Ako funguje Karma 2.0?

Každý zaregistrovaný člen FilmKlubu ma právo dávať príspevkom rating v hodnote od -5 do +5. Ak dostane príspevok dostatok ratingov, začne sa pri ňom zobrazovať jeho TotalRating. Čím máte väčší KarmaRank, tým väčšiu váhu bude mať váš rating oproti ratingom ostatných členov pri výpočte TotalRatingu. Rating od nového člena (resp. člena s nulovým KarmaRankom) sa začne rátať do TotalRatingu až keď členov KarmaRank dosiahne aspoň 1. Ak dáte príspevku rating znova, prepíše sa Váš starý rating a TotalRating sa aktualizuje. TotalRatingy všetkých príspevkov su taktiež automaticky prepočítavané každu noc na základe aktuálnych KarmaRankov.

Rating

Rating je užívateľské hodnotenie príspevku na FilmKlube. Rating sa dáva recenziám, rebríčkom, biografiám a iným užívateľským príspevkom. Každý člen na FilmKlube môže dať každému príspevku svoj rating. Ak dáte rovnakému príspevku rating viac krát, prepíše sa vždy Váš starý rating. Rating nemožete dať svojmu vlastnému príspevku. Rating sa pohybuje v hodnotách -5 (najhoršie) až +5 (najlepšie). Nula sa na stupnici nevyskytuje. Rating nevyjadruje súhlas či nesúhlas s názorom vysloveným v príspevku, ale skôr hodnotí jeho kvalitu a celkový prínos pre FilmKlub.

TotalRating

TotalRating je priemerné hodnotenie príspevku. Počíta sa na základe ratingov, ktoré udelili členovia danému príspevku. Je to vážený priemer pozostávajúci z ratingov vyváženými KarmaRankami členov, ktorí rating udelili. T.j. čím väčší má člen KarmaRank, tým väčšiu váhu bude mať jeho rating pri výpočte TotalRatingu. TotalRating sa pri príspevku zobrazuje iba vtedy, ak príspevok dostal ratingy od členov, ktorých súčet KarmaRankov je aspoň 20. Do TotalRatingu sa ratajú iba ratingy od členov, ktorých aktuálny KarmaRank dosahuje aspoň 1. Ratingy členov s nulovým KarmaRankom sa začnú rátať až keď člen dosiahne nenulový KarmaRank. TotalRating každého príspevku sa nanovo prepočítava každú noc na základe aktuálnych KarmaRankov.

KarmaRank

KarmaRank je hodnosť člena na FilmKlube. Vyjadruje kvalitu a kvantitu celkového doterajšieho prínosu člena v porovnaní s ostatnými. KarmaRank sa pohybuje od nula do 10 a môže u člena ľubovolne stúpať a klesať. KarmaRank sa počíta nasledovne: Za každý príspevok dostane člen body vo výške momentálneho TotalRatingu plus body za príspevky do filmovej databázy (plagáty, obsahy, wallpapery, zaujimavosti, chyby...). A napokon dostane člen body v závislosti od priemeru ratingov od každého iného člena vyvážené ich KarmaRankami. (Ak člen dostával vysoké ratingy iba od tých istých členov, tu sa to prejaví.) Členovia sa zoradia podľa týchto bodov. Ak člen nedosiahol aspoň 100 bodov, dostáva KarmaRank nula a je vyradený zo zoznamu. Ostatní členovia dostanú KarmaRank na základe pozície, na ktorej sa v zozname nachádzajú, pričom prvých niekoľko percent členov s najvyšším počtom bodov dostáva KarmaRank 10 a posledných 30 percent dostáva KarmaRank 1. Ostatné pozície sú rozložené proporčne, čiže s rastúcim KarmaRankom mierne klesá percento ľudí, ktoré ho dostane.
KarmaRank sa nanovo prepočítava každú noc. Čiže TotalRating za nový príspevok sa na KarmaRanku jeho autora môže prejaviť až na ďalší deň.
Členovia nevidia svoj aktuálny počet bodov - vidia iba KarmaRank v ktorom sa umiestnili.

Anonymita

Ratingy sú anonymne. Hoci si užívateľ môže pozrieť jednotlivé ratingy, ktoré za príspevok dostal, nevidno od koho pochádzajú a teda nevie ani aký KarmaRank daní členovia majú.

Prispievanie do filmovej databazy

Koľko bodov sa dostáva za príspevky do filmovej databázy?

• Plagát (Poster)..... 2 body
  • Tapeta (Wallpaper) ...... 2 body
  • Fotka z filmu (Still)........ 1 bod
  • Výrok .............. 3 body
  • Chyba .............. 5 bodov
  • Zaujímavosť (Trivia) ............. 5 bodov
  • Krátky Obsah (Synopsa) ......... 5 bodov
  • Fotka k chybe ......... 10 bodov
  • Fotka k zaujímavosti ....... 5 bodov
  • Fotka k výroku ......... 5 bodov

Noví členovia

Hoci každý nový člen môze udelovať ratingy iným členom, jeho ratingy majú nulovú váhu a teda neovplyvňujú či už TotalRating príspevkov a ani nemajú vplyv na KarmaRank iných členov. Tieto ratingy si však server pamätá a akonáhle daný nový člen nadobudne prvý KarmaRank, tak všetky ratingy, ktoré už doteraz udelil, sa začnú do ďalšieho dňa rátať. Ratingy môže nový člen začať dávať až 10 dní po zaregistrovaní. Novým členom odporúčame najprv prispieť či už napísaním niekoľkých recenzií, biografií alebo doplniť chýbajúce data do filmovej databázy a získať tak aspoň KarmaRank 1 a teda stať sa právoplatným voličom, ktorého hlas bude mať vplyv na vývoj FilmKlubu.

