North & South (2004)

Recenzia k filmu North & South (2004) od užívateľa lucia_92

Videla som peklo....a to peklo bolo biele....

Recenzia čitateľa lucia_92 - iné recenzie tohoto čitateľa

BBC sa opäť ukázala ako kvalitná televízia, ktorá vie natočiť nejeden dobrý film. Túto televíziu som vždy spájala viac - menej s dokumentami, avšak pri seriáli Robin Hood som nemohla chýbať pred televízorom.
Práve v tomto seriáli som sa stretla s hercom RICHARDOM ARMITAGOM, ktorého som si obľúbila. Začala som ho vyhľadávať na internete a ako milovníčke filmov s tematikou 19. storočia mi do oka padli fotky z minisérie North and South (v preklade Láska v bielom pekle). Po dlhom čase som sa rozhodla túto minisériu konečne vidieť na vlasné oči a neľutovala som!:D
Dej filmu nie je zložitý, mladá žena Margareth sa s rodičmi presťahuje z vidieku do mesta, vyrovnáma sa s úplne iným životným štýlom a...stretáva továrnika Johna Torthona. Ich protipólne povahy (sever a juh) zo začiatku vyzerajú ako strašná kombinácia, avšak pozorný divák ľahko prekukne, že čo malo vyzerať ako nenávisť, prerastá do lásky.
Tento film je natočený podľa knihy. Tú som nečítala, no môžem povedať, že spisovateľka napísala nádherný príbeh lásky. Na filme bolo miestami cítiť, že do štyroch hodín sa nedá zhrnúť celé knižné spracovanie, ale to mi nevadilo vzhľadom na kvalitné sprcovanie.
Technické stránky filmu ako kamera či strih boli dokonalé. Tvorcovia filmu s bravúrou zvládli aj obrazom a farbami podtrhnúť charakteristiku miesta, kde sa dej odohorával. Zatiaľ čo scény na vidieku boli plné farieb a slnka, časti filmu, ktoré boli v meste boli šedé, špinavé a aj na pohľad chladné. Čo musím naozaj vyzdvihnúť na špičku bola hudba. Som milovníkom filmovej hudby. O kvalite hudby v tomto filme niet pochýb (pri jej začutí mi po chrbte prebehol mráz). Dotvára dojem z filmu a človek intenzívnejšie prežíva sklamanie, bolesť, hnev či lásku postáv.
Herecké výkony vo filme boli hodné Oscara. Predstaviteľka Maggie - DANIELA DENB ASHE dokonale stvárnila sebestačnú ženu, na pohľad hrdú, avšak pod povrchom čistú, milú a nevinnú. Jej postava vyžadovala veľmi zdržanlivé hranie, ktoré zvládla na výbornú. Ako som už spomínala, Richarda Armitaga som už videla hrať. Hral zápornú postavu plnú zloby. Vo filme North and South je to úplný opak. Jeho postava je pokojná a tvrdá. Hneď prvá scéna, v ktorej Armigate vystupuje je, keď bije svojho robotníka za to, že fajčil vo výrobnej hale. Človeka by to mohlo zmiasť, že je to tyran, ale keď sledujeme dej ďalej, zisťujeme, že postava Thortona je iná, ako by sa zdala. Richard Armitage má u mňa uznanie za stvárnenie tejto roly. Mimika tváre, na ktorej vidno každú starosť, smútok a nepokoj, ale aj lásku a starostlivosť pôsobí, akoby všetky tieto pocity herec prežívaj na vlastnej koži. Scény s ním sú nabité emóciami a jeho charizmatické hranie posúva film a diváka do úplne iných dimenzií. Pri pozorovaní Richarda v tejto úlohe som neraz zatajovala dych, smiala sa a mala chuť plakať. Vyvolať v divákovi búrku pocitov nedokáže každý herec a preto...klobúk dole!
Tí, ktorí milujú filmy s tematikou 19. storočia nesmú preskočiť túto minisériu. Po pozretí všetkých štyroch častí som mala chuť pozrieť si film znova a potom znova. Neopísateľný zážitok z filmu prežívam vždy pri začutí piesní z filmu. Dej tu nemienim prezrádzať, musíte si film pozrieť. Zbytočne by som vám pokazila celkový dojem. Na záver musím napísať, že mi bolo cťou napísať recenziu k tomuto filmu, ktorý stojí za pozornosť:)
Klady: herecké výkony, hudba, dej
Zápory: žiaľ, filmové spracovanie nestačilo na podrobnejšiu verziu príbehu

100%