Trója (2004)

Recenzia k filmu Trója (2004) od užívateľa lucia_92

Nie je urážka povedať o mŕtvom, že je mŕtvy...

Recenzia čitateľa lucia_92 - iné recenzie tohoto čitateľa
[pred 5. rokmi]

Snáď ako väčšina dievčat som aj ja mala strach z pozerania filmu o akejsi dávnej vojne. Myslela som si, že to bude iba krvavý akčný fim, od ktorého by som ušla, aj keď som voči podobným veciam dosť odolná. Preto som dlho odolávala filmu Trója. Jeden rok ho istá nemenovaná televízia zaradila do svojho hlavného vysielacieho času a tak som sa rozhodla, že to skúsim a pozriem si film. Neušla som, ba naopak, zostala som až do konca. Do konca, kedy som sedela na gauči, nemo pozerala na televízor, počúvala skvelú skladbu od Josha Grobana - Remember a rozmýšľala nad všetkým, čo sa vo filme odohralo. Romantické scény, hlboké myšlienky, zmysluplné rozhovory, hrdinstvo a ľudské hodnoty na nezahodenie. To všetko obsahuje film Trója, ktorý podľa mnohých vôbec nezobrazuje skutočnú históriu. Podľa mňa, ten, kto chce vidieť skutočnú históriu, mal by pozerať dokumenty:)
Musím pochváliť režiséra Petersena, ktorý zvládol film natočiť tak, aby vás jeho dlhá minutáž nenudila. Efektné zábery bojov muža proti mužovi, ktoré vôbec nedvíhajú žalúdok, no predsa sa zhrozíte nad tým, ako sa dokázali ľudia zabíjať, zobrazenie pompézneho mesta mu vyšlo dokonale, človek pri pozeraní filmu cíti horúce slnko trójskej púšte, cíti strach z nečakaného ako bojovníci vo vojne...
Mnoho kritikov zastáva názor, že herci do tohto filmu neboli vybratý šťastnou rukou. Nerozumiem tomuto názoru, keďže BRAD PITT v roli Achilla mi bol najsympatickejší snáď za celú jeho hereckú kariéru. Akúsi drzosť, snáď až namyslenosť slávneho bojovníka stvárnil svkele a pozornému divákovi neunikne, že je to iba jeho ochranný štít, ktorý kryje naozajsnú povahu udatného bojovníka. ERIC BANA sa zhostil úlohy neuveriteľne jemného a napriek tomu najlepšieho bojovníka. Páčil sa mi kontrast jeho silného tela s telíčkom malého syna, ktorého držal na rukách. ORLANDO BLOOM vyfasoval snáď najhoršiu rolu z filmu, odvaha mu trochu chýbala a zaslepenosti v jeho postave bolo viac, ako by sa od syna takého múdreho kráľa dalo čakať. Avšak aj on svoju úlohu zvládol a nemám mu čo vyčítať. PETER O´TOOLE ma fascinoval svojím hereckým výkonom hlavne v scéne s Achillom:) K jeho majstrovstvu sa nedá viac dodať, snáď iba to, že ak mená veľkých bojovníkov z Trójskej vojny poznáme ešte dnes, tak aj meno Peter O´Toole by sa malo v podvedomí uchovať veľmi dlho.
Kto číta moje recenzie vie, že nemôžem vynechať hodnotenie hudby. Hudba z filmu Trója ma fascinovala natoľko, že som ju okamžite musela mať, aby som ju mohla počúvať. Ako som spomínala hneď na začiatku, záverečnú pieseň k filmu naspieval Josh Groban, ktorý ma svojím hlasom neustále uchvacuje. Jeho pieseň Remember, ktorá zaznie až na koniec filmu je ,,iba" krásnou bodkou za filmom plným emócii.
Nezvyknem to robiť, ale neodolala som hodnoteniu správania postáv vo filme. Budem sa venovať snáď najzapamätateľnejším úsekom filmu, pre ktoré sa oplatí pozrieť si ho.
***SPOILERS***
Film Trója je popretkávaný mnohými myšlienkami a zmyslupnými frázami, ktoré by si človek mal vziať ku srdcu.
1. Na prvom mieste je u mňa scéna, kedy kráľ Priamos príde žiadať Achilla o telo mŕtveho Hectora. Poníženie, ktoré musel podstúpiť Priamos, keď pobozkal ruky vrahovi svojho syna mi vyrazilo dych a táto scéna sa mi snáď zo všetkých páči najviac. Achilles následne odchádza po telo Hectora, splní láskavosť svojmu nepriateľovi a s nečakaným plačom sa lúči s Hectorom, ktorého zabil.
2. Na druhom mieste sú všetky scény, kde vystupuje Achilles a Briseona. Ich zaujímavý vzťah pekne dotvára film, ktorý by inak bol iba o zabíjaní a boji. Ich hašterivé rozhovory majú zmysel naozaj vždy. Posledná veta Achilla: ,,Dala si mi mier, keď bola vojna..." hovorí snáď za všetko. Presne vystihuje, čo Briseona pre Achilla znamenala a prečo bol ochotný pre ňu zomrieť.
3. Na treťom mieste je možno nečakaná scéna s Odiseom, kedy sa háda s kráľom Agamemnonom. Hoci sa Agamemnon hnevá na Oidipa, že si dovolil hovoriť o jeho mŕvom bratovi, Odipus sa ľahko bráni vetou, ktorá zaznela už v nadpise tejto recenzie:)
Rebríček najlepších scén z tohto filmu by sa dal tvoriť donekonečna, ale myslím, že efektnejšie bude, keď si film pozriete sami a posúdite ho:D
Klady: spracovanie, herecké výkony, hudba, konečne hlbšie myšlienky vo filme....
Zápory: ak aj boli, čert ich ber:D