1984 (1984)

Recenzia k filmu 1984 (1984) od užívateľa TheOnlyOne

Génius Orwell

Recenzia čitateľa TheOnlyOne - iné recenzie tohoto čitateľa

HODNOTENIE:70%   (70%)
S veľkými očakávaniami som si z knižnice vypožičal slávny Orwellov román 1984 a stalo sa len ťažko predvídateľné - moje dosť vysoké počiatočné očakávania boli prekonané! Každý jeden Winstonov krok po uliciach schátralého Londýna bol akoby zároveň mojim krokom a myšlienky, ktoré mu prechádzali hlavou mi boli neobvykle blízke. Statické opisy chladného mesta a budov, vnútorný nepokoj hlavnej postavy, skvelé zosyntetizovanie a podanie myšlienok - pre mňa ako stvorené. Nikdy som zatiaľ po dočítaní knihy okrem akejsi špecifickej satisfakcie nemal i tak silný sprievodný pocit sklamania z toho, že to muselo skončiť. O to vyššie boli potom moje nároky na filmovú inscenáciu.
Svojej knižnej predlohy sa scenár drží takmer ako kliešť hostiteľa, keďže vychádza len z jej kľúčových udalostí. Vynecháva však viaceré udalosti a zhusťuje na niektorých miestach dej, čo je podľa mňa skôr na škodu, aj keď zároveň sa to asi nedalo inak. Ústredného protagonistu Winstona Smitha, osamelého muža pracujúceho na Ministerstve pravdy, kde sa falšujú správy v archívoch, si zahral John Hurt. Vnútorne nesúhlasí s totalitným režimom, v čele ktorého stojí Veľký Brat, pravdepodobne len imaginárny diktátor ukazújuci sa na všadeprítomných plagátoch a veľkých obrazovkách, vykonštruovaný členmi Vnútornej strany, aby dali ľuďom vzor a získali si ich poslušnosť. O svojich pochybnostiach píše do denníka z toho dôvodu, že by bolo nebezpečné čo i len náznakom ich dať najavo pred očami nielen striehnucej ideopolície, ale aj spolupracovníkov, ktorí bez akýchkoľvek otázok prijímajú dogmy nariadené zhora. Winston sa dostane do kontaktu s rebelantkou Júliou, navonok však vernou prisluhovačkou Veľkého Brata a Anti-sexuálnej ligy mládeže. Jej úlohu dostala Suzanne Hamilton a vnútrostraníka O'Briena si strihol známy Richard Burton, pre ktorého to bola aj posledná rola. Musím povedať, že výber hereckého obsadenia je priam bezchybný a svojim postavám dodali v rámci toho, čo umožňoval scenár presne ten nádych, aký majú aj v knihe.
Aj prostredia a celková vonkajšia atmosféra sa pomerne výrazne zhodujú s knihou. Zároveň však forma veľmi zlyháva pri zobrazení prežívania Winstona. Obzvlášť keď sa príbeh odohráva v neprívetivých exteriéroch i interiéroch pôsobí filmová verzia na mňa dosť prázdnym a plochým dojmom a herci sa darmo môžu snažiť to akokoľvek vykompenzovať. Ani zábery Winstonových spomienok a snov na mňa vôbec nezapôsobili. Jeho zážitky z detstva, desivé sny, myšlienky, neistota, city k Júlii, to všetko akoby nejestvovalo, nie je to cítiť na postave. Napokon tak môj celkový dojem nebol vôbec pozitívny, keďže ani hlavný motív nebol zachovaný z tej príčiny, že aj viaceré časti z románu sú vypustené, resp. nesfilmovateľné.
Filmová adaptácia anti-utopistického románu 1984 by sa dala prirovnať k doslovnému prekladu cudzojazyčného slova. Dôveryhodne nám podáva vonkajšiu stránku, avšak postráda ducha, ktorý by k divákovi prehovoril. Orwell napísal literárne dielo, ktoré je viac dobrým námetom pre uvažovanie než sfilmovanie, a tak jeho originálna podoba navzďy ostáva neprekonateľnou. Preto by som chcel touto recenziou apelovať na čitateľov, aby dali prednosť knihe a nepokazili si hlboký zážitok z nej tým, že si najskôr pozrú film, z ktorého nemožno absorbovať takú silnú nadčasovú myšlienku.
Klady: Herecké obsadenie a vonkajšia forma.
Zápory: Knižná predloha je dielom dokonalosti.

82%