Vincentův svět (2004)

Recenzia k filmu Vincentův svět (2004) od užívateľa Rasta

Entourage: Vinnieho sprievod Hollywoodom

Recenzia čitateľa Rasta - iné recenzie tohoto čitateľa

Dlho som rozmýšľal nad tým ako by som začal. Nemám teraz na mysli začiatok písania tejto recenzie, skôr ako by som začal vo všeobecnosti. S písaním. Keďže som dlho, dlho nenapísal nič zmysluplné, ( teda aspoň nie nič také, čo by vychádzalo čisto a priamo len z mojej mozgovej škatule deravej a to je tam kde lovím všetky nápady, myšlienky a vedomosti, ktoré chcem dať na papier, respektíve do wordu) dlho som začínal. Ale nakoniec som sa odhodlal. A pri písaní týchto riadkov ešte sám neviem ako presne to bude v konečnej fáze vyzerať.
Entourage. Americký seriál, ktorý bavil ľudí po celom svete od roku 2004 až do 11-teho Septembra tohto roku. Práve vtedy produkcia HBO pustila na obraz premiéru poslednej časti komediálno-dramatického cyklu, ktorý pochovali až ôsmou sériou v deväťdesiatej šiestej časti. Najväčšiu zásluhu, na stvorení tohoto podľa mňa skvostného, vtipného, výstižného a v neposlednom rade aj do istej (či už veľkej či malej) miery pravdivého diela, má autor Doug Ellin. Ten sa snaží čo najvernejšie opísať dlhú a tŕnistú cestu hlavného hrdinu americkým filmovým showbiznisom. Aj keď pri pohľade na Vincenta Chasa, ústrednú postavu seriálu, sa vám možno až tak tŕnistá a boľavá zdať nebude. Bol to naozaj skutočný úmysel autorov? Vytvoriť rozprávkový príbeh nádejného mladého herca, ktorý nakoniec úspešne zvládne všetky problémy . A prekážky, ktoré mu stoja v ceste niekedy preskakuje s prehľadom olympijského šampióna. Niekedy zakopne a niekedy dokonca spadne, ale všetko aj tak nasvedčuje tomu, že dobehne do cieľa napriek všetkému a pretrhne víťaznú pásku. Nepretrhne ju však sám. Má predsa svoj „entourage” – v preklade sprievod. Ten pozostáva z jeho troch najlepších kamarátov z detstva, vrátane jeho brata . Táto štvorica spoločne s Vincentovým neoblomným, rýchlo rozprávajúcim a ironickým agentom a zástupcom čelia nástrahám, ktoré na nich číhajú, alebo na nich pripravila konkurencia. A práve preto si myslím že Vincent Chase, ktorého si zahral Adrian Grenier, by to bez svojho súkromného štábu až také bezstarostné a jednoduché nemal.
Hlavného hrdinu zosobnil mladý Adrian Grenier, ktorý sa mihol v Hartovej vojne, ale zahral si aj v komerčne úspešnom snímku Diabol nosí Pradu. Postavu Vincenta Chasea zahral perfektne a nemôžete si ju neobľúbiť. Veci berie s nadhľadom a realitu vníma v tom najpozitívnejšom svetle. Aj napriek tomu, že všade kam príde je stredobodom pozornosti, on ostáva pri zemi so svojou bandou z Harlemu. Jediné čo chce je baviť sa so svojimi oddanými kamarátmi, na ktorých teda veľkodušne vôbec nešetrí a žiť svoj život na plno so všetkým čo mu ponúka. Nepriateľov si nerobí, lebo je to proti jeho presvedčeniu. Snaží sa každému skôr pomôcť a nikoho hneď len tak neodpíše. Je to človek so srdcom na mieste a s predispozíciou na sľubnú hereckú kariéru.
