Harry Potter and the Deathly Hallows: Part II (2011)

Recenzia k filmu Harry Potter and the Deathly Hallows: Part II (2011) od užívateľa aleera666

Koniec jedenásťročného fenoménu

Recenzia čitateľa aleera666 - iné recenzie tohoto čitateľa

Po piatich mesiacoch sa vraciam s novou reckou na hádam najočakávanejší fantasy film roku : Harry Potter a vysnívaná druhá časť siedmej časti. Predtým ako sa pustím do rozpitvávania samotného filmu, musím podotknúť, že som vždy bola a ešte stále som verný fanúšik čarodejného sveta, takže recenzia sa možno na pár miestach bude javiť ako nadšený blábol fanatičky. Sorry za to, ideme na to :
Tak ako väčšina z nás predpokladala, prvá časť sedmičky bola len predvojom pred naozaj epickým, dramatickým, srdce a nervy drásajúcim posledným filmom. No a čo, že som čítala knihu a už tri roky viem ako to celé dopadne? Aj tak som si od nervozity obhrýzala všetky nehty! Vynikajúca práca s napätím, naozaj vynikajúca. Film začína prakticky tam, kde sa skončila prvá časť, teda po smrti Dobbyho. A pokračuje ďalej usilovným hľadaním horcruxov, častí Voldemortovej duše. Toto pátranie postupne zavedie našich troch hrdinov až do známych interiérov Rokfortu, kde sa náhle rozpúta obrovská bitka medzi študentmi pod velením partie postarších týpkov a asi tisíckou (ak nie viac) smrteľne nebezpečných smrťožrútov. A za túto vojnu môžu dvaja ľudia : Harry Potter, chlapec, ktorý prežil a Tom Riddle, chlapec, ktorý je tak trochu šiši. Pretože ani jeden nemôže žiť, kým je ten druhý nažive.
Je to. Koniec, klapka padla, pohnime sa konečne z miesta. Občas je dobré, keď sa film uberie svojím smerom a natočí sa inak, ako knižná séria (viď. Upírske denníky, Nočná hliadka). Tu bolo plusom filmu, že sa vybral presne po tých šlapajách, ktoré mu tak pekne vyšlapala spisovateľka. Dôvod je celkom prostý : koniec príbehu jednoducho nemá chybu a Rowlingová to zvládla excelentne. Preto nebol dôvod upustiť uzdu fantázii a nechať sa viesť filmami. Načo aj? Príbeh je skvelý, koniec ešte lepší. A tak sa David Yates pustil do neriskantnej akcie, natočil film podľa jeho predlohy a vyšlo mu to skvele.
Efekty, emócie, dráma, boj, čaro celého toho sveta, to všetko tam bolo a bolo to zvládnuté na jednotku. Párkrát som si poplakala, párkrát zanadávala, inokedy som len ticho obdivovala herecké umenie a vyzretosť, s akou herci pracujú so svojimi postavami. Herecké obsadenie sa samozrejme nezmenilo, to by bola iná haluz keby do posledného Pottera obsadili namiesto Radcliffa niekoho iného. No až týmto filmom som si uvedomila, aká som za neho vďačná, pretože dal tej postave veľa a bolo vidno, ako si svoje posledné účinkovanie v tejto sérii doslova vychutnával. Emma Watson bola skvelá ako vždy, Rupert Grint nevýrazný ako vždy a presne tak, ako si to jeho postava vyžaduje. Objavujú sa aj staré známe tváre, ktoré sme už hodnú chvíľu nevideli : Gary Oldman ako Sirius a Michael Gambon ako Dumbledore. Spolu s nimi všetci ostatní, ako Hagrid, Ginny, rodina Weasleyovcov, tak Beatrix Lestrange, skvelý Ralph Fiennes ako Voldemort s tým jeho večným : "Harry Potter", Alan Rickman ako nenapodobiteľný Snape, Tom Felton a jeho Draco Malfoy...všetci tam boli, doslova a dopísmena všetci.
