600
    pred 8. rokmi (2006-10-09 03:37:25)
lover

:) teba to nejak vzalo,zejo? keby si bol ko-producentom CARS, tak sa nedivim ze si zaangazovany,ale takto ma len udivuje ze si tu clovek nemoze povedat ani oponentny nazor - mame demokraciu, spominas si?
takze vsetci musime pritakavat? lebo ak napises toto: "keď chceš na všetko nadávať čo sa páči iným..." - tak to zavana,ze len modra je dobra.

vyjadril som nazor ze v tomto animaku forma vysoko predcila obsah, a moje pocudovanie nad tym ze ma take vysoke hodnotenie (film,nie koment) - tak nexapem ze ma tu ides kamenovat :) rovnako nebudem utocit na niekoho komu sa moja oblubena MAGNOLIA bude zdat ako "citovy dojak" ci "pozliepanou a prekombinovanou povedackou o nicom" - je to jeho nazor a RESPEKTUJEM ho. Maximalne ho mozem poziadat aby my svoje nazory osvetlil a budem sa mu snazit dokazat opak...

btw: tym ze som uviedol ze som aktivny vodic som xcel len ilustrovat ze nie som "pani od plotny" a na auto ako take nepozeram cez prsty a preto by bol moj nazor samozrejme ovplyvneny...ale preco ti to vobec vysvetlujem? NETUSIM :)

skibadee

KarmaRank: 10

Príspevkov: 1002
    pred 8. rokmi (2006-10-08 14:55:12)
to lover:

klidek...
ventilovat sa mozes aj inak a nerob tu zbytocne rozbroje :-)

lover

KarmaRank: 10

Príspevkov: 156
    pred 8. rokmi (2006-10-07 09:28:11)
Pre Bilkyho

je to jasne. Ked nechceš pozerať film o autách tak radšej choď ešte nejaké to vozítko roztrieskať. Toto je o recenziách a o reakciách na ne. Bola tu skvelá recenzia aspoň podľa nás a my na to reagujeme. Ak bude tento film raz animačne predbehnutý tak sa k tomu potom vyjadríme. Zatiaľ je to o filmoch a my sa toho držíme. eď chceš na všetko nadávať čo sa páči iným tak si najdi nejaký POKEC a choď sa hádať s tínejdžerami.

Bilky

Bratislava - Ružinov
Príspevkov: 600
    pred 8. rokmi (2006-10-07 07:19:18)
koment fpoho...

len ma prekvapuje ze ste fsetci navetvy ztohto mierne nadpriemerneho dielka! ze ma dobre hlasky? no kolko je ix tam? ze ma super animaciu? no a co,o 1/2 roka bude prekonana! ale to ze je tam 1/4 deja len furt same preteky je uplna nuda! pribeh ABSOLUTNE neprekvapivy (zlaty dobry Shrek) a tak nexapem ze tu lietaju 100ky... k autam fztah mam ,fsak som ix uz par aj rozflakal ale tieto maju u mna nieco medzi 70-80% Teraz neviem ci aj koment je tak jednostranne zamerany a nevidi tie infantilnosti na jednej strane a odkazy pre odrastenyx na druhej,ale myslim ze dokonalost texnickej stranky nesmie zatienit pribeh...aj napriek moralnej satisfakcii.

maryan
[moderátor]

CZ - Brněnský kraj
Príspevkov: 2338
    pred 8. rokmi (2006-10-07 06:30:15)

Fantastické...5+
Inak, prvýkrát som počula o Autách z nejakého rádia, kde pozývali dospelých aj deti tuším do kina v nejakom z bratislavských nákupných stredísk - vtedy som si pomyslela, že zase raz potrebujú tvorcovia zarobiť a takto si lákajú zákazníkov...ale zrejme tento filmík ani tú reklamu nepotrebuje :)

lover

KarmaRank: 10

Príspevkov: 156
    pred 8. rokmi (2006-10-07 02:42:43)
No jo

Ako inak. Videl som ten fim asi 2 krát a musím potvrdiť že je to asi jeden z naj animovaných filmov aký som mal moznost vidieť. Teda aspoň v poslednej dobe určite. A recenzia opäť prepracovaná do detailov. +5

Violonchelo

KarmaRank: 8

Banská Štiavnica