Mists of Time (2009)

Recenzia k filmu Mists of Time (2009) od užívateľa misterz

Agora - perfektné

Recenzia čitateľa misterz - iné recenzie tohoto čitateľa

HODNOTENIE:95%   (95%)
Priznám sa, od tohto filmu som veľa nečakal, ale keďže môj najobľúbenejší žáner je historický film, tak som sa do toho pustil. A rozhodne neľutujem. Otázka viery a náboženstva bola vždy veľmi citlivá a chúlostivá a preto k nej treba pristupovať opatrne a s príslušným arzenálom argumentov na obranu svojich myšlienok. Režisér Alejandro Amenábar sa s týmito problémami popasoval viac ako geniálne a jeho snímok poskytuje verný a plastický obraz na danú problematiku.
Dej nás vrhá do doby okolo 400 n.l., kedy sa v Alexandrii stretávajú tri veľké náboženstvá – veriaci, vyznávajúci pohanských bohov; kresťania a židia. Postupne sledujeme rast moci kresťanov na úkor pohanov a židov. Len tak na okraj, zaujímavé, ako ľahko sa z obete stáva tyran, praktikujúci oponentom všetko to zlé, čo nedávno bolo robené im. Z kresťanov, ktorí boli ešte pred pár desaťročiami prenasledovaní a mučení pre svoju vieru, sa stávajú takí istí tyrani, ba možno aj horší, ako boli ich prenasledovatelia. Vo filme je to niekoľko krát vypichnuté. Akonáhle sa stávajú povoleným náboženstvom v ríši, nastolujú svoje dogmy a akékoľvek pokrokové myšlienky označujú za čarodejníctvo a tmárstvo. Vo filme máme preto možnosť sledovať vznik doby temna a všetkých hrôz s ním spojených. Osobne sa mi veľmi páčil myšlienkový kontrast medzi fanatizmom (v tomto prípade reprezentovaný kresťanmi) a vzdelanými pokrokovými pohanmi. Napríklad v jednej scénke je nadhodená otázka neba a vesmíru. Kresťan-fanatik si vesmír predstavuje ako truhlu, kde dnom je zem a veko je nebo s hviezdami. Hypatia pritom v ďalších scénach dumá nad heliocentrizmom, kruhovým a elipsoidným pohybom planét okolo slnka... Pekný kontrast. Krásne vykreslená podstata ako dokáže fanatizmus v konečnom dôsledku potlačiť všetko racionálne, pritom v porovnaní s iným názorom, racionálnym, vyznieva bizarne až smiešne.
V takýchto pohnutých časoch žije a pracuje matematička, astronómka a filozofka Hypatia. Zo všetkých síl sa snaží bojovať proti náboženským predsudkom a dogmám, riskujúc tak vlastný život... Hypatia tak predstavuje posledného mohykána antiky, ktorý sa zo všetkých síl snaží prežiť a zachrániť aspoň torzo myšlienok, ktoré tu boli oddávna ako dedičstvo našich starovekých predkov. Neubližovať, ale so všetkými žiť v mieri a pokore. Je to však boj márny a vopred odsúdený na prehru. A ako žena má ešte menšie šance. Hypatia to vie, ale nemá inú možnosť, iba vytrvať až do trpkého konca... Mne osobne sa veľmi páčil herecký výkon Rachel Weisz ako predstaviteľky hlavnej hrdinky. Postavu Hypatie zvládla bravúrne, ale ani ostatní herci vo filme veľmi za jej výkonom nezaostávali.
Niekomu možno kresťania vo filme budú pripomínať súčasných moslimských teroristov, hlavne v scénkach kde dav kriči Haleluja! (Alah Akbar!), alebo aj tmavým ošumelým oblečením. Som si však istý, že takto konkrétne režisér nerozmýšľal. Skôr mu išlo o zobrazenie akéhokoľvek fanatizmu, či už kresťanského, moslimského... v plnej nahote a bez príkras.
Páčila sa mi aj myšlienka ukázania božského pohľadu na konkrétne miesto –Alexandriu. Niekoľkokrát vo filme, po skončení jednej časovej línie a začiatku novej sa snímky postupne zameriavajú a približujú akoby z vesmíru až na konkrétne miesto dramatických udalostí. Podľa mňa to pekne zapadá do celkovej koncepcie filmu. Možno maličkosť, ale ktorá sa tak často nevidí.
Medzi najväčšie zápory považujem, že sa miestami dej pomerne výraznejšie odkláňal od reality, mnohé bolo vo filme vymyslené, niekedy aj zbytočne. Je tu tiež zrejmý časový „nelogizmus“ aj keď nie až tak hrozný. Na druhej strane tieto nedostatky kompenzujú vedľajšie postavy, ktoré boli vo filme vymyslené. Hlavné jadro filmu a hlavné postavy ovplyvňujú iba minimálne a vo filme sú použité iba preto, aby dali príbehu nejakú logiku, aj keď vymyslenú. Mám na mysli hlavne postavu otroka Davida. A v neposlednom rade, film bol k Hypatii veľmi zhovievavý, jej koniec zďaleka nebol taký ľahký, v skutočnosti bol nepredstaviteľne krutejší, ale to by už možno bolo príliš a brutálna realita konca Hypatie by celkový dojem z filmu mohla iba pokaziť.
Záver:
Film Agora varovne dvíha prst nad náboženským fanatizmom a poskytuje veľa podnetov na zamyslenie. Je určený pre hĺbavejšieho, náročnejšieho diváka, pretože vo filme nenájdeme žiadne bombastické vizuálne efekty ani obrovské, kolosálne bitky ako sme u bežných historických filmoch zvyknutý. O to viac je tento snímok cennejší. Ide o príbeh, ktorý zaujme svojimi myšlienkami a rozhodne v pozornom divákovi toho veľa zanechá. Na druhej strane sa miestami dej výraznejšie odkláňa od reality, je tu veľa vymyslených, niekedy aj zbytočne, dotvorených prvkov. Tiež kostýmy by som hlavne u kresťanov volil iné, pretože skôr pripomínali radikálnych islamistov ako ranných kresťanov. Avšak tieto nedostatky nenarúšajú celkovú koncepciu a cieľ filmu, ja by som len niekedy zvolil inú formu. Ale to je len taká maličkosť v porovnaní s celkovým dojmom, ktorý film zanechá.
Klady: Pútavý príbeh poskytujúci veľa podnetov na zamyslenie, perfektné spracovanie, výborné herecké výkony
Zápory: Kostýmy, ktoré pripomínajú skôr dnešných teroristov ako prvých kresťanov, miestami výrazný odklon od reality

92%