Mesto (2010)

Recenzia k filmu Mesto (2010) od užívateľa horacko

Mesto plné zločinu...

Recenzia čitateľa horacko - iné recenzie tohoto čitateľa

HODNOTENIE:85%   (85%)
Ben Affleck sa už po druhýkrát posadil na režisérske kreslo, a opäť nás svojím príbehom zasadil do ulíc Bostonu, ako tomu bolo aj v jeho režisérskej prvotine Gone, Baby, Gone. Zatiaľ čo pri jeho režisérskom debute si Ben netrúfol na hlavnú rolu a dal prednosť svojmu mladšiemu bratovi Caseymu, vo filme Mesto si to strihol pekne sám a ešte si k tomu napísal aj scenár, s ktorým mu pomáhali Peter Craig a Aaron Stockard.
Hlavným predstaviteľom je Doug MacRay (Ben Affleck), ktorý okrem toho, že rozbíja skaly v bostonskej stavebnej, si privyrába aj občasnou lúpežou banky. V Bostone žiadna zvláštnosť. Každý rok tu dôjde asi k 300 lúpežiam, z ktorých len pár objasnilo svojich páchateľov. Táto kriminalita rozkvitá najmä vo štvrti Charlestown, kde sa zabývala väčšina dlhoprstých. Doug má však toto povolanie v krvi. Jeho otec si už svoje najväčšie „úspechy“ zažil, a teraz si to pekne odpykáva za mrežami. Doug ho občas navštívi, no nie je to žiadne príjemné posedenie pri káve. No okrem svojho otca ma Doug aj svoju partičku zlodejov, kde si najviac všímame Jema (Jeremy Renner), ktorý je pre Douga ako brat. Jem svojou nevyspytateľnou povahou často pripraví svojej parte rôzne prekvapenia počas lúpeže, čo zistíme hneď na začiatku filmu, keď Jem ukradne rukojmú, bankovú manažérku Claire (Rebecca Hall), ktorý im s lúpežou výrazne pomohla tým, že im pod nátlakom zbrane mierenej na jej hlavu otvorila sejf. Claire je použitá ako poistka pri úteku z banky na slobodu a je ponechaná na okraji cesty. Vyzerá to na dokonalý zločin. Precízne vyrobené masky, ktoré si ma vážne získali, a jednoduchý útek bez zbytočných policajných naháňačiek, ktorých sa mimochodom ešte vo filme nabažíte. No zápletka nenechala na seba dlho čakať a prejavila sa v podobe vodičského preukazu, ktorý patril Claire. (ktorý si Jem s neznámych príčin ponechal) Clairein byt je totižto od toho Jemovho, čo by kameňom dohodil. Síce je málo pravdepodobné, že Claire pod tými strach naháňajúcimi maskami niečo videla, Jem má stále pochybnosti. Bankovú manažérku treba ešte trochu postrašiť, aby náhodou nepovedala niečo, čo by ju mohlo neskôr mrzieť. Toho sa nakoniec ujme Doug., ktorý si však „pomýlil“ postrašenie s flirtovaním v práčovni. Slovo dalo slovo, a z flirtu vzplanulo pozvanie na drink, ktoré Claire rozžiarilo úsmev na tvári. Prežiť tak traumatizujúci zážitok, akým si prešla Claire, si zasluhuje uvoľnenie v podobe radne s fešákom ako Doug. Ledva si stihla Claire nasadnúť k Dougovi do auta, celý svoj nepríjemný zážitok vyklopila. To sa určite Dougovi nepočúvalo ľahko. Tak či tak, títo dvaja si padli do oka a pustili sa do vzťahu plného tajností a klamstiev. Ako to celé dopadne?
Affleckovi sa podarilo natočiť výbornú drámu, kde sa herecky veľmi blysol Jeremy Renner ako Jem, ktorý si na tejto roli dal naozaj záležať. Jeremy navštevoval skutočných bostonských bankových lupičov vo väzení, aby pochytil ten správny prízvuk. Táto rola mu nakoniec vyniesla aj nomináciu na Oscara. Za ním nezaostávali ani herecké výkony Bena Afflecka a Rebecci Hall. Film si drží svoje tempo počas celej takmer dvojhodinovky. Pre tých, komu by sa málilo, je DVD filmu obohatené o polhodinku navyše. Benovi režírovanie ide, a dúfam že Mesto nebolo jeho posledným projektom.
Klady: výborné herecké výkony, kvalitne napísaný scenár,
Zápory: až šokujúca nepresnosť v streľbe (Jem strieľa na vyšetrovateľa)

90%