Čierna labuť (2010)

Recenzia k filmu Čierna labuť (2010) od užívateľa TheOnlyOne

Aronofskeho grandiózna poéma

Recenzia čitateľa TheOnlyOne - iné recenzie tohoto čitateľa

HODNOTENIE:85%   (85%)
Na ďalší svoj počin dostal režisér Darren Aronofsky 83-miliónový rozpočet a dalo sa čakať, že divákom vystrojí opäť lyrické veľdielo, v ktorom nebude chýbať jeho tradičná hra s obrazom evokujúca nefalšované pocity dezilúzie a napätia za tradičného doprovodu geniálnej hudby Clinta Mansella. Výsledkom bolo 5 nominácii na Oscara, z ktorých premenená v úspech bola len jedna a to za najlepší ženský herecký výkon v hlavnej úlohe, za ktorý Aronofsky vďačí Natalie Portman, čo bola vôbec prvá zlatá soška pre Aronofského film. Ani jeho dojemná Fontána nebola docenená, tá dokonca ani len nominovaná.
Príbeh sa celý koncentruje okolo postavy baletnej tanečnice Niny Sayersovej (Natalie Portman), ktorá bola zvolená ako Biela a zároveň aj Čierna labuť v inscenácii Čajkovského Labutieho jazera newyorkským baletným spolkom. Prostredie zákulisia baletu tu vystupuje ako miesto tvrdej konkurencie a závisti, s ktorým sa krehká, rezervovaná, frigídna a perfekcionistická Nina musí vysporiadať obzvlášť po obsadení do tejto lukratívnej role. Zo všetkých strán je na dokonalú Bielu labuť vyvíjaný nátlak, aby bola rovnako i dokonale zvodnou a podmanivou Čiernou labuťou. Odhaľovanie vlastných temných stránok však bude viesť k jej vnútornému rozkladu a citovým atakom na diváka. Každý neistý a bojazlivý, ale aj slastný výraz tváre či zbrklý alebo aj ladný tanečný pohyb Natalie Portman je absolútne precítený a uveriteľný, čo je jedným zo silných stavebných kameňov diela. Ak malo dostať len ten jediný Oscar, potom skutočne mal patriť jej.
Scenár je ideálnou pôdou a priestranstvom pre tie najimpozantnejšie Aronofskeho sady plné šťavnatých plodov, ktoré však majú príchuť dramatickosti a desivého smútku. Nenecháva veľa priestoru pre domýšľanie a predstavovanie si vnútorného života postáv, práve naopak - všetko navonok vyjadruje prostredníctvom zvukovej i vizuálnej stránky. Práve explicitnosť je činiteľom ľahučkej plynulosti, na ktorej sa každý zvezie, ak sa čo i len trochu vcíti. Dynamická kamera, miestami i trasúca a takisto strih vás potom hravo vynesú na tú hladinu, kde vás režisér sám chcel dostať a je na vás, či dojmy, ktoré si z tohto zážitku odnesiete budú len prchavé alebo vo vás ostanú ešte aj po záverečnej scéne.
Kto už videl Rekviem za sen či Fontánu a ďalšie, vie, čo má približne očakávať od Čiernej labute. Napriek tomu, že film vyžaduje určité naladenie diváka, napríklad neodporúčal by som pozrieť si ho, ak ste práve na antidepresívach alebo máte príliš veselú náladu, nepovažoval by som ho za náročný. Nehľadajte v ňom žiadne hlboké posolstvo ani čokoľvek skryté pod povrchom, lebo všetko je vyjadrené. Jedná sa o úžasne natočený snímok o osobnej tragédii, ktorý nevyžaduje zložité interpretácie, stačí si ho vychutnať, a preto by som najradšej vôbec neuvádzal žiadne číselné hodnotenie, lebo vám chcem povedať len jediné a viac nemá ani zmysel komentovať: Čierna labuť stojí za pozretie!
Klady: Formálna explicitnosť, obraznosť, kamera, strih, hudba, Natalie Portman.
Zápory: Chýbalo mi nefalšované záverečné vyvrcholenie po formálnej stránke a celkove dominovala forma nad obsahom, čo je v istom zmysle aj kladom.

HOCKEYKA41

Bratislava - ostatné
Príspevkov: 5
    pred 7. rokmi (2011-07-06 19:36:17)

Toto je strasne dobra recenzia na super film,hrozne ma mrzi,ze ti nemam ako zdvihnut rating a aj to ma mrzi,ze to neurobia ti,ktori mozu.Zasluzis si 100%.

TheOnlyOne

pred 7. rokmi (2011-06-30 10:24:14)
ti88na

Ďakujem za kladnú odozvu.

*SPOILER* Áno, to bolo nádherne vyšperkované, avšak pre mňa bola skôr vyvrcholením smrť Bielej labute a tam som čakal, že Aronofsky vyčaruje niečo pompéznejšie, aj keď ten aplaus zo strany divákov sa tam náramne hodil. *SPOILER*

ti88na

KarmaRank: 5

Liptovský Mikuláš