Tým nám akosi pripomenuli všetky predošlé časti a so všetkými efektami, ktoré film sprevádzali nás dokonale nútili k porovnávaniu. A musím povedať, že ani Ohnivá čaša ani Fénixov Rád neboli veľkolepejšie ako práve tento film. Vystriedali sa snáď všetky žánre, od drámy, cez občasnú komédiu až po horor. Tým len tvorcovia potvrdzujú, že publikum a fanúšikovia HP sa naozaj zmenili. Niekto by povedal, že tieto filmy lákajú rovnako tak malých ako aj tých starších, no ja si dovolím nesúhlasiť. Pevnú fanúšikovskú základňu má populárny čarodejník práve v tých, ktorí jeho vývoj sledujú už od začiatku, teda práve v tých, ktorí sú dnes už dospelí. Tým pádom je jasné, že to už nie je tá rozprávočka, po ktorej chcel každý mávať ceruzkou a jačať : Expeliarmus! Je to plnohodnotný hororový triler so všetkým čo k tomu patrí. Má to napätie, má to atmosféru, má to štýl a šmrnc. S pokojným svedomím môže vyhlásiť, že je to zrejme najlepšia a dokonale vykreslená potterovka.
Chvíľu si o nej možno nebudete myslieť nič dobré. Koniec-koncov, kdesi na začiatku som si povedala : "Kristepane, to je príbeh už tu? A čo budú robiť počas celého filmu?" V strede som zase nechápavo zazerala a pýtala sa sama seba : "Okej, ako to chcú všetko stihnúť? Musia ešte toľko urobiť! Má to aj tretiu časť?" Skrátka a jednoducho : dej sa miestami vlečie, miestami uteká, je to hrozne nestále. Ale o to je to napínavejšie, človek si už knihu nepamätá a nikdy nevie, čo má od toho očakávať. Naozaj sa tam však vpratalo všetko, niečo trvalo dlhšie, niečo kratšie ale všetko vyzeralo úchvatne. Dokonca je tam aj tá posledná vsuvka po devätnástich rokoch. Bola som zvedavá ako zvládnu nastylovať sotva dvadsaťročných hercov do role niekoľkonásobných, ustaraných rodičov, no dopadlo to dobre.
Na záver len toľko, že som bola uchvátená. Čakala som na film, ktorý sa bude snažiť o čo najlepšiu vizáž a čo najväčšiu drámu, aby to vyznelo ako skutočne posledná bodka za vydarenou sériou. No dostala som veľkolepé, dramatické dielo plné napätia, skvelých hereckých výkonov, výnimočných špeciálnych efektov, emócií, tak skvelého prevedenia a hudby, že som chvíľami mala zimomriavky a neviem čoho všetkého ešte. Sú len dva filmy, kzoré majú v mojich očiach stopercentné hodnotenie a táto časť potteroviek k nim zatiaľ nepatrí. No bolo to dobré. Skutočné dobré. Povinná jazda pre všetkých potteromaniakov. Teraz mám skutočne dobrý pocit z toho, že poslednú časť rozdelili a myslím, že sa čakať oplatilo. No je naozaj škoda, že už je koniec.
Klady: efekty, herecké obsadenie, atmosféra, také to anglické čosi ktoré z filmu tryská,
Zápory: možno trochu vadila tá nestálosť v rýchlosti deja, niekoľko do príbehu nevhodne zasadených scén,

RobcoX11

KarmaRank: 7

Čadca
Príspevkov: 62
    pred 7. rokmi (2011-09-30 20:15:38)
+5

Veľmi nostalgická, dôstojná a z hľadiska výberu filmu symbolická bodka za tvojim úspešným pôsobením na FK...tiež už len spomínam na časy, keď to tu ešte žilo, ale zdieľam tvoj optimizmus, snáď raz... ;)

aleera666

KarmaRank: 6

Liptovský Hrádok
Príspevkov: 127
    pred 7. rokmi (2011-08-05 15:26:54)

A možno by som mala povedať také malé zbohom. =) Toto je moja posledná recka na FK, diki všetkým, ktorí ste ma podržali a hnali ďalej. =P Vážim si to hh. Kedysi pred dvoma rokmi to tu bolo super a viem, že predtým to bolo ešte lepšie, teraz sa to zmenilo a z tejto stránky sa stal tieň. Ale možno ju ešte niekto vzpruží. Tak dúfajte. Možno sa tu ešte občas ukážem. Tak papa =)

93%
93%
(6 hlasov)