Dexter (2006)

Recenzia k filmu Dexter (2006) od užívateľa juchuuu

Recenzia čitateľa juchuuu - iné recenzie tohoto čitateľa [pred 7. rokmi]

Izolačná páska, priesvitná potravinová fólia a igelitové vrecia na odpad. Bežné, každodenné veci, akurát že od istého momentu budú pre vás znamenať niečo ohavné, desivé a budete ne musieť hľadieť ako na ostrie noža a motorovú pílu. Dôvod je jednoduchý: Dexter
Dexter je svetový hit. Dexter znamená revolúciu v televíznom vysielaní. Dexter je fenomén, seriál, ktorý rúca pravidlá popularity. Znamená revolúciu v zaužívaných formách rozhovoru tvorca- divák. Prečo je tomu tak?
Prvý dôvod je v samotnom princípe, na ktorom je dielo založené. Zatiaľ čo väčšina podobných detektívok funguje na spôsob „tí dobrí dopadnú vraha“, Dexter samotný je masový zabijak, pod ktorého rukami padne diel čo diel aspoň jedna obeť. Napriek množstvu (naozaj množstvu) krvi, ktoré kvôli nemu pretečie, budete s týmto sociopatom vrelo sympatizovať. Pretože každý človek, s akýmikoľvek morálnymi zásadami občas zažije chvíľu, kedy nenávidenou osobou opovrhuje až tak, že má chuť ju minimálne udrieť. Tým, že máme ale slušné vychovanie a takzvaný čistý štít, tomuto nutkaniu odoláme a necháme ho len v predstavách.
Lenže Dexter to v predstavách nechať nemôže, pretože Dexter čistý štít nemá. Je niečo ako nadčlovek, akurát že na rozdiel od Clarka Kenta a jemu podobných, jeho prejav neznamená záchranu, ale istú smrť. Síce pracuje v dvoch identitách- v reálnom živote je zamestnaný ako kriminalista „cez krv“ na polícii v Miami druhá jednoducho ožíva v pravidelných intervaloch a musí vraždiť- ale tým sa všetka podobnosť so superhrdinami končí. Na svoju stranu si vás pritiahne zaujímavou schopnosťou, ako sa so svojím postihom vyrovnať: a to tým, že síce brutálne vraždí, ale svoju obeť si najprv precízne vyberie podľa počtu ilegálnych činností, alebo ak chcete, hriechov. Jednoducho povedané: Dexter musí ťať, tak aspoň to robí tým, čo si to zaslúžia.
Z toho vyplýva, že náš hrdina nie je tak celkom bežný hrdina. Nezachraňuje ľudí z trosiek ako tí správni, maskovaní maniaci z komiksov. Nehádže jednu fantasticky vtipnú hlášku za druhou ako Dr. House alebo Benjamin Franklin Pierce. Najlepšie postrehy nezaznejú nahlas, ale len v jeho hlave, a čo je podstatné, zabíja ľudí. Čo robí často, dôkladne a rád. Napriek tomu je na ňom niečo imponujúce, a aj na spôsobe, akým si sofistikovane pripraví miesto činu do alobalu, s poriadnym osvetlením a dekoráciou v podobe portrétov ľudí, ktorí padli pod rukou jeho obete.
Čiže tento seriál stojí najmä na vynikajúcej hlavnej postave v podaní Michaela C. Halla, ktorý so svojím podmanivým komentárom reže do živého. A to aj doslova. Popri jeho boku stojí vierohodná Jennifer Carpenter v úlohe jeho sestry („Ak by som bol schopný citov, boli by to city k nej“) alebo Erik King ako podozrievavý seržant Doakes, bývalý vojak, ktorý si ma bez jediného zasmiatia okamžite získal ako jedna z najlepších postáv. Celkovo sa nám tu objaví množstvo zaujímavých charakterov: mrazivý milenec pracujúci okolo protéz, perverzná nezúčastnená laboratórna krysa, ambiciózna karieristka so slabosťou pre protagonistu alebo citlivá, trpiaca slobodná matka, krehká a predvídateľná ako zo skla („Najlepšia vec na Rite je, že je istým spôsobom rovnako poškodená ako som ja.“) a to ani nespomínam Harryho, osobu, ktorá bola pri vzniku monštra menom Dexter Morgan a na ktorého kódexe stojí a padá celý princíp sebaovládania a kontroly závislosti. Dexter má teda mnoho známych a vďaka jeho neschopnosti cítiť bežné ľudské emócie, kvôli jeho odstupu, ich o to viac vnímame my.
Fantastickú atmosféru, ktorá vás núti pozerať diel za dielom, podkresluje desivá Blood Theme Daniela Lichta, ktorá vám v rôznych verziách chvíľami zmrazí krv v žilách, spôsobí husiu kožu a naopak, chvíľami spôsobí, že sa váš tep vyšplhá do nemilosrdných čísel. To je, čo dokáže majstrovsky spracovaný seriál spraviť s vašou náladou. Spolu s drsným, morbídnym humorom a desivými scénami je celkové vyznenie dovedené k dokonalosti.
Už len prvá séria je strhujúca a napriek pomalšiemu rozbehu v prvých dieloch naberie tempo ako máloktorý seriál. Hneď v týchto prvých dieloch sa oprašujú staré spomienky, otvárajú truhlice s tajomstvami a odhaľujú najväčšie slabosti. Pochovávajú sa zločiny a vykopávajú sa dávno zabudnuté hroby. Kto dbá na litre krvi, ktoré sa prelejú, nahé scény najbližšej intímnosti a tony vulgarizmov, keď každý jeden chúlostivý moment má (na rozdiel od iných seriálov) dokonalý zmysel a nielen udáva tempo deja ale aj naviguje diváka k výslednej pointe? Odpoveď znie: Nikto.
Čierne kožené rukavice, na sebe niečo khaki a v ruke injekcia, zoznámte sa, toto je Dexter. Zveličená pravda o maske každého z nás. O rúšku všetkých vzťahov, o primárnych potrebách a ich premietaniu do dnešnej spoločnosti. Buď ho milujte, alebo ho nechajte tak. On si svojich priaznivcom našiel a nájde, a nie málo.
Zápory: a predsa si zoberiem 10 percent za druhú sériu, kde sa Dexter potuluje ako stratené šteňa:)

90%
90%