Klub bitkárov (1999)

Recenzia k filmu Klub bitkárov (1999) od užívateľa TheOnlyOne

I'm free in all the ways that you are not.

Recenzia čitateľa TheOnlyOne - iné recenzie tohoto čitateľa

Podobne ako aj vo svojej predošlej snímke Hra (1997), tak aj v Klube bitkárov uznávaný režisér David Fincher poukazuje na dopady západnej kultúry a životného štýlu na ľudskosť. Tentokrát sa výsostne zameriava na psychologickú stránku vplyvu konzumu s cieľom poukázať skôr na to, čo spôsobuje u jedinca než na obavy, ktoré môžeme počuť od ochrancov životného prostredia alebo sociológov. Fincher natočil tento film podľa rovnomenného románu Chucka Palahniuka, ktorému najprv ani nechceli jeho knihy vydávať pre príliš temný a depresívny príbeh. Pokiaľ si chcete vychutnať film či knihu, odporúčam nečítať v recenzií text vymedzený ako SPOILER a tak isto odporúčam vydržať až do konca. Verte tomu, že akokoľvek sa vám Klub bitkárov (ne)bude páčiť, záver rapídne zvýši vaše hodnotenie (čo je aj môj prípad, no poznám ľudí, ktorí ho celkom nepochopili alebo z predpojatosti odmietali pochopiť).
Život bezmenného hlavného protagonistu nazvaného v záverečných titulkoch ako Rozprávač a stvárneného mnou obľúbeným Edwardom Nortonom je vo svojej podstate celkom prázdny a plochý. Nemá žiadny citový život, je len prototypom otroka svojej doby: vybavuje reklamácie v známej automobilovej spoločnosti a náplňou jeho mimopracovného času je zveľaďovanie svojho luxusného apartmánu. Vo svojej práci sa často stretáva s typickými praktikami veľkých korporácíi, ktorých zámerom je prinútiť konzumentov, aby si ich tovar kupovali zas a zas. Nehľadí na etické princípy a zásady, len sa konformne prispôsobuje normám v spoločnosti. V priebehu jeho kariéry ho však tento spôsob vedenia života začne vyčerpávať, čo sa odrazí v jeho nespavosti. Zvolí pomerne neobvyklú, ale pochopiteľnú liečebnú metódu - svoju emočnú prázdnotu si chodí kompenzovať na skupinové terapie osôb s vážnymi ochoreniami a postihmi. Nadobúda pocit, že keď sú ostatní v domnení, že umiera, tak si skutočne vypočujú, čo má na srdci (aj keď toho nie je veľa). Všimne si, že rovnako ako on aj podivná Marla (Helena Bonham Carter) navštevuje sedenia rôznych podporných skupín, následkom čoho stráca ilúziu o stotožnení sa s ťažkým utrpením umierajúcich ľudí, preto sa mu napokon jeho pôvodné stavy vracajú.
V jeho hlave sa začína formovať nový pohľad na svet a v tom stretáva Tylera Durdena (Brad Pitt). Pociťuje voči nemu silný obdiv, pretože disponuje slobodou, o ktorej sa mu predtým ani nesnívalo. Je nezávislý od materiálnych hodnôt a je plný odporu voči modernej spoločnosti. Hovorí mu o generácii bez účelu, ktorá sa len naháňa za niečím, čo vlastne nepotrebuje. Je zotročená obchodnými spoločnosťami, reklamou, televíziou, slepým americkým patriotizmom ... . Spoločne založia anarchistickú skupinu pod názvom Klub bitkárov. Hlavný hrdina, keďže nemá na akých hodnotách stavať, tak nachádza zmysel života v odpore voči všetkému.
*SPOILER* Na konci sa dozvieme, že Tyler je vlastne ego-ideálom Rozprávača (teda nie je reálnou postavou a jeho činy treba chápať ako činy hlavného hrdinu v momentoch, keď sa chcel podobať svojmu dokonalému Ja, ktoré ho napokon celkom ovládlo), čo dáva filmu omnoho hlbší rozmer. Razom je z thrilleru dráma, ktorá v symbolickej reči vypovedá mnoho o tom, ako náš obraz seba samého ovplyvňuje naše správanie a prežívanie. Preto vrelo odporúčam pozrieť si Klub bitkárov viackrát, lebo zakaždým v jeho metaforách nájdete niečo nové. *SPOILER*
Film pôsobí poväčšinou chladným a miestami napätým dojmom, čo verne vykresľuje vnútorný svet Rozprávača a zvýrazňuje odkaz pre diváka. V rovine emócii je zastúpený predovšetkým jeho vnútorný nepokoj a dezilúzia. Človeku, ktorý už uvažoval o temnej stránke ľudskosti, určite nebude takáto atmosféra celkom cudzia a možno tak ako ja sa občas prichytíte, ako budete skupinu anarchistov povzbudzovať v ich revolte. Herecké obsadenie môžem len pochváliť, hoci Brad Pitt nie je obzvlášť moja obľúbená tvár. Lenže rola slobodnej bytosti uprostred zotročenej spoločnosti, vodcu anarchistov (*SPOILER* a ešte Nortonovho alter-ega *SPOILER*) mu bola šitá na mieru. Atmosféru umocňuje dobre zvolené hudobné pozadie s nihilistickým nádychom.
Niet divu, že Klub bitkárov sa stal kultovou záležitosťou. Po prvom pozretí som bol plný otázok a po pochopení filmu som si repete ešte viac vychutnal. Jednoznačne patrí do kategórie snímok, pri ktorých ste nútený interpretovať obsah až sa dostanete k poznaniu o tom, aká to silná a možno trochu krutá pravda bola vyslovená. Klub bitkárov nie je len film. Je impresívne podanou výpoveďou o človeku v modernej dobe. Umelecká činnosť však nikdy ľudstvo nezmenila, ale vždy len sprevádzala jeho prirodzený vývoj, a tak aj tento film ostáva pravdivým zrkadlom, do ktorého sa z času na čas pozrieme, aby sme sa necítili previnilo pre vlastné lži a potom od neho odhliadneme, aby sme sa mohli, už s čistým svedomím, naďalej klamať.
Klady: Hodnotná a originálnym spôsobom podaná výpoveď, herci, soundtrack, réžia.
Zápory: Niečo by sa možno našlo, ale pozitíva poriadne schovali záporné stránky =).

91%