A to dobre vie Ari Gold ( Jeremy Piven), jeden z najlepších, ak nie najlepší filmový agent svojej doby. Napriek tomu, že jeho spôsoby na to ako dosiahnuť to čo si zaumieni sú často nemorálne , nečestné a kolidujú s kostolným poriadkom, Arimu Goldovi to proste vyčítať nebudete. Práve naopak budete sa smiať a niekedy mu možno dáte aj za pravdu. Treba však podotknúť, že táto postava by nebola ničím bez famózneho Jeremyho Pivena, pre ktorého bola napísaná. Vyniesol ju, ale aj sám seba veľmi, veľmi vysoko. Jeho charakteristický prejav je nezabudnuteľný. Extrémne vulgárne vyjadrovanie, absolútna neúcta k svojim podriadeným, ale aj nadriadeným, nepriestrelné ego a pocit všemohúcnosti agenta a magnáta v showbize v kontraste s milujúcim manželom a otcom dvoch detí. To je Ari Gold. Večne ulietaný a cholerický štyridsiatnik, ktorého mať za šéfa rovno si to strelím do žily. Železné nervy preto musel mať jeho asistent Lloyd (Rex LEE),ktorého častoval nejednou štipľavou poznámkou či už na jeho pracovné výkony, váhu alebo sexuálnu orientáciu. Napriek tomu aj keď si to sám nechcel priznať mu bol LLoyd často oporou a niekedy aj bútľavou vŕbou v ťažkých časoch profesných, ale aj súkromných.
Ale teraz späť k harlemskej bande. Eric Murphy, prezývaný E. Pravá ruka Vincenta, ktorú si zahral Kevin Conolly. Drobný asi najnevýraznejší zo štvorice kamarátov. Pasuje sa s komplexom menejcennosti keďže nosný pilier aj jeho úspechu je predovšetkým Vinnie. A to spoločnosť režisérov, producentov, hercov či agentov, v ktorej sa chlapci pohybujú dáva patrične najavo. Postupom času však aj on dokazuje, že má na to byť dobrým agentom.
Výbušný Johnny Chase alias Drama. Vinnieho straší brat a neúspešný herec, ktorý by hral aj zadarmo len aby bol na obraze a aby ho ľudia na ulici spoznávali. Samozvaný playboy a smoliar. Tragikomická postava, ktorú bravúrne stvárnil Kevin Dillon brat Matta Dillona.
Štvoricu uzatvára Turtle (Jerry Ferrara). Zaguľatený mladík v baseballovej čapici v marihuanovom opare. Toto je hlavný sprievod.
Za zmienku stojí aj Billy Walsh (Rhys Coiro), dvorný režisér s ktorým chlapci začínali. Jeho transformácia z alternatívneho, voľnomyšlienkárskeho individua, na prakticky zmýšľajúceho a zodpovedného tvorcu je tiež zaujímavá. V neskorších častiach je už síce jeho pôsobenie nie až tak podstatné, ale takisto patrí do partie.
Seriálu pridáva na kvalite a na zvučnosti mena určite aj to, že vedúcim producentom je všetkým dobre známy Mark Wahlberg . V seriály sú preto často použité aj jeho skúsenosti s filmovým priemyslom pri jeho začiatkoch. Aj vďaka tomu si preto môže divák ako tak predstaviť, ako to asi v tejto branži celé vyzerá. Nie je všetko zlato čo sa blyští. V jednotlivých dieloch sa objaví množstvo známych umelcov. Či už sú to herci, režiséri, speváci, rapperi, športovci, tanečníci, ba aj pornohviezdy. S jednou z nich má dokonca pomer aj Vinnie a nedopadne najlepšie. Spomeniem teda niektoré mená či už to bol Eric Roberts, David Schwimmer, Jessica Alba, Dennis Hopper, Giovanni Ribisi, Kanye West, Bow Wow, Eminem, T.I., Frank Darabont, James Cameron, Lebron James a veľa ďalších. To je takisto veľké plus a dodáva to seriálu ďalšiu dávku autentičnosti.
Seriál získal mnoho nominácií a aj nejaké tie ocenenia. Jeremy Piven získal EMMY za najlepšieho herca v seriály vo vedľajšej úlohe za roky 2006, 2007, 2008. Samotné dielo bolo ocenené cenou BAFTA v roku 2006 za najlepší medzinárodný seriál.
Preto vrelo odporúčam, nasmejete sa určite, ale zároveň aj poučíte a možno vám to dá aj nové obzory. Hlavný úmysel autorov bol teda jasne daný. Dokáže prežiť priateľstvo, ktoré trvá od útleho chlapčenského veku až po prerod na mužov ? Podľa vzoru by to malo byť áno ale povedzme si úprimne. Reálny svet je vždy iný ako ten čo žijeme vo filmoch, seriáloch či dokonca rozprávkach. Napriek tomu je to príjemný únik do iných sfér a pohľad do života smotánky, ktorý nevtieravo ponúka divákovi to čo sám chce vidieť.
Klady: pohľady do zákulisia hollywoodu, herecké obsadenie, Ari Gold a Johnny Drama

86%
86%