Anna and the Moods (2007)

Recenzia k filmu Anna and the Moods (2007) od užívateľa B-Martin

Inteligentný, zábavný a poučný animák z Islandu

Recenzia čitateľa B-Martin - iné recenzie tohoto čitateľa

HODNOTENIE:95%   (95%)
S odvahou si trúfam povedať, že animované filmy v súčasnosti prežívajú príšerný úpadok, vôbec najhorší odkedy sa datuje ich vznik (tomuto trendu odporuje snáď len Hayao Miyazaki). Točia sa z dôvodov číro komerčných a ich alfou a omegou je zaujať jedine svojou vizuálnou stránkou, zatiaľčo dreň takéhoto počinu spočíva iba v nezmysluplných, povrchných a často neúmerne násilných scénach. A čo ešte príchod troch rozmerov do kín! Koľkoráz absolútne banálny 3D film, ktorý, na veľké nešťastie, prenikol už aj do animovanej tvorby, zakrýva svojou vizuálnou pútavosťou nevierohodný, primitívny príbeh so scenárom hodným adolescentného dieťaťa (najlepším príkladom tohto druhu je v súčasnosti Cameronov Avatar). A ako málo imaginácie pritom stačí k stvoreniu magických svetov, originálnych príbehov, ktoré ešte pamätajú, že nenásilná, nič nevnucujúca didaktická funkcia snímkov nie je nikdy druhoradou. Chvalabohu, inteligentné mozgy ešte definitívne neopustili svet a stavajú tak k protikladu konzumnej a zmrzačenej spoločnosti stále skvosty, ktoré si naozaj zaslúžia byť videné. K tomuto príkladu patrí v poli animovaných filmov aj nesmierne pozoruhodný krátkometrážny snímok, Anna and the Moods (v preklade približne "Anna a jej nálady").
Sjón je meno, ktoré najskôr našincovi mnoho nepovie, avšak na Islande sa jedná o veľmi váženého spisovateľa, ktorý bezmála získal viaceré prestížne severské ceny za svoju literatúru. Jediné dielo preložené aspoň do češtiny je jeho Skugga-Baldur ("Syn stínu"), extrémne senzualistická poézia v próze ovplyvnená ešte Ovídiovími Metamorfózami ako aj magickým realizmom zaradená do kontextu novovekých dejín Islandu. Sjónov zmysel pre charakterizáciu postáv, opis významných detailov a usporiadanie textu žiari originalitou a pokrokovosťou. Rovnako z lyriky sa preslávil ako skladateľ textov ku skladbám islandskej divy Bjork (texty k piesniam Bachelorette, Oceania, Cosmogony atď.).
Práve pri Anna and the Moods došlo opäť k spolupráci medzi spisovateľom a speváčkou. Sjón sa tentoraz postaral o scenár, zatiaľčo Bjork dabuje hlavnú postavičku tohto animáku, Annu. Čo je centrálnou osou príbehu? "Príšerná" choroba mladej Anny, ktorá sa z jedného dňa na druhý zmení z ružovej, perfektnej bábiky na náladovú, pochmúrnu rebelku. Rodičia sú bezradní. Čo len spraviť s úbohým dieťaťom? No predsa vziať ju na kliniku pre nevychované deti!
Scenár animáku je jednoducho perfektný, avantgardou šmrncnutý (silný vplyv surrealizmu a najmä Dalího) a pritom celkom zrozumiteľný. Dejom vás sprevádza sympatický rozprávač v baretke (v skutočnosti to je samotný Sjón známy týmto imidžom) a scenárista zároveň dabuje s prenesmierne príťažlivým akcentom ľahko "pomäteného" doktora Artmana, šéfa kliniky pre nevychované deti. Vôbec všetky postavy sú charakterizované priam čarovne: rozpoltená, no zároveň nesmierne sympatická Anna, ustráchaní rodičia, ktorí temer omdlú pri verdikte doktora: "Vaša dcéra nie je chorá! Anna je tínedžerka!", ako aj úžasná Annina babička s hippisáckymi gestami a telekinetickými schopnosťami!
Pristavil by som sa viac pri postave šéfa kliniky, doktora Artmana. Prológ animáku, kde sa Slniečko nádherne usmieva a švitoria vtáčiky, sa odohráva v prekypujúcom lese, kde je nájdené divoké dieťa istým nemeckým poľovníkom. Už z tejto scény priam dýcha myšlienkový prúd snímku, a teda sloboda a jej znásilňovanie. Z nájdeného dieťaťa totižto vyrastie sám doktor Artman, slávny po celom svete svojimi úspechmi s nevychovanými deťmi. Na konci dáva Anne knižku, ako vychádzať s problémovými rodičmi, keďže tí potrebujú opatrné zaobchádzanie omnoho viac ako ich dcéra. A tu sa odkrýva doktorove posolstvo: narodil sa ako divoch, dostal sa do civilizácie a preto vie, kde je hranica medzi samozrejmou slobodou a obmedzovaním, normálnou ľudskou prirodzenosťou a deviáciou. Témy vzťahov rodičov a detí boli rozoberané už nechutne veľa ráz, avšak nikdy nie tak jednoducho a pritom absolútne trefne ako teraz a už vôbec nie formou krátkometrážného animáku.
Animácia postáv, založená na príjemnej karikatúre, je kúzelne detailná a nemožno jej nič vytknúť. Isteže sú použité najnovšie počítačové techniky, ale zároveň také roztomilé návraty k starým rozprávkam ako je usmievajúce sa Slniečko alebo dvoriace si vtáčiky dodávajú snímku estetiku plnú nevinnej poézie. Je až k neviere, ako spolu modernosť a klasika komunikujú a dopĺňajú sa. Jediným rizikom v slede scén môže byť istá "nepochopiteľnosť" niektorých pasáží pre neznalcov Bjorkiných klipov. Pretože druhou najhlavnejšou esenciou po Sjónovom príspevku do diela je práve jej tvorba. Niektoré scény sú preanimované z jej videoklipov (najmä Gondryho Human Behaviour a Sednaouiho Possibly Maybe), avšak nemožno v tom vidieť zase veľkú prekážku, keďže logickosť a originalita snímku zostáva nedotknutá. Obraz je pritom spravádzaný jednoduchými husľovými aranžmánmi britského The Brodsky Quartet, dôsledne komponovanými pre perfektnú spoluprácu s natočeným materiálom. Veselé, prosté, oduševnelé melódie. Skrátka krása.
Vôbec celý snímok prekypuje jedinečnou krásou, za ktorú vďačí neopakovateľným Sjónovým nápadom a "chuťovkám" (napríklad úžasný parodický bilboard pri ceste na kliniku s nápisom "Sexy with anorexy (Si sexy, keď máš anorexiu)"), ako aj výnimočnej prítomnosti Bjork a uznávaných muzikantov. Málokedy sa vyprodukuje niečo také úprimné, zábavné a pritom nesmierne trefné. Nie, tento film, aj keď neobsahuje žiadne násilie či vulgarizmy, nie je tak pre deti ako skôr pre úzkostlivých rodičov, ktorí bývajú často omnoho problémovejší ako ich potomkovia.
Klady: inteligentný, zábavný a poučný animák z Islandu
Zápory: pred samotným sledovaním odporúčam hodiť očkom na klipy Human Behaviour a Possibly Maybe od Bjork

