Zázrak v New Yorku (1947)

Recenzia k filmu Zázrak v New Yorku (1947) od užívateľa Recenzent

Zázraky sa dejú

Recenzia čitateľa Recenzent - iné recenzie tohoto čitateľa

HODNOTENIE:80%   (80%)
Prvá zo štyroch verzií tohto Vianočného príbehu (z toho boli dve televíznymi filmami) patrí dodnes medzi klasické Vianočné snímky a narozdiel od u nás uvádzanejšej verzie z roku 1994 s Richardom Attenboroughom v hlavnej úlohe, príbeh nepôsobí sentimentálne a nenájdeme tu ani žiadne špeciálne efekty.
Po ulici sa prechádza starší muž. Nahliadne do výkladu a zbadá tam jednu z Vianočných dekorácií. Tou je podobizeň Santu, ktorý je ťahaný záprahom sobov. Muž začne predavačovi vytýkať zlé rozmiestnenie sobov pri tejto dekorácií, ten sa však v domnienke, že ide o blázna, alebo o nejaký hlúpy žart, odmieta s mužom rozprávať. Neďaleko sa koná Vianočný sprievod. Muž prechádza okolo, keď zistí, že Santa z prehliadky sa opil a nie je schopný v nej pokračovať. Organizátorka tejto akcie Doris Walkerová v rýchlosti najme záhadného muža, ktorý o sebe tvrdí, že je Santa Klaus.
Doris Walkerová je praktická žena, ktorá neuznáva žiadne rojčenie, rozprávky, ani nič, čoby sa nepodobalo reálnemu životu. V takomto duchu vychováva aj svoju dcéru Susan (Natalie Wood v jednej zo svojich prvých úloh), ktorá hľadí na Vianočný sprievod z bytu suseda Freda Gaileyho, bez toho, aby verila na Santa Klausa. Susan ,pod vplyvom vlastnej matky, v sebe potláča akékoľvek fantazírovanie aj napriek svojmu nízkemu veku. To sa nepáči ani Fredovi, ktorý sa snaží Susaninej matke vysvetliť, aké je pre dieťa dôležité využívať vlastnú fantáziu. Matka je však neoblomná. Medzitým dostane muž, ktorý si hovorí Kris Kringle (čo je vlastne iný názov pre Santa Klausa) prácu v obchodnom dome, vďaka obrovskému úspechu pri prehliadke, kde veľmi presvedčivo stvárnil Santa Klausa v očiach detí aj majiteľa obchodného reťazca. Keďže chce Fred vzbudiť v malej Susan detského ducha, rozhodne sa, že tohto Santu navštívia. Kris dievča zaujme svojim šarmom a podarí sa mu v nej vzbudiť chuť po fantazírovaní, čo sa zasa nepáči matke, keďže jej výchova je týmto podlomená.
V tomto štýle sa teda nesie prvá polovica tohto nezvyčajného Vianočného filmu. Človek už- už čaká na nejaký ten zázrak (ako je uvedené v názve filmu), ale zázrak neprichádza. Santa pôsobí veľmi civilne a svoje zvláštne schopnosti nijak nepreukazuje. Divák je na pochybách. Očakáva, že všetko sa vyjasní nakoniec, že sa tu objaví Kris vo svojich saniach ťahaný sobmi alebo aspoň po boku s elfami, ale vo filme sa stane čosi nepredvídané. Kris Kringle je tŕňom v očiach celej spoločnosti a tak sa nájdu takí, ktorí by mu túto pozíciu najradšej prekazili. Jedným z takýchto ľudí je aj psychiater Granville Sawyer. Ten ho považuje za blázna a najradšej by ho videl za múrmi psychiatrickej kliniky. Potom čo Sawyer vyprovokuje Krisa, vyslúži si od neho úder paličkou po čele. Sawyer využije situáciu a vyhlási Krisa za nebezpečného maniaka. Odtiaľto sa presúva bezstarostný Vianočný príbeh na nezvyčajné miesto – na súd. Vedie sa tu absurdný spor, či je Kris skutočný Santa Klaus alebo len podvodník.
Akokoľvek je to absurdné – Kris Kringle vyhrá súd a je právoplatne považovaný za Santa Klausa. Zázrak z názvu filmu teda neodkazuje na niečo nadprirodzené, ale na verdikt súdu, v ktorom fantázia zvíťazila nad predsudkami a „zdravým“ úsudkom bežného ľudu.
Film teda zobrazuje súboj medzi fantáziou a ponurým svetom malomeštiackych ľudí a snaží sa ukázať, že nič nie je také jednoznačné ako sa na prvý pohľad zdá a taktiež, že i dospelý človek (ktorý tak nerobí) by mal občas popustiť uzdu vlastnej fantázií. Na vašej fantázií tvorcovia nechávajú aj samotný záver filmu. Je Kris Kringle skutočný Santa Klaus alebo je to len jeden milý a troška vyšinutý starý pán?

87%
87%
(11 hlasov)