Valčík s Bašírem (2008)

Recenzia k filmu Valčík s Bašírem (2008) od užívateľa DoBoss

Pamäť, ach tá pamäť...

Recenzia čitateľa DoBoss - iné recenzie tohoto čitateľa

Milí priatelia,
aby som nejak veľmi neodbočil od môjho nadpisu. Po vzhliadnutí tohoto filmu som si uvedomil, že niekedy okolo roku 2008 som na túto snímku videl v kine trailer. Povedal som si, že to môže byť film, za ktorý sa oplatí dať vtedajších 150 korún našich farebných, či koľko vtedy Bratislavské (milované) multiplexy pýtali za vstup, ale omnoho menej to byť nemohlo (nuž ale o cenovej politike multiplexov až nabudúce). A hádajte drahí moji! že či som si ja aj vystriehol, kedy daný film pôjde v kine? Nie! Predpokladám, že na ten trailer som zabudol v prvých minútach začínajúceho filmu. Nuž a teraz, dajme tomu, že také tri roky od danej udalosti, som čírou náhodou narazil na tento film a blik! Spomenul som si.
Možno sa už pýtate, kam týmto nezaujímavým úvodom smerujem. Ide o ľudskú myseľ... O pamäť a jej fungovanie. Koľkokrát sa Vám stalo, že ste zabudli na tú a tú nepríjemnosť? Asi neviete, lebo si to nepamätáte. A teraz si predstavte, že ste trebárs vojnami a skúšaný príslušník Izraelského národa. Povedzme, že v roku 1982 máte trebárs 19 rokov. A predstavte si, že sa dostanete na front v susednom Libanone. Nech už Vás k tomu viedlo čokoľvek. Mladý človek si to nevie predstaviť. Ale určite ste videli vojnové snímky ála Zachráňte vojaka Ryana, alebo (odporúčam) minisériu The Pacific. Skúste sa do toho vžiť. Kamera štýlu "all over the place" ste vlastne Vy a Vaše vnímanie reality. Ten dokonalý 7.1 zvuk je vlastne spôsbený tým, že stojíte priamo na bojisku. Žiadna výhra si myslím, takže kľudne môžme konštatovať, že keď už je po všetkom, tak si z toho vlastne nič nepamätáme. A toto je aj prípad Izraelského filmára Ari Folmana, aj keď tu sa to točí okolo trošku inej udalosti, ale v podstate to zapadá do kontextu vojnovej reálie.
Aby som tu niečo povedal aj o filme (konečne)... Táto snímka ma na prvú šupu dostala obdobím deja. Odohráva sa to počas Izraelsko-Libanonsko-Sýrijského konfliktu zo začiatku osemdesiatych rokov.
Druhá vec, ktorá ma na tomto ešte viac upútala, bol štýl tejto snímky. Človek by povedal, že pôjde o vojnový animák (čo už samé o sebe znie desivo), ale čo je na tom ešte desivejšie a prídete na to po pár minútach filmu, je fakt, že ide o animovanú výpoveď (reálnych) svedkov udalostí tých dní. Samozrejme, nedá sa na to pozerať štýlom, že keď toto povedali, tak je to pravda, ale zas dokumentárny film z toho mať nechceme.
Tretia vec, ktorá ma na tomto diele zaujala a to musím priznať, že až teraz spätne si to uvedomujem, je fakt, že ani výpovedná hodnota tejto snímky nie je to gro, o čo tu ide. Aj keď musím povedať, že tá autenticita tomu dodáva na brutálnosti ešte viac, ako akýkoľvek vojnový film, aj keď je "based on a true story". Ide o fakt, že človek zabúda. Skrátka keď si myseľ povie dosť, tak si všetky spomienky zamkne niekde na bezpečné miesto a tvári sa, že neexistujú, až do momentu, kedy k tým spomienkam nenájdete správny kľúč.
Štvrtá vec, ktorá ma dostala na tejto snímke... Je to film, ktorý Vás svojou atmosférou bude mraziť od začiatku až do konca. Ari skladá dej do jedného celku z útržkov spomienok svojich kamarátov, čím odhaľuje svoje vlastné spomienky a dáva si veci do súvisu. Hrá sa s vlastnou mysľou. Nevysvetluje, prečo boli veci tak, ako boli. Dokonca, snaží sa byť nestranný, čo sa mu vo veľkej miere aj darí. A hlavne, nevynáša verdikty nad udalosťami, neobviňuje, tú, alebo tú stranu. Rozpráva Vám iba pravdu tak, ako ju sám zažil. Bez zbytočných emócií, čo je asi piata vec, ktorá ma na tomto celom dostala.
Zhrniem to už, takto na záver, už len do jednej vety. Zožeňte si to, pozrite si to, stojí to za to, nie je to zas tak dlhé, animácia môže zo začiatku vadiť, ale potom si zvyknete a prestanete ju vnímať, použitá hudba len dotvára atmosféru a pochmúrnosť celého filmu, každý priemerne inteligentný človek film pochopí, nájde si tam to svoje a tak...
Klady: Animácia, hudba, autenticita, krutosť, nálada
Zápory: Teraz mi nič nenapadá, ale keď si to pozriete, tak dajte vedieť :)

DoBoss