Obmedzenia

V súčasnosti môže užívateľ udeliť rating 100 krát za 48 hodín. Rovnakej osobe môže dať rating 5 krát za 24 hodín. Tieto obmedzenia sa však nevzťahujú na prepisovanie starších ratingov. Platia iba pre príspevky, ktorým daný člen zatiaľ žiadny rating nedal. Tieto obmedzenia neplatia pre moderátorov.

Moderátor

U moderátorov sa nezobrazuje ich KarmaRank. Namiesto toho sa pod nickom vypíše nápis [moderátor]. Ratingy, ktoré moderátor udelí, majú vždy najvyššiu váhu (čiže sú totožné s KarmaRankom 10). Taktiež pre nich neplatia časové obmedzenia pri udelovaní ratingov.

Stary system

System 'karma' vznikol po uspechu vianocnej sutaze v roku 2005, v ktorej sa prvy krat na FilmKlube zacala zohladnovat vaha hlasov vo vypocte priemerneho hodnotenia prispevkov v predoslom systeme Uzitocny/Neuzitocny. Stary karma system ako sme ho poznali doteraz sa spustil do prevadzky 11.Januara 2006. V ten den bola udelena historicky prva karma v systeme - uzivatel Dysan dal 1 karmu uzivatelovy bubble za recenziu. Za necelych 8 mesiacov fungovania sa na filmklube udelila karma 124 915 krat! Fungovanie stareho karma systemu sa ukoncilo o pol noci z 13. na 14. Augusta 2006. Poslednu karmu sa podarilo udelit par minut pred pol nocou clenovy Rizoto clenke Spenatowka za rebricek. Najvyssiu karmu v systeme dosiahol clen ABBAManiac (dalej grogodil, Girl_of_water, carodejnica a nikavero). Najviac krat udelil karmu clen ABBAManiac (dalej Dantte, davo, darthvader, Matli a Elian). Len 17.6% zo vsetkych zaregistrovanych clenov FilmKlubu (10 236) dostalo pocas svojej kariery nejaku karmu.

Novy system

Novy system Karma 2.0 sa spusta do prevadzky 14 augusta 2006. Data zo stareho systemu sa premigrovali do noveho, cize karma bola zmenena na ratingy a na zaklade nich dostali clenovia uvodne KarmaRanky. V novom systeme Karma 2.0 ma v prvy den fungovania KarmaRank vyse 500 clenov. Takmer 300 clenov, ktori boli v starom systeme povazovani za Novych a teda nemali dostatocnu karmu na udelovanie karmy inym, ma v novom systeme uz nejaky KarmaRank a su uz pokladani za pravoplatnych clenov. System Karma 2.0 je inspirovany systemom PageRank z Google.

Rozdiely

V novom systeme sa uz nedava ziadna karma za forumove prispevky. Tuto funkciu sme odstranili uplne, pretoze sa viac zneuzivala nez plnila povodnu funkciu. Taktiez vsetka karma, ktoru ste dostali za forumove prispevky sa vam v novom systeme nerata. Ak ste teda posobili prevazne na forumoch a teda aj vacsinu karmy ste dostali tam, moze sa stat ze vas uvodny KarmaRank bude nizsi, nez u ostatnych clenov, ktory mali rovnaku karmu ako vy.

Dalsi hlavny rozdiel je anonymita. Uz nemate moznost vidiet kto vam ake hodnotenie dal. Verejne viditelne hlasy v starom systeme sposobovali 'odplacanie' a to ci uz pri kladnych a ci zapornych hodnoteniach. Chceme, aby uzivatelia zacali hodnotit objektivne a nebali sa udelit aj priatelovy zaporne hodnotenie, ak si to jeho prispevok zasluzi. Verime, ze hoci system stratil prehladnost, zvysi sa tak objektivita hlasovania a teda vyjde na povrch skutocna kvalita prispevkov.

Inflacia sa novym systemom uplne porazila. Uzivatel moze dosiahnut najviac 10 KarmaRank a nemoze ist dalej. Prispevky uz nemaju akumulovanu karmu, ale priemerne hodnotenia. KarmaRank zavisi od sumy priemernych hodnoteni a nie sumy vsetkych karma-hlasov. Stupajuci spodny limit vstupu do systemu pre novych clenov sa tiez odstranil.

Tymto sa riesi aj problem, ze stare recenzie mali oproti novym malo karmy hoci boli castokrat omnoho lepsie nez nove, len clenovia im vtedy nemali moznost udelit tolko karmy. Taktiez tomuto problemu napomaha fakt, ze v novom systeme sa vaha hodnoteni kazdu noc nanovo aktualizuje v zavislosti od aktualnych KarmaRankov clenov, ktori hodnotenie udelili.

Rodinkarstvo - V starom systeme bol problem, ze prispevky starych-znamych clenov mali vysoku citatelnost a teda aj dostavali omnoho viac karmy nez rovnako dobre recenzie neznamych clenov. Ak dostane v novom systeme prispevok noveho clena minimum hlasov na ziskanie TotalRatingu, moze byt kludne hodnoteny rovnako ako prispevok stareho clena, aj ked ten dostal 10 krat tolko hlasov. Clen teda dostava vazeny priemer vsetkych ratingov a nie ich sumu. Priklad - recenzia od noveho clena dostala rating od 5 clenov v priemernej hodnote 95%, recenzia od slavneho clena dostala rating od 25 clenov v priemernej hodnote 85%. V novom systeme dostane za recenziu viac bodov autor prvej recenzie nez druhej. V starom systeme by autor druhej recenzie dostal omnoho viac bodov nez autor prvej.

Vo Vasom profile pri recenziach sa zatvorke hrubym textom nachadza pocet novych ratingov.