Hon na čarodějnice (2010)

Recenzia k filmu Hon na čarodějnice (2010) od užívateľa st-paul

Recenzia čitateľa st-paul - iné recenzie tohoto čitateľa [pred 7. rokmi]

HODNOTENIE:60%   (60%)
Na kresťanskú Európu sa valí jedno nešťastie za druhým, od katastrofálnych následkov vojen, vyľudňujúcich celé kraje, cez križiacke výpravy do Svätej zeme až po epidémiu „čiernej smrti“. Strach z pohrôm, ktoré si človek nevie vysvetliť spojený s neistou budúcnosťou tak vytvárajú živnú pôdu pre mágiu a povery. V plnej réžii cirkevnej zaslepenosti a fanatizmu sa Európou ako mor šíri psychóza boja s diablom a jeho pozemskými služobníkmi. Bežný obraz stredovekého mesta tak dopĺňajú rozpálené hranice inkvizície a magistrátnych súdov, na ktorých upaľujú nielen kacírov, ale hlavne čarodejnice a bosorky. Táto stredoveká škvrna na svedomí ľudskej civilizácie zasluhuje možno len minimum pozornosti, jej tematická filmová atraktivita je však nesporná. Na tomto mieste treba spomenúť fakt, že len v roku 2010 sa k nej Hollywoodske štúdiá vrátili hneď niekoľkokrát. Po relatívne úspešných snímkach Black Dead a Solomon Kane sa do prenasledovania čarodejníc púšťa režisér Dominic Sena, ktorého doterajšie prevažne akčné zameranie vzbudzuje oprávnené pochybnosti.
Behmen Blablurek (Nicolas Cage) a jeho spoločník Felson (Ron Perlman) sú dlhoročnými bojovníkmi na strane križiackych výprav. Či už ide o obliehanie Tripolisu, boje o Imbros, alebo Artah, stali sa nezlomnými služobníkmi Boha, ktorému v mene šírenia kresťanstva zasvätili celý svoj život. Napriek nespornej brutalite, ktorej sú každodennými účastníkmi však prichádza zlom, ktorý ich nezlomný postoj k cirkvi výrazne naštrbí. Pri dobývaní mesta Smyrna, kedy pod ich rukami zahynie množstvo nevinných žien a detí sa cítia byť podvedení a križiacke vojsko sa pod ťarchou dezercie rozhodnú opustiť. Po dlhom čase strávenom na úteku sa ich útočiskom stane mesto zužované epidémiou moru, ktorú miestni dávajú za vinu mladej čarodejnici. Tá má byť podľa zákona dopravená na opátstvo Severak, kde bude postavená pred svetský súd a pod skúškou starovekého rituálu právoplatne odsúdená. Cesta do Severaku si však vyžaduje odvahu, ktorú v meste plnom strachu a zúfalstva len ťažko nájsť. Po vyzradení identity dostávajú ponuku na účasť v náročnej ceste do Severaku práve Behmen s Felsonom a tak zatiaľ čo ich odmietnutie a následné vydanie súdu dezertérom prináša istú smrť, ponúknutá účasť naopak šancu na nový život.
Potenciál stredovekej látky zloženej z mágie, povier a prenasledovania čarodejníc je zdá sa, nevyčerpateľný. Tajuplnosť a hrôza dobových udalostí, nech už je ich dokumentárny základ akokoľvek neistý, je v prípade hororovej produkcie stávkou na istotu. Len máloktorý žáner si môže dovoliť plytvať exteriérmi zo štetca najlepších výtvarníkov s vedomím, že prípadné chyby v scenári prekryje spomínaná prvoligová vizuálna stránka. Seriózne sa tváriaca historická dráma je totiž od prvých minút nevkusne ponižovaná dialógmi z pera scenáristu, ktorého pracovnú zmluvu možno hodnotiť ako sabotáž. Ako inak si vysvetliť kolegiálnu stávku Behmena s Felsonom o množstvo zabitých protivníkov, korunovanú s úsmevom na tvári? V situácii niekoľko minút pred bojom, prinášajúcim obom stranám stovky zmrzačených a mŕtvych, ide o vtip, ktorý sa prinajmenšom minul účinku. Čo je však pre diváka horšie, vtipkovanie na tomto mieste ani zďaleka nekončí. Tvorcovia akoby zabudli, že kulisy situačnej komédie sú vo vedľajšom štúdiu. Rozporuplne pôsobí aj schopnosť imunitného systému hlavných hrdinov, ktorí sa aj napriek intenzívnemu telesnému kontaktu (pád do masového hrobu) s obeťami morovej epidémie, tešia závideniahodnému zdraviu. Tento fakt pôsobí o to neuveriteľnejšie, že radoví obyvatelia mestečka podliehajú zákernej nákaze kedykoľvek a kdekoľvek. Logiku ponechať hlavných hrdinov nažive tvorcom nemožno uprieť, dramatizácia