Skafander a motýľ (2007)

Recenzia k filmu Skafander a motýľ (2007) od užívateľa JEleňička

Väzeň vlastného tela

Recenzia čitateľa JEleňička - iné recenzie tohoto čitateľa

Pomaly sa prebúdzate. Nič si nepamätáte. Neviete čo sa deje. Zisťujete že ste v nemocnici. Nejaký doktori na vás hovoria, vy im odpoviete, ale oni vás nepočujú. Pretože nemôžete rozprávať. Ani sa hýbať. Stávate sa väzňami vlastného tela. Doktori vám oznamujú že ste prežili mŕtvicu. Boli ste tri týždne v kóme a teraz ste ochrnutý na celé telo. Jedine mozog je úplne funkčný. Za normálnych okolností by ste boli dávno mŕtvy, ale vďaka moderným technológiám ste vyviazli s takzvaným locked-in syndrómom. Práve takýto osud postihol Jeana-Dominiqua šéfredaktora časopisu Elle. Komunikovať mohol len pomocou žmurkaním ľavého oka. Ošetrovateľka mu diktovala špeciálnu abecedu, ktorá je zostavená podľa používanosti jednotlivých hlások, a on žmurkol keď zaznela hláska ktorú mal na mysli. Takto doslova nažmurkal celú knihu (ktorú sa rozhodol napísať keď sa ako tak zmieril so svojím osudom), ktorá sa hneď po vydaní stala bestsellerom.
Táto kniha inšpirovala režiséra Juliana Schnabela, ktorý sa veľmi dobre popasoval s týmto príbehom. Veľkú časť filmu natočil z pohľadu Jeana-Do, najmä na začiatku, pričom miestami sa striedajú jeho spomienky s predstavami a snami. Doslova sa ocitnete v jeho mysli.
Pre autentickosť využíval malej hĺbky ostrosti, preostrovanie a pohyby kamery mali budiť dojem ľudského oka čo sa mu možno nepodarilo úplne dokonale pretože oko vníma širokouhlejšie, no keby on zvolil širší objektív obraz by bol zdeformovaný, čiže nakoniec zvolil správnu voľbu čo sa týka výberu objektívu. Lepšie by sa už snáď podať ani nedalo. A nakoniec kto vie ako vidí taký človek po mŕtvici. No pri závažnosti danej témy a celkového príbehu, takéto malé detaily sú absolútne nepodstatné. Hlavné je že si divák uvedomuje a dokáže sa vcítiť do postavy.
Dej svojím spôsobom graduje, čím viac sa rozpamätáva tým viac ho spoznávame. Jeho predchádzajúci život, jeho povahu, jeho sny a predstavy. Tým že je to nakrútené podľa knihy režisér nemal toľko veľa možností čo sa týka spracovania deja. Ale s jednotlivými detailmi a spôsob ako on celú knihu poňal je koniec koncov jeho osobitý prejav. Aj film podľa knihy dokáže byť dostatočne subjektívny. Nie je to len prepisovanie deja. Pri čítaní ľudská fantázia funguje a každý si môže prestavovať svojím spôsobom. Ak takýto film pozeráte môže vás až prekvapiť odlišnosť s akou predstavou ste knihu čítali vy.
Tento príbeh je tak silný, že by bola škoda keby sa aj film nenakrútil. Určite sa tým spopularizoval už aj tak známy bestseller. Rozšíril sa medzi vrstvy ktoré knihám veľmi nefandia. Ale tí čo áno určite sa oplatí najprv si knihu prečítať. Jeho do písmena presnú výpoveď, veľmi zaujímavo napísanú ( v jeho prípade nadiktovanú).
Jednoducho je to precítený film, o neľahkom osude človeka, dalo by sa povedať náhodného človeka, pretože nie je jasné prečo sa mu to stalo a i keď je to veľmi ojedinelý stav môže sa to stať hocikomu. Nie je to film na ktorý hneď zabudnete. Vyvoláva v človeku veľa otázok. Čo je to za život? Začnete si viac vážiť každej sekundy vášho života. Pretože čo ak sa jedného dňa takto zobudíte práve vy?
Klady: autentickosť, kamera, prelínavosť deja, hudba, postavy
Zápory: -

90%