Fleur6

Nové Zámky
Príspevkov: 1003
    pred 7. rokmi (2011-09-26 01:55:03)

Prepac, ale moja otazka k tebe sa tyka hlavne tvojho prveho odstavca (bez ohladu na recenziu) - "S odvahou si trúfam povedať, že animované filmy v súčasnosti prežívajú príšerný úpadok, vôbec najhorší odkedy sa datuje ich vznik". Ako velmi sa venujes animovanej tvorbe? O japonskych veciach sa ani nebudem vyjadrovat, pretoze tam tym upadkom anime urcite netrpi a to chapem, ze v nej vela ludi pozna len Miyazakiho. Ale co ostatne veci? Je kopa animakov, ktore su skutocne biedne, ale veci neoriginalnych a tuctovych bolo vzdy vela a vela aj bude. Co sa tyka znamych US medzi originalne alebo prinajmensom stale kvalitne stale patri Rango, Despicable me, How to train your dragon, Tangled, Up, Coraline,.. Medzi ostatnymi napr. Mary a Max, Persepolis, Wals im Bashir, Secret of Kells, Fantastic Mr. Fox, L'illusionniste,.. A to stale hovorim len o celovecernych filmoch a neazijskych do roku 2007 (tebou spomenuteho). Myslela som, ze patris k ludom, co sa viac vyznaju, ale toto ma sklamalo.

A BTW co sa tyka Avatara. Preco by mal mat clovek nejaky vznesenejsi dovod, aby sa mu film pacil? Cameron vie spravit skvelu komercnu jazdu a tiez som si to paradne uzivala. Samozrejme, bol tam ten EKO motiv, ale zeby to bolo, preco som mu dala plne hodnotenie, to nie.

Adeluska

KarmaRank: 6

Košice - ostatné
Príspevkov: 185
    pred 7. rokmi (2011-09-14 14:46:39)

jasne ze dostanes viac ako 1 hodnotenie :) Paradna recka :)

B-Martin

KarmaRank: 10

Košice - Staré Mesto
Príspevkov: 476
    pred 7. rokmi (2011-09-09 15:05:08)
Pladiny

ďakujem krásne! nečakal som už, že dostanem čo i len jedno hodnotenie!
odporúčam tuto stránku, okrem toho, že sa tam dozviešk opu zákulisných informácii o Anne, je tam k stiahnutiu úplne zadarmo celý filmík: http://www.annaandthemoods.com/
A neviem, od Camerona som videl len Titanik a potom Pravidivé lži (keď som mal asi 7 rokov, ale pamätám si ešte), ale ani jeden z tých filmov nepatrí k mojim obľúbeným a Avatar je pre mňa už vyslovená katastrofa. Pýtaval som sa ľudí, že prečo sa im páči. "Ekologická zápletka", "myšlienka, čo sú ľudia schopní spraviť pre peniaze", atď. Ja som si v ňom, bohužiaľ, nenašiel nič a pozeral som to s veľkým utrpením.

Paldiny

KarmaRank: 7

Topoľčany
Príspevkov: 79
    pred 7. rokmi (2011-09-08 23:55:23)
+5

tak sme sa predsa len tento rok na FK dočkali recenzie :) opäť si vytiahol pre mňa neznámy film navyše neznámych tvorcov, ale na to som si už u Teba zvykol.. recenzia tradične na výbornú, práve vďaka jej poetickému nádychu som sa časťami vcítil do samotného príbehu čo sa výslovne cení. P.S. na Avatara sa nehnevaj, šlo najmä o myšlienku s ktorou sa Jimmy pohrával snáď v každom filme čo natočil a nebol by to Jimmy keby to opäť nezaobalil inovatívnym technickým rúchom :-)

94%
94%
(1 hlas)