prežitia v epicentre takto zákernej choroby by však príbehu rozhodne neuškodila. Za podobný logický faux pass možno považovať aj technickú stránku inak vydarenej scény prechodu cez ľanový most v lese Vormvud. Pozornému divákovi sa v tomto prípade naskytá jednoduchá otázka, ako je možné, že nosné dosky, ktoré na jednej strane nezvládajú udržať človeka, na druhej s prehľadom vzdorujú niekoľko desaťnásobne ťažšiemu kovovému vozu, prípadne páru koní. Napriek tomu, že Hon na čarodejnice nie je dokument o komplikovanosti mostnej statiky, podobné aj keď z filmového hľadiska malicherné nedostatky si tvorcovia mohli odpustiť.
Návrat k exteriérom nám však prináša úplne inú, v tomto prípade tú lepšiu stránku. Množstvo atraktívnych scenérií, nočné stretnutie s vlkmi, prípadne prechod cez ľanový most, charakterizuje výpravu, ktorá sa nemusí hanlivo krčiť v kúte. V jej prospech svedčí aj fakt, že oficiálne uvádzaný rozpočet pokrýval z väčšej miery predovšetkým honoráre hlavných hrdinov. Ruka v ruke s výpravou ide aj dobová atmosféra, ktorú sa autorom darí prekvapujúco dobre budovať od prvých minút. Nič na tom nemení ani spomínaná úvodná bojová sekvencia, ktorá okrem zbytočného hrdinského pátosu, doplatila aj na rozpočet. Masové bojové scény plné tisícov vojakov pôsobia na jednej strane výrazne lepšie ako v Jakubiskovej „Bathoričke“, pri veľkofilmoch stojacich na vysokorozpočtových davových orgiách však pôsobia ako z núdze cnosť. Uťahovaniu finančných opaskov sa bohužiaľ nevyhli ani trikové sekvencie a to predovšetkým v samotnom finále.
Výrazný podiel na tajomnosti má nepochybne aj predstaviteľka mladej čarodejnice, Claire Foyová. Spolu s Felsonom v podaní charizmatického Rona Perlmana tvoria jednoznačne hlavných ťahúňov, ktorým okrem nespochybniteľných hereckých schopností nechýba ani vierohodnosť zverených postáv, či prirodzený šarm. Teda všetko, čo aktuálne postráda Nicolas Cage. Tvorcovia sa pravdepodobne nechali uniesť pocitom, že na vytvorenie stredovekého hrdinu stačí okrem čudného mena len vlastníctvo veľkého meča, prípadne umastený príčesok z tvorivých dielní Paviela Rochniaka. Napriek pominuteľnosti Cageovej neustále a dlhodobo klesajúcej Hollywoodskej úspešnosti musí aj veľmi zhovievavý divák smutne konštatovať, že na takto napísanú postavu sa už viac nehodiť ani nemohol. Marketingovú úspešnosť mu uprieť nemožno, na plátne však už po niekoľkých minútach hrá druhé, ak nie tretie husle. Svoju dominanciu tak nedobrovoľne presúva na menej známych, v tomto prípade však výborných kolegov. Za všetkých treba spomenúť aspoň Stephena Campbella Moora a vychádzajúcu hviezdičku, Roberta Sheehana.
Napriek spomínaným a treba zdôrazniť, že zbytočným negatívam sa rozhodne nejedná o žánrový trapas. Na jednej strane jednoduchý, na druhej dostatočne atraktívny príbeh opierajúci sa o nespochybniteľne zaujímavú historickú tému však pôsobí nekonzistentne. Kým nadštandardná vizuálna stránka vkusne dopĺňa výbornú dobovú atmosféru, dialógy a to predovšetkým dvoch hlavných hrdinov akoby sem ani nepatrili. Finálna produkcia tak pôsobí dojmom, akoby sa tvorcovia nemohli dohodnúť na cieľovej diváckej skupine. Hon na čarodejnice sa tak relatívne vydarenou kombináciou naivnej rozprávky, historickej drámy a hororu vymyká akémukoľvek žánrovému škatuľkovaniu. Čaro nechceného však možno osloví široký okruh divákov, ktorí nakoniec nebudú z kina odchádzať sklamaní. Momentov na vkusnú zábavu je totiž na tejto adrese viac než dosť.

HOCKEYKA41

Bratislava - ostatné
Príspevkov: 5
    pred 7. rokmi (2011-07-12 20:37:49)

Tak ja som sklamana bola,a to poriadne.Z tejto fasa recky som vsak nadsena,ty si naprosto presne vystihol vsetky moje pocity a myslienky.Je mi luto,ze jeden z mojich najoblubenejsich hercov toci jeden prepadak za druhym a velmi si prajem,aby ho tato profesionalna kriza konecne opustila.
Supeeeeer kvalitka tato tvoja pracicka.

62%
62%